نماینده پارلمان عراق:

دولت عراق مانع تداوم تحرکات آمریکاییها شود

دولت عراق مانع تداوم تحرکات آمریکاییها شود

یکی از نمایندگان پارلمان عراق از دولت این کشور خواست که در برابر تحرکات خطرناک آمریکاییها در عراق فقط تماشاگر نباشد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المعلومه، نعیم العبودی نماینده پارلمان عراق اعلام کرد: اقدام آمریکا در نصب سامانه دفاع هوایی در سفارت آمریکا در بغداد نقض آشکار فعالیت و اقدام دیپلماسی است.

وی با اشاره به تحرکات آمریکایی ها در عراق از دولت این کشور خواست که مانع این تحرکات شود.

العبودی گفت: حاکمیت عراق باید در راس اهتمام دولت عراق باشد. آنچه سفارت آمریکا انجام داده است، نقض آشکار حاکمیت عراق است.

 الرکابی: هیچ سفارتخانه ای در جهان نیست که مسلح به سلاحی باشد که سفارت آمریکا در بغداد در اختیار دارد

از سوی دیگر «کاطع الرکابی» عضو کمیسیون امنیت و دفاع در پارلمان عراق گفت: هیچ سفارتخانه ای در جهان نیست که مسلح به سلاحی باشد که سفارت آمریکا اکنون در بغداد در اختیار دارد. این  اولین بار نیست که آمریکا چه از طریق پایگاههای خود و چه اکنون از طریق سفارتش که یک مکان دیپلماتیک به شمار می رود، دست به اقدامات تحریک آمیز می زند.

وی افزود: نصب سامانه پدافند هوایی در سفارت آمریکا و داخل یک منطقه مسکونی و امنیتی سابقه خطرناکی است. این اقدام، اقدام تحریک آمیز بسیار خطرناک و چالش بزرگی برای دولت عراق است و باعث ارعاب خانواده های داخل آن منطقه می شود علی الخصوص اینکه مجتمع های مسکونی موجود در داخل منطقه سبز تنها ۵۰ متر با سفارت امریکا فاصله دارند. این سفارتخانه پریروز و بیشتر از دو ساعت از سامانه های پدافند هوایی استفاده کرد و صداهایی ایجاد کرد که باعث وحشت خانواده ها و کودکان شد.

این نماینده عراقی در پایان با بیان اینکه ازدولت عراق خواسته می شود که در قبال این اقدام تحریک آمیز آمریکا موضع گیری کند، افزود: ما این موضوع را در جلسه آتی پارلمان بررسی خواهیم کرد. برای اولین بار در جهان است که یک سفارتخانه در جهان مسلح به چنین سلاحی می باشد.

این در حالی است که صباح العکیلی تحلیلگر امور امنیتی عراقی اعلام کرد: دولت الکاظمی باید با شفافیت موضع خود را درباره نصب سامانه دفاع موشکی در داخل سفارت آمریکا در بغداد، روشن کند که آیا با موافقت آن بوده یا خیر؟

وی افزود: نصب سامانه های دفاع موشکی پیشرفته در داخل سفارت واشنگتن در بغداد بسیار نگران کننده است زیرا این سفارتخانه مرکزی دیپلماتیک است که حمایت آن برعهده کشور میزبان است و پایگاه نظامی نیست.

این تحلیلگر عراقی تاکید کرد: نصب این سامانه ها و برگزاری مانور به ایجاد فضایی آکنده از نگرانی نزد شهروندان به ویژه ساکنان اطراف منطقه سبز منجر شده است.

این در حالی است که میثاق ابراهیم نماینده وابسته به ائتلاف فتح عراق در پارلمان هم اعلام کرد که آزمایش سامانه دفاع موشکی بدون اطلاع دولت عراق نشانه ضعف دولت مصطفی الکاظمی و تحقیر آن است.

کد خبر 4967570

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha