حسین شهرستانی مطرح کرد؛

شیوع کرونا در شرایط افول مدرنیته؛ مقدمه تحولات بزرگ

شیوع کرونا در شرایط افول مدرنیته؛ مقدمه تحولات بزرگ

مدیر گروه حکمت و هنر پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی گفت: شیوع کرونا در وضعیت افول و بحران مدرنیته و شرایط ناهنجاری و فقدان اقتدار به مراتب اثرگذار تر خواهد بود و تحولات را سرعت بیشتری می بخشد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سید حسین شهرستانی، مدیر گروه حکمت و هنر پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی در برنامه گفتگوی فرهنگی در مورد انسان پساکرونا اظهار کرد: کرونا یک حادثه بزرگ و فراگیر به همراه تجربه عمیقی است که قطعاً تبعاتش سال‌های سال مناسبات ما را درگیر خواهد کرد.

وی متذکر شد: ما در رابطه با تعیین حدت و شدت و گستره تبعات کرونا از جمله تغییر سرنوشت بشریت باید جوانب احتیاط را رعایت کنیم و نمی‌توانیم خیلی دقیق و مطمئن از آن صحبت کنیم.

شهرستانی همچنین گفت: گرچه کرونا برای بشر مدرن که لحظه به لحظه در برابر تجربه‌های بحرانی بزرگ و تغییر وضعیت ساختاری زندگی خود قرار گرفته یک تجربه بحرانی محسوب می‌شود، اما در عین حال ممکن است چندان تأثیرگذار هم نباشد.

مدیر گروه حکمت و هنر پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی در ادامه اظهار کرد: مردم دنیا در چهل پنجاه سال اخیر چندین تحول بزرگ در حوزه تکنولوژی و فناوری‌های تأثیرگذار بر زندگی بشر همچون گستردگی اینترنت را پشت سر گذرانده‌اند و از طرف دیگر تحولات بسیار زیادی در عرصه سیاست مانند جنگ سرد را شاهد بودند، بنابراین بشر در برابر بحران‌های مختلف دیگر فراموش کار نخواهد بود.

وی یادآور شد: در زمان شیوع آنفولانزای اسپانیایی میزان کشته‌ها بسیار بالا بود، اما این اتفاق خیلی هم در حافظه جمعی تمدن بشری باقی نماند چراکه در اوج و بلوغ تمدن مدرن اتفاق افتاد و لذا خیلی دیده نشد، اما کرونا در وضعیتی اتفاق افتاده که مدرنیته دچار سستی و زوال شده و از نقطه اوج قدرت خود فاصله گرفته است.

شهرستانی بر این باور است که کرونا صرفاً یک ویروس بیولوژیک نیست، بلکه یک واکنش خاص تمدنی در این عصر با این امکانات است و به عبارتی دیگر، پدیده‌ای است که در این مقطع از تاریخ هویتش را بروز می‌دهد.

مدیر گروه حکمت و هنر پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی بیان کرد: وجه مهم اثرگذاری کرونا در این است که در شرایط افول و بحران مدرنیته اتفاق افتاده است و بنابراین شیوع کرونا در شرایط ناهنجاری و بی نظمی و فقدان اقتدار به مراتب می‌تواند اثرگذار تر باشد و تحولات را سرعت بیشتری ببخشد.

کد خبر 4944119

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha