۲۷ آبان ۱۳۹۸، ۸:۵۱

وضعیت بازار کتاب در خراسان‌جنوبی؛

نفس یار مهربان به شماره افتاده است/گرانی کاغذ مشکل بازار نشر

 نفس یار مهربان به شماره افتاده است/گرانی کاغذ مشکل بازار نشر

بیرجند- گرانی کاغذ، گرایش به شبکه‌های مجازی و به روز نبودن منابع کتابخانه‌ها موجب شده که این روزها وضعیت کتاب در خراسان جنوبی مطلوب نباشد.

خبرگزاری‌مهر، گروه استان‌ها: اگر پای صحبت‌های علاقمندان به کتاب بنشینیم، برایمان خواهند گفت که چگونه کتاب معجزه‌وار مرزهای زمان را می‌شکند و انسان قرن ۲۱ را آنچنان غرق در خویش می‌کند که برای دقایقی خود را قرن‌ها و اعصار گذشته و حتی آینده می‌بیند.

زمانی نیز کتاب مرزهای مکان را درنوردیده و نویسنده اهل خراسان‌جنوبی و یا بیرجند را بر بال خیال به دورترین نقاط این کره خاکی می‌برد و چه لذتی بالاتر از اینکه انسان بتواند فراتر از محدودیت‌های زمانی و مکانی زندگی کند و این معجزه تنها با انس با کتاب حاصل می‌شود.

اما به نظر می‌رسد این روزها حال کتاب، این یار مهربان در خراسان‌جنوبی چندان خوب نیست و از مطالعه کننده، یا نویسنده و ناشر و مسئول فروش و فعال فرهنگی نامهربانی با کتاب گلایه‌هایی دارند. هفته کتاب و کتابخوانی فرصتی برای شنیدن این درددل‌ها است.

حمیده الهیاری، فعال فرهنگی و از جوانان علاقمند به حوزه کتاب و کتابخوانی در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: به نظر من یکی از مهمترین دلایل کاهش خرید کتاب از سوی مردم افزایش فوق‌العاده قیمت کتاب در سال‌های اخیر است.

غرق شدن در فضای‌مجازی جای مطالعه را گرفته است

وی بیان‌کرد: البته نباید در این زمینه مقصر اصلی را تنها افزایش قیمت دانست بلکه موضوعات دیگری چون غرق شدن در فضای مجازی، عدم توجه به فواید کتاب و عدم آموزش‌پذیری صحیح برای کتابخوانی می‌تواند در کاهش ساعات مطالعه تأثیر داشته باشد.

لیلا مصطفایی، از دیگر جوانان خراسان‌جنوبی نیز به خبرنگارمهرگفت: هر چند قیمت کتاب افزایش فوق العاده‌ای داشته و در حقیقت کتاب تبدیل به یک کالای گران قیمت شده است ولی دلایل دیگری هم برای کاهش مطالعه وجود دارد.

وی ادامه داد: اگر مردم علاقه به خواندن کتاب داشته باشند، می‌توانند با عضویت در کتابخانه‌های عمومی سطح شهر با کمترین قیمت مطالعه لازم را داشته باشند.

مصطفایی یادآور شد: البته گلایه‌هایی مبنی بر به روز نبودن کتاب‌های موجود در کتابخانه‌های عمومی خراسان‌جنوبی وجود دارد و این مسئله مهم موجب شده این کتاب‌خانه‌ها تبدیل به تالار کتابخوانی به ویژه در ماه‌های خاصی از سال شوند.

علی کریمی، فعال حوزه کتاب و مسئول فروش یکی از بزرگترین مراکز فروش کتاب در خراسان‌جنوبی در این زمینه اظهارکرد: در سال ۹۴ که طرح های پاییزه و بهاره فروش کتاب آغاز شد، خراسان‌جنوبی از منظر میزان فروش در بین استان‌های کشور رتبه یازدهم را به دست آورد و با احتساب جمعیت جزو استان‌های برتر بودیم.

وی اظهارکرد: ولی متأسفانه در یکی- دو سال اخیر در این طرح‌ها در بین استان‌ها افت داشته‌ایم.

این فعال‌فرهنگی ادامه داد: مهمترین علت در کاهش خرید مردم را باید در مسائل مالی و گران‌شدن قیمت کاغذ دید چرا که با توجه به محرومیت‌ها در خراسان‌جنوبی تورم‌های اخیر بر مردم استان تأثیر فراوانی گذاشته است.

۲۰ درصد افت فروش کتاب داشته‌ایم

کریمی افزود: در سال گذشته میزان فروش ما از اول سال تا آبان ماه در حدود ۱۷ هزار جلد کتاب بوده است ولی در سال جاری تا آبان‌ماه میزان فروش ما تنها ۱۳ هزار جلد بوده است که یک کاهش آمار قابل توجه(حدود ۲۰ درصد) را نشان می‌دهد.

وی گفت: در شرایط فعلی پیداکردن بسیاری از کتاب‌ها سخت شده است چرا که برخی از انتشاراتی‌ها به واسطه گران‌شدن قیمت کاغذ تا آخرین جلد کتابشان فروش نرود مجدد آن را چاپ نمی‌کنند.

مسئول فروش یکی از بزرگترین مراکز فروش کتاب خراسان‌جنوبی اظهارکرد: انتشاراتی موفق تنها کتاب با کیفیت بالا از نظر جلد و کاغذ چاپ نمی‌کند بلکه علاوه بر این موارد با مراکز پخش و فروش عمده کتاب نیز ارتباط برقرار می‌کند.

انتشارات‌های خراسان‌جنوبی با مراکز پخش کتاب ارتباط ندارند

کریمی یادآور شد: در خراسان‌جنوبی شاید انتشارات‌های موفق از نظر چاپ با کیفیت کتاب وجود داشته باشد ولی با مراکز پخش کتاب ارتباط ندارند و این مسئله موجب می‌شود نویسندگانی که در این انتشارات‌ها کتاب خود را به چاپ برسانند، برای فروش با مشکل رو به رو شوند.

وی افزود: شاید به همین دلیل است که برخی از نویسندگان خراسان‌جنوبی تمایل دارند اثر خود را در انتشاراتی‌های دیگر شهرها به چاپ برسانند.

مسئول فروش یکی از بزرگترین مراکز فروش کتاب خراسان‌جنوبی افزود: متأسفانه برخی از کتاب‌هایی که امروزه چاپ می‌شود از ابتدا نیز ارزش کتاب شدن نداشته است ولی نویسنده برای ارتقاء‌های شغلی دست به قلم برده است.

محمد برفی، نویسنده و مسئول یکی از انتشارات‌های خراسان‌جنوبی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهارکرد: در زمینه مشکلات نویسندگان و انتشارات‌های خراسان‌جنوبی بارها با رسانه‌ها صحبت کرده‌ام و دغدغه‌ها نه تنها رفع نشده بلکه روز به روز افزایش یافته است.

وی بیان‌کرد: گرانی کاغذ و مسائل مرتبط با آن در یکی – دو سال گذشته کاری کرده است که بسیاری از انتشاراتی‌ها در کشور و البته در خراسان‌جنوبی کار را تعطیل کنند و همه از جمله نویسنده و ناشر و مسئول چاپخانه تمایلی برای کار نداشته باشند.

آخرین کتاب را اردیبهشت ۹۷ به چاپ رساندم

این نویسنده و فعال فرهنگی خراسان‌جنوبی یادآورشد: قول‌ها و وعده‌های مسئولین در زمینه تأمین کاغذ مناسب برای ناشران چندان تأثیرگذار نبوده است، گفت: البته به واسطه گرانی کاغذ بعد از سال‌ها کار فرهنگی از اردیبهشت ماه سال ۹۷ تاکنون کتابی چاپ نکرده‌ام.

برفی اظهارکرد: امروزه افراد ۳۰- ۴۰ میلیون برای چاپ یک کتاب سرمایه‌گذاری می‌کنند ولی آن طور که باید از بازگشت سود اطمینان ندارند.

حسن رمضانی، معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی نیز در زمینه حمایت‌های صورت گرفته از نویسندگان و ناشران بیان‌کرد: یکی از راهکارهای ما برای حمایت از نویسندگان خرید کتاب‌های تألیفی آنان است.

وی بیان‌کرد: البته این حمایت شامل حال همه نویسندگان نمی‌شود بلکه در شورایی این موضوع به بحث گذاشته می‌شود و کتاب‌های مورد تأیید در شورا خریداری می‌شود.

راه‌اندازی نمایندگی اتحادیه ناشران در خراسان‌جنوبی همچنان در حال پیگیری

رمضانی با اشاره به اینکه در سال گذشته حدود ۱۰۰ میلیون تومان خرید کتاب داشتیم، ادامه داد: در زمینه حمایت از ناشران نیز در حال پیگیری راه‌اندازی نمایندگی اتحادیه ناشران در خراسان جنوبی هستیم تا ناشران استان به صورت مستقیم کاغذ مورد نیاز خود را دریافت کنند.

معاون فرهنگی فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی یادآور شد: راه‌اندازی نمایندگی اتحادیه ناشران در استان وعده چند ماه قبل ما بوده است که به واسطه مشکلی که برای یکی از ناشران رخ داده، به تعویق انداختیم اما موضوع فراموش نشده است.

کتاب هر روز گرانتر می‌شود و علاقمندان کتاب نیز که به کتابفروشی‌ها مراجعه می‌کنند با یک حساب و کتاب ساده مجبور می‌شوند که با حسرت از یار مهربان فاصله بگیرند.

از طرف دیگر غرق‌شدن در شبکه‌های مجازی و متن‌های بسیار کوتاه و گاه غیر موثق نشر یافته در فضای مجازی نیز در بسیاری از موارد جای کتاب را گرفته و همه این موارد باعث می‌شود که بگوییم نفس یار مهربان به شماره افتاده است.

کد خبر 4773093

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha