۲۵ فروردین ۱۳۹۹، ۸:۵۶

در گفتگو با مهر مطرح شد؛

شروط شهرداری برای پذیرش معتادان متجاهر در سامانسرای خاوران

شروط شهرداری برای پذیرش معتادان متجاهر در سامانسرای خاوران

رئیس سازمان مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران، شروط پذیرش معتادان متجاهر در سامانسرای خاوران را تشریح کرد.

سید مالک حسینی، در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه در آخرین جلسه ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره پذیرش دوباره در مراکز ماده ۱۶ ترک اعتیاد صحبت شده است، گفت: در این جلسه مقرر شده کمیته درمان این ستاد در این باره تصمیم بگیرد.

وی ادامه داد: شنبه گذشته جلسه کمیته درمان در وزارت بهداشت برگزار شد و مقرر گردید که از ستاد ملی کرونا درخواست شود که در خصوص نگه‌داری این افراد تصمیمی اتخاذ کند و مشخص کند که به چه سازوکاری برای شروع فعالیت دوباره این مراکز نیازمندیم.

رئیس سازمان مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با تاکید بر اینکه پیش از پذیرش مجدد معتادان به این مراکز باید از سلامت آنها اطمینان حاصل کنیم، ابراز داشت: برای حصول اطمینان نیازمند گذران یک مرحله غربالگری هستیم که این افراد دوران پنهان احتمال ابتلاء به کرونا را با کمترین خطر واگیر بگذرانند.

حسینی افزود: به همین منظور از شهرداری درخواست شده است فضایی با ۵۰۰ نفر ظرفیت را در نظر بگیرد.

وی با بیان اینکه سامانسرای خاورشهر به عنوان فضای قرنطینه دو هفته‌ای پیشنهاد داده شده است، تاکید کرد: این پیشنهاد مشروط بر این است که این دوره موقت باشد و حدود ۸۰ مددجو خاص مقیم در آنجا که به بیماری‌های زمینه‌ای، معلولیت جسمی، اختلالات روانی و کهولت سن به مراکز بهزیستی منتقل شود، موافقت شده است.

حسینی خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط خاص این افراد تنها بهزیستی امکان نگه داری از آنها را دارد.

رئیس سازمان مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران، افزود: شهرداری تهران تنها دو مرکز سامانسرا در اختیار دارد که یکی از آنها به مردان و دیگری به زنان اختصاص داده شده است.

حسینی با اشاره به اینکه ستاد مبارزه با مواد مخدر به صورت جدی پیگیر تحقق این هدف در شرایط خاص حاضر کشور است، ابراز داشت: در صورت صدور مجوز از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا و انتقال مددجویان این سامانسرا، این زیرساخت در اختیار ستاد قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر گرمخانه‌های تهران همه معتادان متجاهر را پذیرش می‌کند، گفت: وظیفه شهرداری این است که اجازه بی‌سرپناه بودن هیچکس را در شهر ندهد.

حسینی با اشاره به اینکه تاکنون هیچکدام از پذیرش شدگان در گرمخانه‌های تهران نتیجه تست کرونای آنها مثبت نبوده است، این مساله را موضوع جذابی برای پژوهش‌های پزشکی عنوان کرد و افزود: به طور کلی گرمخانه‌ها ظرفیت خوبی برای مطالعه محسوب می‌شوند.

وی در خصوص عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در میان پذیرش شدگان گرمخانه‌های پایتخت نیز گفت: وقتی در گرمخانه‌ای مثل خاوران که ظرفیت پذیرش محدود به ۸۰۰ نفر را دارد، بیش از ظرفیت آن مجبور به پذیرش جمعیت بی‌سرپناهان هستیم، امکان رعایت این فاصله گذاری اجتماعی نیز وجود ندارد.

رئیس سازمان مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران تصریح کرد: علاوه بر کمبود ظرفیت به منظور رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، نوع رفتار و فرهنگ این افراد اجازه بسیاری از استانداردهای موجود را نمی‌دهد، با این وجود سعی کرده‌ایم این مشکل را با افزایش مراقبت‌های بهداشتی رفع کنیم.

وی با بیان اینکه هیچکدام از گرمخانه‌های تهران تا به حال با کار ویژه گرمخانه احداث نشده‌اند، تاکید کرد: بنابراین به طور طبیعی گرمخانه‌های موجود سرانه لازم برای رعایت استانداردهای بهداشتی را ندارند.

حسینی با اعلام این خبر که برنامه احداث دو گرمخانه برای سال ۹۹ با رعایت استانداردهای این فضا در دستور کار شهرداری قرار گرفته است، اظهار داشت: طبق توافق‌های قبلی این گرمخانه‌ها در دو منطقه ۴ و ۱۶ احداث خواهند شد و رایزنی با شهرداری منطقه ۴ تقریباً نهایی شده است.

رئیس سازمان مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در ادامه تصریح کرد: به رغم اینکه در منطقه ۱۶ برای احداث گرمخانه دو زمین پیشنهاد داده شده بود اما با چالش‌هایی مواجه شده‌ایم و در صورت عدم تأمین خواسته خودمان از سوی شهرداری منطقه ۱۶ در تصمیمات بازنگری خواهیم کرد.

وی در خصوص سنجش پذیرش عمومی مردم در این مناطق برای احداث گرمخانه نیز گفت: آنچه در تهران با عنوان آسیب‌های اجتماعی مواجهیم مربوط به منطقه خاصی نیست، و مسئله همه مردم تهران است، همچنانکه در روزهای کرونایی این شهر شاهد افزایش تعداد معتادان متجاهر حتی در مناطق برخوردار بودیم.

حسینی در پایان افزود: برای فعال کردن همه ظرفیت‌ها و افزایش همراهی شهروندان برای درک این الزامات، پیوست‌های فرهنگی، اجتماعی، ترافیکی، و زیست محیطی را مدنظر قرار داده‌ایم.

کد خبر 4899008

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha