۲۲ خرداد ۱۳۹۹، ۱۷:۲۴

از سوی سازمان مالیاتی

جزئیات دریافت مالیات از خانه‌های ۱۵۰ متر به بالا اعلام شد

جزئیات دریافت مالیات از خانه‌های ۱۵۰ متر به بالا اعلام شد

معاون حقوقی و فنی سازمان امور مالیاتی گفت: از واحدهای مسکونی با بیش از ۱۵۰ متر، در صورت بیش از یک سال خالی بودن، ۲۰ درصد مالیات بر اجاره دریافت می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، محمود علیزاده در گفتگو با شبکه خبر درباره اجرای مالیات بر خانه‌های خالی از تابستان امسال، گفت: قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی براساس قانون اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم در سال ۹۴ در دستور کار قرار گرفت و از سال ۹۵ لازم الاجرا بود. اما برای اخذ این مالیات نیاز به تهیه سامانه اسکان و املاک برای شناسایی خانه‌های خالی بود که این سامانه را وزارت راه و شهرسازی باید طراحی و راه اندازی می‌کرد.

معاون حقوقی و فنی سازمان امور مالیاتی ادامه داد: اخیراً بر اساس اعلام وزیر راه و شهرسازی سامانه اسکان و املاک آماده شده و قرار است در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گیرد. این سامانه بر اساس دیتاها و اطلاعاتی که در آن قرار داده شده، به شناسایی خانه‌های خالی از سکنه می‌پردازد و بر اساس ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم، در صورتی که واحد مسکونی بیش از یک سال خالی از سکنه باشد، مشمول این مالیات قرار می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: این قانون از سال ۹۵ باید اجرا می‌شد بنابراین هر واحد مسکونی که از سال ۹۵ خالی از سکنه بوده، در سال اول مشمول مالیات نیست و از سال دوم به بعد به آن مالیات تعلق می‌گیرد و تا زمانی که خالی بماند مالیات از این واحد مسکونی اخذ خواهد شد.

به گفته معاون حقوقی سازمان امور مالیاتی، علاوه بر خانه‌های خالی مذکور در سامانه اسکان و املاک، این سازمان به بررسی فیزیکی و میدانی از واحدهای نامبرده شده در این سامانه می‌پردازد و پس از شناسایی واحدهای خالی، در صورتی که بیش از یک سال خالی مانده باشد به آن مالیات تعلق می‌گیرد.

علیزاده اظهار داشت: به موجب قانون مالیات‌های مستقیم، مالیات خانه‌های خالی معادل ۲۰ درصد مالیات بر اجاره است و به خانه‌های با متراژ ۱۵۰ متر به بالا تعلق می‌گیرد.

وی افزود: این قانون مشوقی برای ورود واحدهای خالی به بازار اجاره خواهد بود.

کد خبر 4947244

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
      2 1
      اگر کسی 10 تا 100 واحد 80 متری داشت معاف میشه
    • مستاجر US ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
      0 1
      آقا یکدفعه بگو نمی خواهیم بگیریم! من کارمند برای حقوق بالای 3 میلیون در ماه از 10 تا 25درصد مالیت بدهم، چرا دولت تمایلی به گرفتن مالیات از مسکن ندارد؟!
    • IR ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
      0 1
      چرا فقط واحدهای بالای 150 متر؟ برعکس اکثریت مردم به واحدهای زیر 150 متر نیاز دارند.
    • IR ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
      0 1
      این قانون به چه درد می خوره، کوه، موش زایید!!! چند درصد مستاجران توی خونه های 150 متری زندگی می کنند!!! الان من خودم توی یه ساختمون 6 واحدی ساکنم، فقط 2 تا مستاجر هستیم بقیه خالی هستن! همش شعار شعار
    • هادی IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
      0 2
      برن گم شن بابا این چه قانون بی خودی یعنی چی بیشتر از ۱۵۰ متر آنقدر خونه خالی کمتر از این متراژ هست که این قانون بیخود هیچ تاثیری توی بازار نداره
    • حمید IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
      0 1
      اخه کدوم مستاجری توان اجاره ی خونه ی بالاتر از ۱۵۰ متر رو داره که شما فقط برای این دست خونه ها مالیات بریدین، خودتون رو مسخره کردین یا مردم رو؟
    • بی خانه IR ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
      0 1
      ممکنه کسی ۱۰۰۰ واحد آپارتمانی با متراژ ۴۰ متر داشته باشه...شرط کردن ۱۵۰ متر به بالا یعنی استثنا قرار دادن غول های ساختمان سازی