۴ مرداد ۱۳۹۹، ۱۰:۱۴

رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری گلستان:

تورهای غیرمجاز بلای گردشگری گلستان/ قوانین نیازمند بازنگری است

تورهای غیرمجاز بلای گردشگری گلستان/ قوانین نیازمند بازنگری است

گرگان- رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری گلستان گفت: تورهای غیرمجاز بلای گردشگری گلستان شده اند و علاوه بر خسارت های جانی به اعتبار راهنمایان گردشگری هم صدمه زده اند.

یحیی جلالی فر در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره خسارت‌های وارده به بخش گردشگری توسط تورهای غیرمجاز اظهار کرد: متأسفانه تورهای غیرمجاز بلای گردشگری گلستان شده و صدمات جانی و مالی بسیاری به این بخش وارد کرده‌اند.

وی آسیب‌های اجتماعی و ناهنجاری‌ها در کنار خسارت‌های محیط زیستی را بخش دیگر این صدمات اعلام و بیان کرد: در کنار این موارد معمولاً این تورها بیمه هم نمی‌کنند لذا در صورت خسارت‌های احتمالی راه جبرانی هم نیست و به اعتبار راهنمایان گردشگری صدمه زده اند.

جلالی فر بابیان این‌که تورهای غیرمجاز به دلیل عدم تعهد سود مالی بیشتری هم دارند، گفت: این تورها هزینه بیمه پرداخت نمی‌کنند و مسئولیتی هم ندارند، درصورتی‌که تورهای مجاز علاوه بر بیمه هزینه‌های دیگری هم دارند.

وی ادامه داد: تعرفه کاری برای راهنمایان ۶۷۷ هزار تومان است ولی عملاً در گلستان ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومآن‌هم گاهی پرداخت نمی شود و عملاً یک سوم هزینه راهنماهای کشوری را دریافت می کنیم.

رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری گلستان گفت: مجبور هستیم عددها را کاهش دهیم تا بتوانیم با تورهای غیرمجاز رقابت کنیم، ولی متأسفانه این رقابت نابرابر باعث دلسردی راهنمایان شده و بسیاری این کار را ترک کرده‌اند.

بیمه راهنمایان و اصلاح قوانین مطالبه مهم تورهای گردشگری

وی با اشاره به دیدار فعالان گردشگری با نمایندگان مجلس، گفت: مطالبه اصلی ما این است که قوانین اصلاح شود و همچنین از نماینده‌ها تقاضا داریم که بیمه راهنمایان پیگیری شود.

جلالی فر گفت: دومین مطالبه این است که قانون اصلاح شود که به‌موجب آن برای متخلفان مجازات تعیین شود زیرا فعالیت‌های غیرمجاز گردشگری به هیچ جا پاسخ نمی‌دهند تا این‌که حادثه‌ای رخ دهد که بخواهد کار به دستگاه قضا بکشد.

وی مشکل دیگر را موازی کاری های دولتی عنوان کرد و گفت: باید با اصلاح قوانین این موازی کاری ها و پاس کاری های دولتی کمتر شود به‌طور مثال یکی از معضلات ما این است که در مراکز گردشگری سرویس بهداشتی نداریم و سراغ هر دستگاهی می‌رویم پاس‌کاری می‌کنند.

جلالی فر در ادامه به تشریح خسارت‌های این بخش در کرونا و سیل پرداخت و اظهار کرد: در موضوع شیوع کرونا حدود یک میلیارد تومان به راهنماهای گردشگری خسارت وارد شد که دلیل آن‌هم تعطیلی تورهای ثبت نامی بود.

وی بیان کرد: در سیل هم ضرر کردیم ولی به دلیل این‌که برنامه‌های جانبی پیش‌بینی کردیم توانستیم جلوی تعطیلی بخشی از سفرها را بگیریم بااین‌حال به تبلیغات صداوسیما بخش زیادی از تورها کنسل شد و این کنسلی‌ها تا مهرماه هم ادامه داشت.

وی اضافه کرد: از مهر سفرها به مقصد گلستان آغاز شد اما مجدد مسائلی مثل گرانی بنزین، شهادت سردار سلیمانی و سپس سقوط هواپیما باعث شد تورها مجدد تعطیل شد.

رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری گلستان با تأکید بر این‌که کرونا بزرگ‌ترین آسیب را به گردشگری گلستان زد، گفت: قرار بود گردهمایی تورهای گردشگری کشور در گلستان برگزار شود که به دلیل کرونا تعطیل شد و این در حالی بود که هزینه‌های بسیار و برنامه‌ریزی بسیار خوبی انجام‌شده بود ولی همه کنسل و گلستان از این امتیاز بزرگ محروم شد.

کد خبر 4982011

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha