۵ شهریور ۱۳۹۹، ۱۶:۴۲

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی:

۷۵ درصد دانشجویان جامع علمی کاربردی شاغل هستند

۷۵ درصد دانشجویان جامع علمی کاربردی شاغل هستند

قزوین- رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: ۷۵ درصد فارغ التحصیلان مراکز جامع علمی و کاربردی در کشور مهارت لازم را کسب کرده و شاغل شده اند.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد حسین امید روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران رسانه‌های گروهی استان قزوین که در دانشگاه جامع علمی کاربردی برگزار شد اظهار داشت: این دانشگاه به عنوان اولین دانشگاه مهارتی کشور به دنبال ترویج آموزش‌های مهارتی است تا دانشجویان پس از تحصیل بتوانند متناسب با رشته تحصیلی مشغول کار شوند که در این راستا خوشبختانه ۷۵ درصد دانش آموختگان شاغل شده اند.

وی اضافه کرد: ۴۰ درصد دانشجویان ما شغل مرتبط با رشته تحصیلی داشته اند و زمینه اشتغال پذیری دانشگاه در حد قابل توجهی بالا رفته است.

امید تصریح کرد: ترویج آموزش‌های مهارتی، تصویب اساسنامه همه مراکز، تعیین تکلیف رؤسای مراکز استان‌ها، ساماندهی وضعیت مدرسین دانشگاه و ایجاد مراکز نوآوری تولید محتوای آموزشی، جوان گرایی در ورودی مدرسان دانشگاه، توسعه کیفی و خوشه بندی رشته‌ها از رویکردهای مهم دانشگاه است.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی یادآور شد: توسعه هدف مند کیفی در دانشگاه جامع علمی کاربردی، در دستور کار است و مأموریت همه مراکز استان‌ها مشخص شده و هر جا که به رشته خاصی نیاز بود هماهنگی لازم نیز صورت می‌گیرد.

ساماندهی مدرسان دانشگاه جامع علمی کاربردی

امید گفت: در گذشته ۹۳ هزار نفر مجوز در این مراکز را داشته اند که ۹۵ درصد آنها بدون ارزیابی و صلاحیت علمی تدریس می‌کردند که ضمن بررسی تخصصی در حال حاضر ۲۵ هزار نفر موفق شدند فعالیت خود را ادامه دهند.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: در آخرین فراخوان جذب مدرس در سال گذشته بیش از ۴۰ هزار نفر ثبت نام کردند که ۲۲۰۰ نفر پذیرفته شدند و در شهریور امسال هم بزودی فراخوان خواهیم داد که ۸ هزار نفر جذب می‌شوند که در مجموع ۵ درصد مدرسان توانسته اند شرایط کیفی تدریس را داشته باشند و پذیرفته شوند.

وی افزود: در حال حاضر ۱۷۰ مرکز نوآوری در کشور داریم که در زمینه صنعت، کشاورزی، خدمات و فرهنگ و هنر فعالیت می‌کنند و رویدادهای شتاب متعددی توسط مراکز برگزار شده و تعدادی از ایده‌ها به محصول و مرحله عقد قرارداد رسیده است.

امید گفت: هدف ما این است که دانشجویان و فارغ التحصیلان مراکز جامع علمی کاربردی با کسب بتوانند خود اتکا شده و شغل ایجاد کنند که در این راستا موفقیت‌های خوبی کسب کرده ایم.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی اضافه کرد: با پیگیری مراودات بین المللی اولین اعزام دانشجویان ما به آلمان در رشته صنعت برای یک ترم تحصیلی شش ماهه امسال صورت می‌گیرد.

حذف مراکز غیر کارآمد استان‌ها

امید گفت: مراکز دولتی جامع کاربردی فاقد استاندارد لازم تعطیل می‌شوند که در این زمینه تعداد مراکز از ۱۰۷۰ مرکز به ۶۰۰ مورد کاهش یافته که ۱۰ درصد آنها جدید هستند که با نگاه آمایشی انتخاب شده و فعالیت می‌کنند.

وی اظهار داشت: هر چند حدود ۶۰ درصد عملکرد ما کارگاهی و حضوری است اما آموزش‌های الکترونیک و کوتاه مدت از رویکردهای کنونی است تا بتوان در وضعیتی که کرونا ایجاد کرده با آمادگی کامل تحصیل را آغاز کرد.

امید اضافه کرد: با تغییر ماهیت به مرکز یادگیری الکترونیک و تولید محتوا از ۱۵ شهریور ماه کلاس‌ها به صورت مجازی برای دروس نظری آغاز می‌شود و بخش عملی نیز به صورت کارگاهی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی فعال می‌شود.

وی اظهار داشت: تاکنون ۲ میلیون نفر در مراکز جامع علمی کاربردی فارغ التحصیل شده اند و در حال حاضر ۲۵۰ هزار دانشجو در ۶۰۰ رشته مشغول تحصیل هستند.

در ادامه علی فتح طاهری رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان قزوین گفت: در بخش‌های کشاورزی، صنعت، هنر و گردشگری ظرفیت‌های خوبی داریم و با فعال شدن مراکز نوآوری در صنعت حرکت خوبی آغاز شده اما در ر شته هنر و کشاورزی نیازمندی زیاد است که ایجاد مرکز تخصصی در این زمینه احساس می‌شود.

طاهری بیان کرد: هر بخشی که استانداردهای لازم برای راه اندازی رشته‌های علمی کاربردی را داشته باشد و مؤسسات خصوصی اعلام نیاز کنند آماده همکاری هستیم.

وی اظهار داشت: با آموزش و پرورش و شرکت شهرک‌های صنعتی تفاهم نامه امضا شد و اخیراً با پارک علم و فناوری توافقی داشته ایم.

طاهری اظهار داشت: در استان قزوین ۴ هزار دانشجو در ۱۲۱ کد رشته تحصیل می‌کنند که ۴۶.۲ درصد در بخش صنعت، ۴۱.۳ درصد در خدمات، ۹ درصد فرهنگ و هنر و ۳.۳ درصد در کشاورزی پذیرش شده و تاکنون ۲۰ هزار نفر نیز فارغ التحصیل شده اند.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان قزوین اظهار داشت: در استان ۱۰ مرکز دانشگاهی و ۵ مرکز نوآوری داریم و با تفاهم نامه اخیر با پارک علم و فنآوری برای راه اندازی مرکز گیاهان دارویی در الموت اقدام خواهیم کرد.

کد خبر 5009299

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha