۱۷ فروردین ۱۳۹۹، ۱۲:۵۸

مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق استان خوزستان:

حدود ۳ میلیارد مترمکعب آب وارد مخازن سدهای خوزستان می شود

حدود ۳ میلیارد مترمکعب آب وارد مخازن سدهای خوزستان می شود

اهواز- مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق استان خوزستان گفت: بر مبنای پیش‌نگری‌های بارش تخمین زده می شود در نیمه دوم فروردین حدود ۳ میلیارد مترمکعب آب وارد مخازن سدهای استان شود.

داریوش بهارلویی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: با گذشت نیمی از ماه فروردین بهار ۹۹ و با تثبیت جریان آب در رودخانه‌های استان، روند آبگیری با نگاهی به شرایط بارشی محتمل و با در نظر داشتن احتیاط‌های لازم در سدها آغاز شده است.

مدیر دفتر برنامه ریزی منابع آب معاونت مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان گفت: با کاهش میزان خروجی از سدهای استان، آبگیری مخازن برای تأمین مصارف تابستانه شروع گشته و تلاش می‌شود حداکثر استفاده از شرایط به خصوص در حوضه‌هایی که با کسری منابع روبرو هستند به عمل آید.

وی گفت: میزان بارش‌های رخداده از ابتدای سال آبی تا کنون ۴۵۸ میلی‌متر در سطح حوضه‌های آبریز است که دو درصد بیش از مقادیر نرمال است. همچنین طی ۱۵ روز گذشته ارتفاع بارش حوضه‌ای ۶۰ میلی‌متر بوده که ۳۹ درصد رشد مثبت نسبت به نرمال ۱۵ روزه دارد.

بهارلویی توضیح داد: از ابتدای سال آبی تا نیمه فروردین ماه ۱۵ هزار و ۷۷۳ میلیون مترمکعب آب وارد مخازن سدها و رودخانه‌ها شده که نسبت به بلند مدت آمار، ۱۰ درصد کاهش داشته است ولی شدت کاهش و یا افزایش ورودی‌ها در همه حوضه‌ها یکسان نبوده است. میزان کاهش عدی رواناب‌های ورودی نسبت به مقادیر نرمال در حوضه کارون معادل یک هزار و ۷۷۹ میلیون متر مکعب، در حوضه مارون ۳۶۸ میلیون مترمکعب، در حوضه جره ۶۲ میلیون مترمکعب و در حوضه زهره ۸۱۲ میلیون مترمکعب است.

مدیر دفتر برنامه ریزی منابع آب معاونت مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان افزود: در همین حال در حوضه دز ۷۲ میلیون مترمکعب و در حوضه کرخه یک هزار و ۱۰۷ میلیون مترمکعب آب بیشتری نسبت به نرمال‌های بلند مدت ورودی، وارد مخازن این دو سد گشته است.

بهارلویی عنوان کرد: طی ۱۵ روز گذشته و از ابتدای شروع سال ۱۳۹۹ تا نیمه فروردین، دو هزار و ۷۲۴ میلیون مترمکعب آب وارد مخازن سدهای استان گشته که به ازای آن یک هزار و ۵۱۵ میلیون مترمکعب نیز آب خارج شده است.

وی تصریح کرد: حوضه کارون با یک هزار و ۷۶ میلیون متر مکعب دارای رتبه نخست ورودی نیمه اول فروردین ماه بوده و بعد از آن دز با ۷۶۰ میلیون مترمکعب، کرخه با ۶۶۴ میلیون مترمکعب و مارون با ۲۰۳ میلیون مترمکعب ورودی قرار دارند.

بهارلویی گفت: بر مبنای پیش نگری های بارش تخمین زده می‌شود در نیمه دوم ماه فروردین حدود سه میلیارد مترمکعب آب وارد مخازن سدها شود که این جریانات ورودی همگی قابل کنترل ارزیابی می‌شوند. مدیر دفتر برنامه ریزی منابع آب معاونت پایه سازمان آب و برق خوزستان گفت: از شروع بارش‌های متوالی در استان در حوضه کرخه چهار سیلاب، در حوضه دز سه سیلاب، در حوضه کارون دو سیلاب، در حوضه مارون یک سیلاب و مجموعاً ۱۰ سیلاب به طور کامل مهار گشت که با برنامه ریزی های مناسب انجام شده، هیچگونه اثری بر مناطق پایین دست احساس نشد.

بهارلویی بیان کرد: در حال حاضر حجم خالی سدهای استان خوزستان پنج هزار و ۲۳ میلیون مترمکعب است که در مقایسه با دیروز ۸۴ میلیون کمتر شده و نشان دهنده روند آبگیری آرام مخازن است.

وی ادامه داد: حجم آب قابل برنامه ریزی سدهای استان هشت هزار و ۱۹۰ میلیون مترمکعب بوده و به طور متوسط ۶۰ درصد حجم فعال و قابل برنامه ریزی سدهای استان خوزستان تا کنون آبگیری شده است.

مدیر برنامه ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: در ۲۴ ساعت گذشته مجموع ورودی به سدها یک هزار و ۷۵۷ مترمکعب بر ثانیه و مجموع خروجی ۷۷۶ مترمکعب بر ثانیه بوده است.

بهارلویی گفت: طی روزهای گذشته به شکل پلکانی از میزان خروجی سدهای دز و کرخه کاسته شده و در حوضه‌های کارون و مارون که از کسری منابع آبی برخوردارند، حداقل خروجی‌ها منطبق با نیاز منطقه در حال رهاسازی است. هم اکنون خروجی سد کرخه ۱۲۰ مترمکعب بر ثانیه، دز ۴۰۰ مترمکعب بر ثانیه، کارون ۱۸۰ مترمکعب بر ثانیه و مارون هفت مترمکعب بر ثانیه است.

کد خبر 4892432

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha