۸ مرداد ۱۳۹۹، ۲:۵۵

بنا به گفته وزیر دفاع ترکیه؛

آنکارا نگرانیهای آمریکا درخصوص سامانه «اِس-۴۰۰» را برطرف می کند

آنکارا نگرانیهای آمریکا درخصوص سامانه «اِس-۴۰۰» را برطرف می کند

وزیر دفاع ترکیه از لزوم تجدیدنظر واشنگتن در تصمیم خود در قبال ترکیه و آمادگی آنکارا برای رفع نگرانی های آمریکا در خصوص سامانه اس ۴۰۰ روسیه سخن گفت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «خلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه روز سه شنبه اظهار داشت که «ایالات متحده باید در تصمیم خود مبنی بر تعلیق ترکیه از برنامه هواپیمای اف -۳۵ تجدیدنظر کند» و اینکه «آنکارا آماده است تا نگرانی های آمریکا در خصوص سازگاری سامانه پدافند هوایی اس -۴۰۰ و جت اِف -۳۵ را برطرف کند».

آکار در این باره گفت: «گزارشهای دولت آمریکا نشان داده است که تعلیق ترکیه از برنامه هواپیماهای اف -۳۵ ریسک تولید را برای قطعات این نوع هواپیما به ارمغان آورده که این امر جدول زمانی تولید را به تأخیر انداخته و هزینه ها را افزایش داده است. آنها [ایالات متحده] باید در این تصمیم تجدیدنظر کنند».

وزیر دفاع ترکیه همچنین خاطرنشان کرد که صنایع دفاعی ترکیه به تأمین قطعات مهم و کلیدی هواپیمای اف -۳۵ به رغم شیوع بیماری کرونا و تعلیق این کشور از برنامه مزبور ادامه می دهد.

آکار گفت: «مایلم تأکید کنم که ترکیه صرفاً خریدار برنامه اف -۳۵ نیست، بلکه یک شریک است. امنیت تکنولوژی اف -۳۵ درست به اندازه آمریکا، برای ترکیه مهم و حیاتی است. ما آماده ایم که هرگونه نگرانی آمریکا در خصوص سازگاری فنی اس -۴۰۰ و اف -۳۵ را رفع کنیم».

گفتنی است که سه تن از اعضای کنگره آمریکا لایحه ای را به کنگره ارائه کردند که طبق آن، ترکیه به دلیل خرید سامانه پدافند هوایی اس -۴۰۰ از روسیه تحریم می شود. این لایحه که موسوم به «قانون مقابله با صادرات تسلیحات روسیه» است، خرید سامانه اس -۴۰۰ از سوی ترکیه را ذیل بخش ۲۳۱ «قانون مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریمها (CAATSA) قرار می دهد.

گفتنی است که ماه میلادی گذشته، روسیه و ترکیه بر سر دومین محموله سامانه پدافند هوایی اس -۴۰۰ به توافق کلی دست یافتند. نخستین محموله این سامانه در سال ۲۰۱۹ به ترکیه تحویل داده شد.

کد خبر 4985757

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha