۱۴ مهر ۱۳۹۹، ۱۰:۴۷

با رصد رسانه ها مشخص شد؛

جزئیات حق وتوی آمریکا به رژیم صهیونیستی برای فروش سلاح به اعراب

جزئیات حق وتوی آمریکا به رژیم صهیونیستی برای فروش سلاح به اعراب

بعد از اعلام ارائه پیش نویس قانون حق وتوی آمریکا به رژیم صهیونیستی رسانه ها به انتشار جزئیات این امتیاز ویژه پرداخته اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه‌های جروزالیم پست و تایمز اسرائیل درباره پیش‌نویس قانونی که به کنگره آمریکا ارائه شده تا در فروش تسلیحات و جنگنده‌های ساخت آمریکا به کشورهای خاورمیانه، نظر رژیم صهیونیستی را ملاک قرار دهد، نوشته اند: تصویب این قانون به مفهوم قائل شدن «حق وتو» برای اسرائیل است.

این قانون در صورت تصویب، رؤسای جمهوری آمریکا را ملزم می‌کند که پیش از موافقت با فروش هر نوع جنگ‌افزار آمریکایی به هر کشوری در خاورمیانه، با رژیم صهیونیستی مشورت کنند تا برتری نظامی تل آویو به مخاطره نیفتد.

در حال حاضر قانونی در کنگره آمریکا وجود دارد با نام «برتری کیفی نظامی» (QME) که بعد از جنگ سال ۱۹۷۳ میان رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی، تضمین کرده که برتری نظامی و هوایی اسرائیل در خاورمیانه در هر نوع معاملات تسلیحاتی آمریکا با دولت‌های عرب، حتی دولت‌های عربی هم‌پیمان و هم راستا با آمریکا، باید حفظ شود.

این قانون در صورت تصویب، رؤسای جمهوری آمریکا را ملزم می‌کند که پیش از موافقت با فروش هر نوع جنگ‌افزار آمریکایی به هر کشوری در خاورمیانه، با رژیم صهیونیستی مشورت کنند تا برتری نظامی تل آویو به مخاطره نیفتد

اما در حالی که بر اساس قانون موجود، تا حالا نظر کنگره در خصوص حفظ برتری نظامی اسرائیل ملاک تصویب معاملات تسلیحاتی آمریکا با کشورهای خاورمیانه بوده، در قانون جدید، نظر کابینه رژیم صهیونیستی ملاک خواهد بود.

دفتر «برد اشنایدر» عضو مجلس نمایندگان آمریکا که مبتکر تنظیم پیش‌نویس این قانون است، در بیانیه‌ای نوشت که در مورد فروش جنگ‌افزار آمریکایی به کشورهای خاورمیانه، کسب اطمینان از حفظ برتری نظامی اسرائیل ضروری است.

غیر از اشنایدر، «آلن لوریا» از ویرجینیا، «مکس روز» از نیویورک، «جاش گوتیه‌مر» از نیوجرسی، «تد دویچ» و «دبی واسرمن - شولتز» از فلوریدا برای تصویب این قانون کوشش می‌کنند.

روزنامه‌های جروزالیم پست و تایمز اسرائیل ابراز اطمینان کرده‌اند که افزون بر نمایندگان یاد شده که اکثراً دموکرات و یهودی هستند، تصویب این قانون از پشتیبانی جمهوریخواهان در کنگره نیز برخوردار است.

اتحاد نظر فراحزبی بر سر پیش‌نویس این قانون و ادامه حمایت یک‌دست آنها از رژیم صهیونیستی در حالی است که اختلافات جمهوریخواهان و دموکرات‌ها بر سر مسائل مختلف داخلی و خارجی هم در کنگره و هم در صحنه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، تشدید شده است.

آیپک، کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل، از تدبیر جدید کنگره برای اطمینان یافتن از حفظ برتری نظامی رژیم صهیونیستی نسبت به سایر کشورهای خاورمیانه، حمایت کرده است.

به گزارش رسانه‌های صهیونیستی، اهمیت زمانی ارائه این قانون به کنگره، نزدیک بودن موعد معامله احتمالی میان آمریکا با امارات متحده عربی برای فروش جنگنده‌های اف ۳۵ آمریکایی به ارتش امارات است.

به گزارش رسانه‌های صهیونیستی، اهمیت زمانی ارائه این قانون به کنگره، نزدیک بودن موعد معامله احتمالی میان آمریکا با امارات متحده عربی برای فروش جنگنده‌های اف ۳۵ آمریکایی به ارتش امارات است

«واسرمن شولتز» نماینده کنگره، ماه گذشته گفته بود که قابلیت‌های منحصر به فرد اف ۳۵ باید برای استفاده اسرائیل محفوظ باشد.

با وجود توافق اخیر امارات و بحرین با تل آویو بر سر عادی سازی روابط، مقامات تل آویو بارها در دو ماه اخیر با معامله یادشده میان آمریکا- امارات آشکارا مخالفت کرده‌اند.

اما دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، روز ۲۵ شهریور در مراسم امضای توافق تاریخی سازش میان امارات و رژیم صهیونیستی، در حضور نتانیاهو در کاخ سفید، به خبرنگاران گفت که معامله با امارات «می‌تواند به آسانی» انجام شود. گفته می‌شود آذرماه برای نهایی کردن این معامله درنظر گرفته شده است.

امارات گفته است که کشورش با رژیم صهیونیستی سازش کرده و به همین دلیل تل آویو نباید نگران باشد. این در حالی است که حتی در صورت نهایی شدن این معامله، امارات باید تا سال‌های دیگر برای گرفتن نخستین فروند از جنگنده‌های اف ۳۵ صبور باشد.

کد خبر 5040480

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha