۱۲ بهمن ۱۳۹۸، ۱۱:۴۶

قزوه مطرح کرد؛

ماجرای شیعه‌شدن آخرین پادشاه تیموری هند ونامه‌اش به ناصرالدین شاه

ماجرای شیعه‌شدن آخرین پادشاه تیموری هند ونامه‌اش به ناصرالدین شاه

علیرضا قزوه در سمینار خدمات نواب و پادشاهان اوده (لکنهو) به زبان فارسی که در دهلی برگزار شد، به بیان گوشه‌هایی از تاریخ پادشاهان شیعه در هند و ارتباط‌شان با ناصرالدین‌شاه قاجار پرداخت.

به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در مراسم افتتاحیه این همایش، روحانی برجسته شیعه هند کلب جواد رضوی و پروفسور مانوج دیگزیت و پروفسور آنیل شرما و پروفسور محمد مزمل و ارشد علی جعفری و فاطمه بلقیس حسینی و پروفسور علیم اشرف خان و سید حسن رضوی نیز در باره جنبه‌های مختلف خدمات نواب اوده و خدمات آنها به زبان‌های عربی و فارسی و اردو سخن گفتند.

در این همایش بیش از 70 تن از استادان و پژوهشگران هندوستان  مقاله ارائه دادند.

همچنین علیرضا قزوه به نمایندگی از خانه فرهنگ ایران در دهلی نو، شرکت و پیرامون نقش علمای شیعه در موفقیت‌های نواب اوده سخنرانی کرد و گفت: ۱۲ تن از نوابان اوده که ۱۳۰ سال بر سرزمین اوده، لکنهو، فیض آباد، الله آباد و... حکمرانی کردند، اولین حکومت شیعه در هند نبودند، بلکه در دوره آغازین حکومت مغول در هند، سلسله شیعیان چکان را داریم که با 8 پادشاه به مدت ۳۳ سال در کشمیر حکمرانی کردند و اکبر گورکانی، این‌سلسله را با دسیسه برخی از علمای تندروی کشمیر منقرض کرد.

وی افزود: اگر سلسله نواب اوده هم در آغاز شکل‌گیری دوره مغول و در اوج قدرت اکبر تا شاه‌جهان شکل می‌گرفت، وضعی شبیه سلسله چکان پیدا می‌کرد و بسیاری از متعصبان آن را بر نمی‌تافتند. 

قزوه ادامه داد: درباره احوال شخصیه و زندگانی او برخی منابع به‌ویژه منابع غربی با نظرداشت سیادتش و ایرانی‌بودن وی دچار تحریفاتی شده‌اند. با این وجود از خلال همین نوشته‌ها و به‌ویژه از ناحیه تذکره‌های ادبی عهد او می‌توان به بخشی از شخصیت فرهنگی و ادبی‌اش پی برد.

وابسته فرهنگی ایران در هند همچنین درباره نقش علمای شیعه در فرهنگ هند گفت: تحت تاثیر این فضای ارزشمند فرهنگی و نقش سازنده علمای بزرگ شیعه است که شاه عالم ثانی آخرین پادشاه تیموری هند در سال ۱۲۷۰ ق اعلام تشیّع می‌کند و در نامه‌ای به ناصرالدین‌شاه می‌نویسد که شیعه شده و از پادشاه ایران در برابر دفع فتنه انگلیسی‌ها کمک می‌خواهد. در همین فضای فرهنگی اوده است که منشی‌نولکشور ناشر بزرگ هندی آن‌قدر در نشر و ترجمه آثار اسلامی و فرهنگی ایرانی و هندی توفیق دارد و آن‌قدر آوازه‌اش در جهان می‌پیچد که ناصرالدین‌شاه می‌گوید اگر من روزی به هند بیایم، یکی از دلایل آمدن من دیدن منشی نولکشور هندو خواهد بود.

در این سمینار جناب کلب جواد روحانی شهیر شیعه هند نیز در باره خدمات پادشاهان اوده و ساخت بناهای شیعی و کمک به عتبات عالیات و ساختن بناهای متبرک شیعه سخنرانی کرد.

کد خبر 4840725

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha