۱۸ بهمن ۱۳۹۸، ۹:۰۱

یک‌هفته با کتاب؛

برگزاری بزرگداشت‌ها و اختتامیه‌های جشنواره‌های مهم ادبی کشور

برگزاری بزرگداشت‌ها و اختتامیه‌های جشنواره‌های مهم ادبی کشور

هفته‌ای که گذشت اخبار مهمی از برگزاری اختتامیه‌های جشنواره‌هایی مثل شعر فجر، جایزه کتاب سال و جایزه جهانی کتاب سال و بزرگداشت چهره‌هایی چون بهمن فرزانه و بیوک ملکی را شامل می‌شود.

خبرگزاری مهر_ گروه فرهنگ: پس از هفته‌ای که گزارش اخبار برگزیده کتابش، ۸ خبر مهم داشت، این ‌هفته با داشتن ۲۵ خبر مهم از کتاب و نشر ایران و جهان، باعث شگفتی است. عنوان گزارش هفته گذشته، «اخباری از نمایشگاه و جایزه کتاب‌سال در هفته کم‌خبر کتاب» و ۶ خبر از رویدادهای داخلی و ۲ خبر هم از اخبار بین‌المللی را شامل می‌شد که هر دو درباره کشور فرانسه بودند.

گزارش این ‌هفته «یک‌هفته با کتاب» ۲۵ خبر را در خود جا داده و اگر ۴ خبری را که مربوط به فعالیت‌های فرهنگی برون‌مرزی ایران است، در نظر نگیریم، تنها یک‌خبر بین‌المللی دارد که درباره ادبیات آمریکاست. گزارش با ۲ خبر از جشنواره شعر فجر شروع می‌شود که امسال در سیستان و بلوچستان برگزار شد. و با اخبار مربوط به برگزاری جایزه کتاب سال و جایزه جهانی کتاب سال ادامه پیدا می‌کند. ۷ خبر بعدی گزارش درباره برگزاری رویدادهای ادبی، بزرگداشت‌ها، اختتامیه‌ها و نشست‌های ادبی هستند که این ‌هفته برگزار شدند.

در ادامه گزارش، ۴ خبر درباره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران مرور می‌شود. ۴ خبر بعدی هم درباره اعلام نامزدهای یک جایزه ادبی، انتشار فراخوان یک جشنواره شعر و ۲ خبر درگذشت هستند. درگذشتگان این ‌هفته یکی از اهالی پیشکسوت صنعت چاپ و دیگری از شاعران و پژوهشگران کشور است.

۵ خبر پایانی گزارش هم مربوط به فعالیت‌های فرهنگی ایران در روسیه، عمان، قزاقستان، اندونزی و در نهایت درگذشت آگاتا کریستی ادبیات آمریکا هستند.

در ادامه مشروح گزارش مرور اخبار مهم حوزه کتاب و نشر را در این ‌هفته می‌خوانیم.

دستور جوادی برای تخصیص میلیاردی کتاب برای سیستان و بلوچستان

طبق یکی از اخبار این ‌هفته، با پیشنهاد و پیگیری دبیرخانه جشنواره شعر فجر، حواله یک میلیاردی ریالی کتاب تحویل اداره کل ارشاد سیستان و بلوچستان شد. به‌این‌ترتیب با دستور محسن جوادی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، طی شش ماهه نخست سال ۱۳۹۹، تا سقف یک میلیارد ریال کتاب برای تجهیز کتابخانه‌های استان سیستان و بلوچستان تخصیص خواهد یافت.

برگزاری اختتامیه جشنواره شعر فجر

مراسم اختتامیه چهاردهمین دوره جشنواره شعر فجر روز شنبه این ‌هفته در شهر زاهدان برگزار شد و از برگزیدگان این ‌جشنواره تقدیر به عمل آمد.

برگزاری نشست خبری جایزه کتاب سال

نشست خبری سی‌وهفتمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران پیش از ظهر یکشنبه ۱۳ بهمن، با حضور نیکنام حسینی پور مدیرعامل موسسه خانه کتاب، حجت الاسلام محمدعلی مهدوی راد دبیر جایزه کتاب سال و احمد علی حیدری دبیر جایزه جهانی کتاب سال در سرای اهل قلم برگزار شد.

دیدار برگزیدگان جایزه جهانی کتاب سال با حسینی‌پور

برگزیدگان جایزه جهانی کتاب سال از کشورهای آلمان، فنلاند و روسیه هم ظهر سه‌شنبه ۱۵ بهمن، یک‌روز پیش از مراسم اختتامیه با نیکنام حسینی پور مدیرعامل موسسه خانه کتاب دیدار و گفتگو کردند.

برگزاری اختتامیه جایزه کتاب‌سال

مراسم اختتامیه سی‌وهفتمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، روز چهارشنبه ۱۶ بهمن در تالار وحدت برگزار شد.

برگزاری مراسم رونمایی از ۵ کتاب فرماندهان گردان عمار

مراسم رونمایی از ۵ عنوان کتاب از تازه‌های نشر ۲۷ بعثت درباره فرماندهان شهید گردان عمار لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله دوشنبه ۱۴ بهمن با حضور خانواده‌های شهدا، رزمندگان گردان عمار و مسئولان کشوری و لشکری در حسینیه فاطمه‌الزهرای پادگان ولی‌عصر (عج) برگزار شد.

برگزاری اختتامیه کنگره شعر ملی فاطمی

مراسم اختتامیه هفتمین کنگره ملی شعر فاطمی جمعه‌شب ۱۱ بهمن در سالن مختارسلیمانی شهر تهران برگزار شد و چون خبر این ‌رویداد روز شنبه منتشر شد، در اخبار این ‌هفته مرور می‌شود.

برگزاری مراسم اختتامیه جایزه چهل‌چراغ

مراسم اختتامیه جایزه ادبی چهل چراغ هم این ‌هفته و همزمان با فرا رسیدن ایام دهه فجر با حضور جمعی از فعالان عرصه شعر و ادب در کتابخانه مرکزی پارک‌شهر تهران، برگزار شد.

برگزاری مراسم نکوداشت بیوک ملکی

نشست علمی تخصصی «شعر نوجوان، نیازها و ذائقه نسل امروز» و مراسم نکوداشت بیوک ملکی روز سه‌شنبه ۱۵ بهمن با حضور شاعران شعر نوجوان، در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

برگزاری مراسم بزرگداشت بهمن فرزانه

مراسم بزرگداشت بهمن فرزانه چهارشنبه ۱۶ بهمن همزمان با ششمین سالگرد درگذشت این ‌مترجم فقید، در کافه‌کتاب ققنوس برگزار شد.

برگزاری مراسم اختتامیه جشنواره اسرار عشق

مراسم اختتامیه جشنواره اسرار عشق با محوریت دو کتاب «ملت عشق» و «باب اسرار»، روز پنجشنبه ۱۷ بهمن در کافه‌کتاب ققنوس برگزار شد.

برگزاری مراسم جشن امضای مجموعه رمان‌های راحت‌خوان

مراسم جشن امضای عناوین مجموعه رمان‌های راحت‌خوان که مدتی است توسط نشر پیدایش آغاز شده، روز پنجشنبه ۱۷ بهمن در خانه کتاب پیدایش برگزار شد.

برگزاری نشست هم‌اندیشی ناشران خارجی نمایشگاه کتاب

نشست هم‌اندیشی ناشران خارجی برای حضور در سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران روز یکشنبه ۱۳ بهمن با حضور مهدی عمرانلو مدیر کمیته ناشران خارجی، رضا بصیرت مدیر کمیته مالی، مهدی حافظی ذی‎حساب معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از ناشران در سالن زنده‎ یاد عاشوری مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران برگزار شد.

تمدید ثبت‌نام ناشران داخلی برای حضور در نمایشگاه کتاب

طبق خبری هم که مهدی اسماعیلی‌راد معاون اجرایی سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران این ‌هفته اعلام کرد، ناشرانی که تا این ‌هفته موفق به ثبت‌نام نشده بودند، می‌توانستند تا پایان پنجشنبه ۱۷ بهمن با مراجعه به سایت نمایشگاه کتاب تهران نسبت به ثبت نام اقدام کنند.

معرفی نماینده ناشران کودک برای مدیریت در نمایشگاه کتاب

فتح‌الله فروغی دبیر انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان در خبری که دوشنبه این ‌هفته به‌نقل از او در گفتگو با مهر منتشر شد، گفت: انجمن ما برای تعامل و همکاری با نمایشگاه کتاب تهران در دوره پیش‌رو، با وجود بی‌اعتنایی مدیریت نمایشگاه و وزارت ارشاد نسبت به توان مدیریتی ما، در نهایت تصمیم گرفت نماینده خود برای سرپرستی بخش کودک و نوجوان را معرفی کند.

درخواست ناشران افغانستان برای حضور در نمایشگاه‌های کتاب ایران

ناشران افغانستان در دیدار با وابسته فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ ایران در هرات، درخواست و تمایل خود را برای نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اعلام کردند.

به‌این‌ترتیبف محمدعمر شهاب رئیس اتحادیه ناشران و قرطاسه فروشان ولایت هرات، همراه تعدادی از ناشران هراتی با حضور در مرکز خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در هرات، با علی‌اصغر رضایی‌دستجردی وابسته فرهنگی و مسئول این ‌مرکز فرهنگی دیدار و گفتگو کرد.

انتشار فراخوان بخش رقابتی جشنواره ملی شعر دانشجویی

جشنواره ملی شعر دانشجویی که رویدادهای آن از ابتدای سال تحصیلی جاری در دانشگاه‌های مختلف کشور آغاز شده، این ‌هفته فراخوان بخش رقابتی خود را منتشر کرد.

معرفی نامزدهای نهایی نهمین جایزه هفت‌اقلیم

دبیرخانه نهمین دوره جایزه ادبی هفت‌اقلیم اسامی کتاب‌ها و نامزدهای نهایی این ‌دوره از جایزه مذکور را روز دوشنبه این ‌هفته اعلام کرد.

درگذشت تقی محمدی فکورزاده

تقی محمدی فکورزاده شاعر و منتقد یکشنبه ۱۳ بهمن در سن ۷۶ سالگی بر اثر بیماری ریوی، در بیمارستان عرفان نیایش درگذشت. مراسم تشییع و خاکسپاری وی نیز سه‌شنبه ۱۵ بهمن از مقابل تالار وحدت تهران برگزار شد.

درگذشت مدیرعامل شرکت چاپ میران

یکی از اخبار روز شنبه این ‌هفته، درگذشت حاج سیدابراهیم میران مدیرعامل شرکت چاپ‌میران بود. مراسم ختم وی نیز روز دوشنبه ۱۴ بهمن در مسجد جامع شهرک غرب برگزار شد.

آغاز نهمین دوره آموزش زبان فارسی در روسیه

نهمین دوره آموزش مقدماتی زبان فارسی روز دوشنبه ۱۴ بهمن در مرکز آموزش زبان فارسی رایزنی فرهنگی ایران در فدراسیون روسیه آغاز شد.

بازگشایی مرکز آموزش زبان فارسی در مسقط

مرکز آموزش زبان فارسی در مسقط که بر اساس تفاهم‌نامه میان دولت‌های جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان تاسیس شده و دو سال تعطیل بود، این ‌هفته به‌مناسبت ایام‌الله دهه فجر، توسط رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مکانی جدید بازگشایی شد.

امضای تفاهمنامه ایران و قزاقستان درباره نسخ خطی

رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و مرکز نسخ خطی و کتب نادر وزارت فرهنگ و ورزش قزاقستان این ‌هفته با هدف انسجام‌بخشی به همکاری‌های فیمابین، تفاهمنامه همکاری امضا کردند.

اهدای کتاب توسط ایران به موسسات فرهنگی اندونزی

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اندونزی در راستای توسعه و تقویت روابط علمی، فرهنگی و دانشگاهی تعداد ۳۰۳ جلد کتاب با موضوعات مختلف بهمراه دو بسته مناسک حج و ۲۵ دی وی دی به کالج صدرا در جاکارتا، موسسه روشنفکر در جوگجاکارتا و سازمان ایجابی در باندونگ اهداء کرد.

درگذشت آگاتا کریستی آمریکا

طبق خبری که یکشنبه این ‌هفته منتشر شد، مری هیگینز کلارک ملکه تعلیق آمریکا که با روایت داستان‌های متفاوتی از زنان یکی از محبوبترین نویسندگان جهان شده و در مجموع بیش از ۱۰۰ میلیون نسخه از کتاب‌هایش در سراسر دنیا به فروش رسیده بود، در ۹۲ سالگی درگذشت. او معروف به آگاتا کریستی آمریکا است.

کد خبر 4845365

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha