۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۶، ۱۴:۱۷

مخلملباف "اسب دوپا" را به پایان می‌رساند

سمیرا مخلمباف روز گذشته در یک کنفرانس خبری در جشنواره فیلم کن اعلام کرد با وجود انفجار 27 مارس سر صحنه‌ جدیدترین فیلم خود "اسب دوپا" در افغانستان، قصد دارد فیلم را به پایان برساند.

به گزارش خبرنگار مهر، در این نشست که محسن مخملباف نیز در آن حضور داشت حدود هفت دقیقه از این فیلم که 85 درصد آن به پایان رسیده، به نمایش درآمد.

تصاویر پخش شده شامل لحظات پیش از انفجار بود که منجر به مجروح شدن شش نفر از بازیگران و یکی از سیاهی لشگرها همین طور کشته شدن اسبی شد که عنوان فیلم به آن اشاره دارد. مخملباف به ورایتی گفت: "اگر تمام ترکش های ناشی از انفجار به اسب برخورد نکرده بود، ما تلفات انسانی بیشتری داشتیم."

بمب دستی حاصل از انفجار بیش از 80 ترکش به همراه داشت. سمیرا مخملباف پس از نمایش فیلم هفت دقیقه ای با ناراحتی گفت: "می دیدم دستیارانم چطور به زمین می افتند. خیابان ها پر از خون شده بود."

هنگام وقوع انفجار که توسط یکی از سیاهی لشگرها صورت گرفت، محسن مخملباف و حنا، دختر 18 ساله او سر صحنه فیلمبرداری حضور داشتند. گفته می شود هدف از این حمله کل خانواده مخملباف بود. از زمان وقوع حادثه نظریه هایی مختلف درباره عاملان آن مطرح شده است. ابتدا طالبان یا شورشیان القاعده به عنوان مظنونان اصلی ماجرا مطرح شدند. تنها چند ساعت پس از حادثه نیروهای آمریکایی مردی را که گفته می شد ایرانی است به اتهام دست داشتن در این انفجار دستگیر کردند.

این بمبگذاری نخستین حمله از پیش طراحی شده به خانواده مخملباف نیست. محسن مخملباف هنگام فیلمبرداری فیلم "سفر به قندهار" در ایران در نزدیکی مرز افغانستان از دو حمله تروریستی جان سالم به در برد و حنا مخملباف هم وقتی خواهرش در سال 2002 فیلم  "ساعت پنج عصر" را در کابل می ساخت، دو بار نزدیک بود توسط افراد ناشناس ربوده شود.

آن فیلم دومین جایزه هیئت داوران جشنواره فیلم کن را برای سمیرا مخملباف به همراه داشت. او پیش از این برای فیلم "تخته سیاه" نیز این جایزه را از آن خود کرده بود. در حالی که مخملباف احتمال بازگشت به افغانستان برای ادامه فیلمبرداری را رد نکرد، اما این احتمال نیز وجود دارد که کار در تاجیکستان کشور همسایه دنبال شود.

ونسان ماراوال از کمپانی "وایلد بانچ" که "اسب دوپا" را به همراه "خانه فیلم مخملباف" تهیه می کند در این زمینه گفت: "امبدوارم آنها به تاجیکستان بروند، برای اینکه افغانستان بسیار خطرناک است. اما این را می دانم که سمیرا و محسن از تن به خطر دادن هراسی ندارند. این چیزی نیست که ما درباره آن تصمیم بگیریم. خود سمیرا باید تصمیم بگیرد."

سمیرا مخمباف با اشاره به حادثه سال گذشته گفت: "من واقعا نمی دانم چه کسی مسئول آن حمله بود، اما باید این سئوال را پرسید که چه کسی نمی خواهد ما فیلم بسازیم. چه کسانی به جشنواره فیلم رم پول دادند فیلم پدر من را نشان ندهد؟ ما به چه کسانی آسیب وارد می کنیم؟ ما همان چیزی هستیم که فکر می کنیم و سینما می تواند تفکرات ما را عوض کند. من هیچ وقت دست از این کار برنمی دارم."

خانواده مخملباف غیر از "سفر به قندهار" که گفته می شود پس از حادثه 11 سپتامبر در کاخ سفید برای جرج بوش به نمایش درآمد، چند فیلم دیگر هم در افغانستان ساخته اند. سمیرا مخملباف به ورایتی گفت: "البته که این فیلم را به پایان می رسانم، اما نمی دانم کی و کجا. اتفاقی که افتاد به این معنا نیست که من به افغانستان برنمی گردم، حتی اگر برگشتن به آنجا برای من خطرناکتر از قبل باشد."

محسن مخملباف هم درباره ادامه فیلمبرداری گفت: "ما هر چه سریعتر باید کار را ادامه دهیم. برای اینکه پسران کوچک در فیلم ما بازی می کنند که اگر تا سال آینده صبر کنیم دیگر بزرگ شده اند."

کد خبر 488649

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha