۱ تیر ۱۳۹۹، ۱۸:۵۴

در کتاب خاطرات بولتون مطرح شد؛

ماجرای تلاش ترامپ برای دیدار با «ظریف» در فرانسه چه بود؟

ماجرای تلاش ترامپ برای دیدار با «ظریف» در فرانسه چه بود؟

انتشار بخش‌هایی از کتاب خاطرات «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی سابق ترامپ نشان می دهد که در مقطعی رئیس جمهور آمریکا قصد داشته تا با وزیرخارجه ایران در فرانسه گفتگو کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از جورزالیم پست، انتشار بخش‌هایی از کتاب خاطرات «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی سابق ترامپ، از نقش قابل توجه او در ارتباط با سیاست‌های ترامپ درباره فلسطین حکایت دارد.

بولتون در بخشی از کتابش به دیدار سال ۲۰۱۷ خود با ترامپ اشاره می‌کند که در آن به ترامپ توصیه انتقال سفارت آمریکا را از تل آویو به بیت المقدس مطرح می‌کند و می‌گوید: از انتقال سفارت آمریکا به قدس و در نتیجه به رسمیت شناختن آن به عنوان پایتخت اسرائیل حمایت کردم.

جان بولتون که در سال ۲۰۱۷ هنوز به عنوان مشاور امنیت ملی ترامپ ارتقا نیافته بود، همچنین در کتابش عنوان می‌کند که درباره ایران از ترامپ خواستم به طرح خود برای خروج از توافق هسته‌ای سرعت بدهد، چون توسل به گزینه نظامی علیه برنامه هسته‌ای ایران شاید تنها راه حل پایدار باشد.

در این کتاب نقل قول ترامپ هم مطرح شده که خطاب به بولتون می‌گوید: به نتانیاهو بگو که اگر از نیروی نظامی استفاده کند، من از او حمایت خواهم کرد.

در این کتاب در عین حال به نقل از پوتین گفته شده که رئیس جمهور روسیه معتقد بود که «تل آویو» توان مقابله نظامی علیه «تهران» را نخواهد داشت.

بولتون در بخش دیگری از کتابش به سفر «محمد جواد ظریف»، وزیر خارجه ایران به فرانسه در جریان برگزاری نشست «گروه ۷» در سال ۲۰۱۹ اشاره می‌کند و می‌گوید: ترامپ در ابتدا از رئیس جمهور فرانسه درباره سفر وزیر خارجه ایران سوال کرد و پس از آن رئیس جمهور فرانسه ترامپ را به دیدار با وزیرخارجه ایران دعوت می‌کند و به گفته بولتون، رئیس‌جمهور آمریکا واقعاً می‌خواست با ظریف دیدار کند.

در این میان بولتون به تلاش نتانیاهو برای تماس مستقیم با ترامپ و ممانعت از گفتگوی احتمالی میان ترامپ و ظریف اشاره می‌کند، اگرچه براساس خاطرات منتشر شده از سوی بولتون، نتانیاهو موفق به این تماس نمی‌شود و دیدار ترامپ و ظریف هم در نهایت انجام نمی‌شود.

کد خبر 4954852

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha