۲۱ تیر ۱۳۹۹، ۱۲:۲۲

تاریخچه حمل و نقل جاده‌ای در ایران

تاریخچه حمل و نقل جاده‌ای در ایران

با رونق گرفتن حمل و نقل جاده‌ای ایران، معاملات کلان توسعه پیدا کرد و سبب افزایش تولید و رشد اقتصاد شهرها شد و تعامل بین شهرهای مختلف از نظر اقتصادی و اجتماعی گسترش یافت.

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، از آنجایی که در ابتدا تأمین نیازهای زندگی انسان‌ها به همان منطقه‌ای که در آنجا زندگی می‌کردند، محدود می‌شد و نیازی به جا به جایی به شهرهای دیگر برای تهیه مایحتاج زندگی وجود نداشت، حمل کالا بین شهرها انجام نمی‌گرفت و بالطبع لزومی به وجود حمل و نقل جاده‌ای نیز احساس نمی‌شد. پس از اینکه زندگی‌ها بیشتر به سمت شهرنشینی پیش رفتند و جوامع انسانی گسترده‌تر شدند، سبک زندگی‌ها نیز تغییر پیدا کرد و مبادلات بین انسان‌ها نیز بیشتر و بیشتر شد. این مبادلات به گونه‌ای شدند که سطح تبادل محصولات از مناطق زندگی انسان‌ها به مبادلات بین شهری گسترش یافت و حمل و نقل بین شهری به عنوان یک نیاز جدی نمود پیدا کرد. به همین دلیل با ساخت جاده‌ها که در ابتدا به صورت خاکی ساخته شده بودند، حمل و نقل جاده‌ای جایگاه خاص خود را به عنوان قسمتی از زندگی انسان‌ها برای رونق بسیاری از کسب و کارهای آنها به دست آورد.

تاریخ حمل و نقل جاده‌ای

همان طور که پیش از شکل گیری جاده‌ها که عموماً در ابتدا خاکی و اغلب صعب العبور بودند، کار حمل و نقل در طول سال‌ها با کمک حیوانات انجام می‌گرفت، پس از احداث جاده‌ها نیز باز هم این حیوانات بودند که کار حمل و نقل را انجام می‌دادند. حیواناتی نظیر گاو، اسب و الاغ حیوان‌هایی بودند که به خدمت انسان‌ها درآمده، با قابلیت‌های متفاوتی که داشتند به منظور اهداف مختلف به کار گرفته می‌شدند. پس از پیشرفت تکنولوژی و وارد شدن آن در تمام زوایای زندگی انسان‌ها که سبب شد تا رفت و آمدها بیشتر شود و نیاز به حمل و نقل جاده‌ای نیز بسیار بیشتر از قبل با زندگی عجین شده، جز نیازهای اصلی زندگی به شمار بیاید، علاوه بر اینکه جاده‌ها دارای وضعیت بهتری شدند و جاده‌های خاکی و صعب العبور جای خود را به جاده‌هایی راحت تر و ایمن تر دادند، وسایل حمل و نقل نیز پیشرفت کرده، ماشین‌های گوناگون جای حیوانات را گرفتند و همچنین با گذر زمان حمل و نقل و جابه جایی پیشرفت کرده و به گونه‌ای که حتی شرکت‌های باربری مختلف در شهرهای مختلف ایران راه اندازی شدند تا خدمات حمل و نقل مورد نیاز مردم را به آنها ارائه بدهند و حمل و نقل جاده‌ای که سخت و دشوار بود به یک امر راحت و آسان تبدیل شود.

امروزه خدمات باربری داخل شهری توسط شرکت‌های مختلف در سطح شهر و محله‌های مختلف انجام می‌شود. از جمله این شرکت‌ها می‌توان به شرکت باربری تیبار اشاره کرد که با بیش از ۲۵ سال سابقه در خصوص باربری و حمل و نقل و با داشتن ۳۰ شعبه فعال در شهرستان‌ها به عنوان بهترین باربری پونک در تهران، برای رفاه حال هموطنان تلاش می‌کند.

حمل و نقل جاده‌ای ایران از ساده‌ترین‌ها تا مهمترین‌ها

پس از رونق گرفتن حمل و نقل جاده‌ای ایران نه تنها معاملات کلان و کارهای تجاری بزرگ با کمک آن توانست توسعه پیدا کند و سبب افزایش تولید و رشد اقتصاد شهرها شود، تعامل بین مردم شهرهای مختلف نیز چه از لحاظ اقتصادی و چه از نظر مناسبات اجتماعی تا حد قابل ملاحظه‌ای بیشتر شدند. به همین دلیل بر حسب نیازهای به وجود آمده، برخی شرکت‌های حمل و نقل جاده‌ای نیز حوزه فعالیت‌های خود را از سطح یک شرکتی که تنها به حمل و نقل بار می‌پردازند به انجام فعالیت‌هایی مثل بسته بندی بارها نیز توسعه دادند که البته در این میان از بسته بندی بارهای مهم فعالیت‌های تجاری گرفته تا مثلاً بسته‌بندی‌های ساده‌تر و غیر اقتصادی مانند بسته بندی اثاث منزل نیز به عنوان یکی از فعالیت‌های این شرکت‌های حمل و نقل جاده‌ای در نظر گرفته شد.

اهداف سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ایران

سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ایران به عنوان سازمانی که متولی اصلی امر حمل و نقل جاده‌ای در حال فعالیت در کشور می‌باشد، برای ارتقای سطح کیفی حمل و نقل جاده‌ای سال‌هاست که اهدافی مهم را مد نظر قرار داده، با عمل به آنها سعی در ساده‌تر کردن شرایط کاری همگی فعالین حوزه حمل و نقل جاده‌ای تمامی شهرها و وسایل نقلیه فعال در این حوزه اعم از باربری تهران نموده است، برخی از این اهداف عبارت هستند از؛

* بالا بردن میزان ایمنی جاده‌ها و وسایل نقلیه، و برقراری تسهیلات لازم برای امدادرسانی کافی و به موقع در مواقع لزوم

* فراهم آوردن موقعیت‌های مناسب و مطمئن برای رونق بخشیدن به فرایند خصوصی سازی در حمل و نقل جاده‌ای

* توسعه بخشیدن فعالیت‌های گوناگون مربوط به حوزه حمل و نقل جاده‌ای اعم از فعالیت‌های بازرگانی و همچنین بازاریابی

* افزایش به کار بردن فناوری اطلاعات در تمامی زمینه‌های در ارتباط با حمل و نقل جاده‌ای

* بهبود روش‌های موجود و اصلاح آنها

* بهره گیری از جایگاه ویژه جغرافیایی ایران به منظور بالا بردن سطح ترانزیت کالا و مسافر

* تجهیز نمودن پایانه‌های موجود در مرزها برای بالا بردن میزان حمل و نقل جاده‌ای ترانزیت

* بالا بردن بهره‌وری در تمامی زمینه‌ها

* توسعه بخشیدن به تحقیقات مختلف علمی و کاربردی و مطالعات گسترده در زمینه‌هایی که منجر به بهتر شدن تمامی فعالیت‌های مربوط به حوزه حمل و نقل جاده‌ای می‌شود

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

کد خبر 4970634

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha