۲۸ آبان ۱۳۹۹، ۹:۳۶

مهر گزارش می‌دهد؛

افزایش مدت زمان خدمت سربازی؛ شاید به نفع جوانان

افزایش مدت زمان خدمت سربازی؛ شاید به نفع جوانان

در صورت تصمیم گیری های درست برای بهینه سازی فرصت جوانان در ایام سربازی و افزایش تسهیلات حمایتی از آن ها، افزایش مدت زمان خدمت سربازی می‌تواند به نفع سربازان ختم شود.

خبرگزاری مهر؛ گروه جامعه_ ساناز باقری راد: اواسط مهرماه سال جاری بود که خبر «افزایش مدت زمان خدمت سربازی به ۲۴ ماه» در فضای رسانه‌ای کشور اعلام شد. خبری که واکنش‌های فراوانی را به دنبال داشت و موافقان و مخالفان آن نیز تحلیل‌های متعددی درباره آن مطرح کردند.

براساس این طرح مدت زمان خدمت سربازی برای سربازان بومی به ۲۴ ماه افزایش، برای سربازان در مناطق غیر درگیر بومی، عملیاتی، محروم و بد آب و هوا ۲۱ ماه و برای سربازان خدمت کننده در مناطق امنیتی درگیر به ۱۷ ماه کاهش پیدا کرد.

خدمت سربازی به عنوان یک اصل و رکن در امنیت کشور محسوب می‌شود و نه تنها در ایران بلکه در اکثر کشورهای جهان همواره به عنوان یک خدمت همیشگی وجود داشته است. شاید بتوان با توجه به اقتضائات اجتماعی و فرهنگی کشور تغییراتی را در نحوه اجرا و جزئیات آن ایجاد کرد اما برخی تلاش‌ها ازجمله راه اندازی کمپین و جمع آوری امضا برای حذف خدمت سربازی از کشور، تنها منجر به لطمه زدن به امنیت ملی کشور شده و با هیچ نگاهی پذیرفته نیست.

چراکه وجود نیروهای جوان و آموزش دیده برای حفظ امنیت ملی و تمامیت ارضی هر کشوری در تمام برهه‌های زمان ضروری است. اما با توجه با اینکه خدمت سربازی اغلب در بخشی از عمر مفید نیروهای جوان کشور به وقوع می‌پیوندد، شاید اصلاح برخی جزئیات آن، ایجاد تغییر در نحوه اجرای آن برای گروه‌های مختلف مشمولان و ارائه برخی تسهیلات به سربازان انجام این خدمت را بهینه‌تر کرده کرد. طرح سرباز ماهر یکی از مواردی است که می‌تواند به اجرای بهینه سربازی کمک کند. با اجرای این طرح جوانی که در حال انجام خدمت است با فراگیری مهارت یا حرفه‌ای جدید امکان راه اندازی کسب و کار و اشتغال را پس از فارغ شدن از سربازی پیدا می‌کند این در حالی است که شاید در شرایط عادی هیچ گاه به دنبال کسب آن مهارت نمی‌رفت و همین امر می‌تواند نقطه عطفی برای جذب جوانان به خدمت باشد.

وضعیت اجرای طرح سرباز مهارت در شرایط شیوع کرونا

در همین خصوص محمدمهدی تندگویان معاون ساماندهی امور جوانان در گفت و گو با خبرنگار مهر، در خصوص طرح سرباز ماهر گفت: در حال حاضر در زمینه اجرای این طرح در استان‌ها مشکلاتی داریم و با توجه به تصمیمات ستاد کرونای استانی تغییراتی در سربازگیری و فرآیند اجرای این طرح رخ داده است.

وی افزود: البته ابلاغ اعتبارات این طرح انجام شده و پادگان‌هایی که دچار ویروس کرونا نبوده‌اند در حال اجرای طرح سرباز مهارت هستند و گزارش آن نیز موجود است. توافق ما با ستاد نیروهای مسلح این بود که در پادگان‌ها دوره‌های آموزش ۷۰ ساعته اجرا کنیم که در برخی پادگان‌های درگیر ویروس، ستاد کرونا با این تصمیم موافقت نکرد.

وی درباره ادامه اجرای این طرح با توجه به شیوع این ویروس توضیح داد: در حال حاضر پیگیر این موضوع هستیم و از ظرفیت فضای مجازی و صدا و سیما برای آن استفاده می‌کنیم. سربازان طی دو سال خدمت سربازی از آموزش‌های سرباز مهارت استفاده می‌کنند و پس از دادن امتحان مدرک لازم را دریافت می‌کنند. ما حتی از ستاد کل نیروهای مسلح نیز درخواست کردیم که بررسی‌هایی را در این زمینه انجام دهد تا اگر به توافق رسیدیم اجرای طرح را از طریق رسانه ملی و فضای مجازی گسترش دهیم.

تندگویان: افزایش مدت زمان سربازی با رویکرد مهارت آموزی، به نفع جوانان است

معاون ساماندهی امور جوانان در پاسخ به این سوال که نظر شما درباره افزایش مدت زمان خدمت سربازی چیست، عنوان کرد: اگر این افزایش مدت زمان با قصد ارائه مهارت‌های جدید به سربازان انجام شود و خروجی آن مشخص و هدفمند باشد ایرادی ندارد علاوه بر اینکه خدمت سربازی جزو یکی از نیازهای مهم و حذف نشدنی کشور است.

تندگویان ابراز داشت: در توافق‌هایی که داشته‌ایم یکی از مباحث ما رویکرد ارائه آموزش‌هایی بود که منجر به اشتغال شود و وزارتخانه‌ها توانمندی‌های خود را حتی در پرداخت تسهیلات به ما و ستاد کل نیروهای مسلح اعلام کردند.

وی عنوان کرد: اگر طرح سرباز مهارت به طور جدی اجرا شود و در کنار آموزش‌های مهارتی تسهیلات اشتغال نیز به سربازان داده شود افزایش زمان سربازی تأثیرات مثبتی خواهد داشت اما اگر این طرح اجرا نشود افزایش مدت زمان این خدمت رونق اشتغال جوانان را خواهد گرفت و کمکی به آنها نخواهد کرد.

معاون ساماندهی امور جوانان ابراز داشت: البته فکر می‌کنم افزایش مدت زمان سربازی در راستای همین موضوع اتفاق افتاده و اگر جوانان خود نیز بدانند که این زمان مضاعف برای آموزش مهارت‌های بیشتر و کارآفرینی آنها در آینده است، مشکلی با آن نداشته باشند.

در کنار موضوع بهینه سازی سربازی و استفاده جوانان از مدت زمان انجام این خدمت، توجه ویژه به گروه‌های مختلف مشمول و افزایش ارائه تسهیلات به آنها برای عدم آسیب دیدن روال زندگی جوانان نیز امری ضروری است. به عنوان مثال تعداد زیادی از سربازان کشور متأهل یا دارای فرزند بوده و خدمت سربازی محدودیت‌هایی برای آنها ایجاد می‌کند.

در همین راستا افزایش حقوق سربازان به ویژه سربازان متأهل، افزایش مرخصی به آنها و اجرای طرح‌های حمایتی از این دسته از مشمولان خدمت سربازی یکی از موارد مهمی است که نمایندگان مجلس باید نسبت به آن توجه کنند.

به علاوه با توجه بحران جمعیتی کشور، هرگونه تشویق جوانان به ازدواج به موقع و افزایش فرزندآوری از نیازهای جامعه است که باید حمایت‌های تسهیلاتی از جوانان و سربازان برای ترغیب شدن به تشکیل خانواده نیز شکل بگیرد.

سربازان متأهل منتظر اخبار جدید باشند

در همین خصوص نیز فاطمه قاسم پور رئیس فراکسیون زنان مجلس درباره بررسی طرح‌های جدید برای خدمت سربازی گفت: در جلسه مشترک اخیر با امیر غلامرضا رحیمی پور رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح، شرایط تسهیل سربازی در جهت کمک به حفظ نهاد خانواده بررسی شد. در این جلسه برخی از معضلات مدت زمان سربازی برای سربازان متأهل، دارای فرزند و همچنین نگرانی از ورود دیرهنگام جوانان به بازار کار مورد طرح و بررسی قرار گرفت.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: در برخی موارد شاهد هستیم که سربازان متأهل به دلیل عدم امکان زمان بندی مناسب در ایام سربازی، امکان اشتغال را از دست می‌دهند و این امر زندگی آنها را تحت شعاع و آسیب قرار می‌دهد. به همین دلیل باید در زمینه ساعات خدمت، مدت زمان سربازی و میزان حقوق آنها تغییراتی ایجاد شود.

قاسم پور با تاکید بر اینکه پیشنهادات پیرامون تسهیل شرایط سربازان نباید موجب آسیب به امنیت ملی شود، تاکید کرد: کمیسیون اجتماعی با حفظ مصادیق مربوط به امنیت ملی و امر خدمت سربازی، پیشنهاداتی را برای کاهش مدت زمان سربازی در نظر گرفته تا در کنار عدم خدشه دار شدن خدمت سربازی امکان کاهش زمان خدمت جوانان نیز ایجاد شود.

نماینده مردم تهران، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کاهش مدت زمان سربازی با رعایت ملاحظات امنیت ملی موجب ورود زودهنگام جوانان به صنعت و بازار کار، آمادگی زودتر آنها برای تشکیل خانواده کمک به کاهش سن ازدواج می‌شود.

وی با تاکید بر لزوم رسیدگی به مشکلات سربازان، ابراز داشت: در همین راستا نیز قرار است برای تسهیل شرایط سربازی ازجمله افزایش حقوق و مزایا، کاهش مدت سربازی و به طور کلی تسهیل شرایط خدمت ضروری به ویژه برای سربازان متأهل و دارای فرزند طرح‌های جدیدی در نظر گرفته شود.

کد خبر 5073516

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
      88 2
      با همین تفکر هست که عمر جوانان را تلف می کنند و جلوی اشتغال و ازدواج را می گیرند
    • IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
      58 4
      متاسفانه بجز ایران فقط چند کشور سربازی اجباری دارند،این سربازی اجباری رو هم از زمان رضا خان داریم و باعث تعجب هست که چرا این یادگار پهلوی رو از بین نبردند و البته هرجا منفعت باشه مهم نیست که یادگار کی باشه،خدمت رو تخصصی کنید و حقوق سرباز رو درست کنید،سربازی رو بکنید پنج سال، نه
    • عباس IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
      40 4
      به جای این که کمبود نیروی سرباز را با افزایش مدت سربازی جبران کنند بهتر است طرح های که باعث کسر خدمت سربازی می شود گروهی را شامل را حذف کنند نه اینکه مدت زمان سربازی را افزایش بدهند
    • IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
      60 0
      هیچ نفعی نداره اما ضرر خیلی داره. چطور همه مضراتش رو میگن،اما شما رفتی نفعش رو پیدا کردی؟
      • فرهاد IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
        22 0
        کاری به این خبرگزاری ندارم ولی مسئولین امر این حوزه به خاطر منافع شخصی و سازمانیشون حاضرند آتیش بندازند به یه مملکت،خدا ازشون نگذره
    • تحصیلکرده بیکار FR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
      56 0
      همین طوری هم افزایش مدت خدمت،جوانان رو نا امید کرده. اصلاً کسی صدای ما را میشنود؟ چرا اینقدر ظلم میکنید؟ چرا
    • ولی FR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
      56 0
      وای همه مون ترغیب شدیم،بریم سربازی... چه متن جذابی. خانم باقری راد بعد از انتشار آگهی تبلیغاتی شما،جوونا جلوی پادگانا صف بستن.همه میخوان سرباز بشن. مدیونی اگه منتشر نکنی.
    • غایب FR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
      58 0
      کسانی واسه سربازی تصمیم گیری میکنن که سربازی نرفتن. الآن فکر کردی با این خبر همه واسه سربازی سر و کله میشکنن؟ نه عزیز من حقوق سرباز کمه،ازش بیگاری میکشن،بهش مرخصی نمیدن. استراحت و غذای درست و حسابی نداره. اینا رو بگو بی وجدان
    • IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
      55 0
      واسه حمایت از یه قانون منسوخ،مثل یه بچه دو ساله استدلال میارن. خدا شفاتون بده اگه زیر این خبر،یه نظر موافق دادن،منو مغول صدا کن
    • RU ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
      30 1
      وای مردم از خنده. خدمت رو بکنید ۳۰ ماه،نه ۳۰ سال// چقدر شما به فکر جوونا هستید؟
    • IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
      41 4
      متولدین قبل از ۷۵ را معاف کنند . مدت سربازی را یک سال کنند با حقوق بالا. و پولش را هم از معاف شده ها بگیرند.. با این کار شاهد امید و ازدواج و فرزند آوری در کشورمان خواهیم بود.
    • IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
      34 0
      این جوانان سرمایه های این مملکت هستند . با این سربازی باعث شدید خیلی ها از کشور خارج شوند و خیلی ها بدون شغل و مجرد رو به پیری بروند.دلسوزانه و هوشمندانه برای جوانان ما بر نامه ریزی کنید.
    • IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
      50 1
      لغو یا اصلاح سربازی اجباری خواسته اکثریت جووناست.
      • IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۹
        13 0
        کاملا موافقم
    • قدرت طهماسبی IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
      42 3
      به فکر قشر ضعیف که در جنگ ،قحطی ،سربازی ،رای گیری، راهپیمایی و کارهای سخت حضور دارند باشید ،چرخ کشور را مردمان سخت کوش در مناطق محروم و عملیاتی می چرخانند ،پس باید فرقی بین دوغ و دوشاب باشد
    • م.م IR ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
      41 0
      پسر.من لیسانسه الان هیجده ماه خدمت گذاشتمش راننده پخش غذا .اینقدر بیکاری ازشون میکشن پدرشونا درآوردن پشیمونه که رفته مرخصی نمی‌دن چون سرباز کمه ی سرباز باید به اندازه چندتا سرباز کار کنه با حقوق دویست و پنجاه .وغذای بسیار بی کیفیت .اینجوری هیچکسی خدمت نمیره
    • علیرضا IR ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
      33 1
      بچه های خودتون که خدمت نمیرن بعد میشینید برا جونا تصمیم گیری میکنید که چجوری تو این اوضاع بدبخت ترشون کنید
    • He IR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
      24 0
      آنقدر دور ندید قضیرو الان کمتر از ۲۵ کشور خدمت اجباری دارن دست از سره زندگی داغون و رفت باره جوون ایرانی که از افسردگی جوانی براش نمونده بردارید و لغو کنید خدمت اجباری رو
    • IR ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
      24 1
      فقط ۶ تا کشور که سربازی اجباری این خراب شده ام جزوه شه ..دو سال عمرمو بزارم برا کی برا چی ولمون کنین جون جدتون پولیش کنین هر کی میتونه بخره هر کیم نمیتونه حداکثر یه سالش کنین دست از سر جوونا بردارین
    • جوابیه PL ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
      26 1
      با سلام. خواهشمند است مطابق قانون مطبوعات نسبت به درج این جوابیه از سوی یک شخص مخالف سربازی اجباری اقدام نمایید. افراد بسیاری،خواهان اصلاح سربازی هستند اما هیچ کس خواستار جمع شدن سربازی نیست. متاسفانه ستاد کل ن.م بدون توجه به خواسته ها و حقوق سربازان از شنیدن انتقادات و نظرات سازنده خودداری میکند.
      • محمد US ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
        10 0
        کی گفته کسی موافق جمع شدن سربازی نیست؟
    • حامد IR ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
      18 0
      الان تو این وضعیت بد اقتصادی و کرونا با حقوق 200تومن کی توانش داره بره سربازی چرا هیچ حمایتی از جوانان نمیشه نه وام نه کمک که بتوانند ازدواج کنند تا 20سال دیگه پیرترین کشور منطقه ایران هست حالا اومدن طرح من دراری از خودشون گذاشتن سرباز ماهر
    • طاها IR ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
      21 0
      سربازی اجباری رو لغو کنید در غیر اینصورت فقط خود شمایید که ضرر میکنید. یادتون نره همه شما توی یه کشتی هستین. سربازی رو اختیاری کنید حفوق رو بالا ببرید و مدتش رو آزاد کنید در اون صورت ۸۰ درصد جوونا تو این بیکاری و بدبختی و افسردگی وقتی ببینن حقوق خوب بهشون میدن و وجهه اجتماعی بالایی دارن میرن سربازی
    • طاها IR ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
      20 0
      در ضمن هرکسی میره زن بگیره بهش بگن چیکاره ای اونموقع سرشو بالا مبگیره و میگه سربازم
    • لطفاً منتشر کنید DE ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
      22 0
      یه انتقاد سازنده بهتر از یه دفاع نادرست و ناشیانه است. نفع سربازی رو گفتی.بهتره فردا هم ضررش رو بگی... یه لحظه خودتو بذار جای سربازی که لب مرز خدمت میکنه.اگه تونستی سختیاش رو تصور کنی،بیا درباره سربازی مطلب بنویس. ممنون
    • GB ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
      24 0
      واقعا هرکی بره سربازی ضرر کرده حیف جوونی پسرم که رفت سربازی فقط بارمنفی فقط بیگاری فقط مریضی متاسفانه هیچکس هم جوابگوی مشکلات نیست تا آخر عمر به خاطر بی حرمتی به خانواده وسربازان نفرینتون میکنم
    • مسعود IR ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۹
      12 0
      بخاطر چند ماه اضافه طول سربازی ۳ پیشنهاد عالی شغلی رو از دست دادم خیلی ناراحتم ۳۰ سالمه و عمرم داده تباه میشه
    • بی نام IR ۰۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۹
      13 0
      فقط میتونم.بگم ....حال مسؤلین کشورما بیشتر از هردورانی تاسف داره....بخدا قسم هیچ حقی رو نمیبخشیم ..چرا یه مسؤول با درک و زحمت کشیده و خادم مردم نداریم..
    • علی اصغر IR ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۹
      14 0
      بچه من میخواهد برود سربازی گفتم چون خدمت شده دو سال نمی گذارم برود خدمت به هیچ وجه
    • IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۹
      11 0
      متاسفم که تک این مملکت زندگی میکنم که بیخود و بی جهت باید تاوان داد ن اضافه خدمتی دارم ن فراری فقط باید ۳ ماه اضافه تر خدمت کنم فقط نشستین حقوق هاتونو میگیرین و به فکر جوونا نیسین که چه قدردبا این سه ماه ی که اضافه شده جوونارو با این وضع اقتصادی جامه بدبخت میکنین انشالا بدبخت بشین عین ما جوونا
    • IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۹
      13 0
      95ساله قانون اون زورگوی مستکبر گور به گور شده رو اجرا میکنید بس نمی کنید دیگه البته خب به نفعتونه نیروی کار مفت و بدون حقوق کجا گیر میاد.
    • مردم رو چی فرض کردی IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۹
      13 0
      امان از نگاه ها و فکر های بسته. در طی این مدت کوتاه کلی طرح عملی پیشنهاد شده که میتونه آسیب ها و مشکلات سربازی رو کم کنه و حق و حقوق سربازان رو تامین کنه و مشکلی واسه امنیت کشور هم پیش نیاد. اما آقایون خیلی محترمانه میگن: هیس!ما گوش شنوا نداریم.
    • کمپین FR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۹
      11 0
      من شما رو به کمپین اصلاح سربازی تو تلگرام دعوت میکنم. اونجا بچه های تحصیل کرده اونقدر دلیل آورد در مورد #معایب_سربازی که شما میفهمید نمیشه با این استدلال های چرت سرِ مردم رو گول مالید. بیایید گفتگو کنیم
    • IR ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۹
      13 0
      وقتی که نمیخوان یه بار واسه همیشه مطابق با دنیا و بروز عمل کنند میبایست صدبار مملکت بیچاره هزینشو بده،با یه پدر بیمار و پرونده ای که رفت کمیسیون و بعد یه شبه سن کفالت شد ۶۵ سال و مدتی بعد ۷۰ و الانم ۷۵ و قوانین و اعدادی که واسه حضرات مثه اسباب بازی وسیله ی بازی بود زندگی من به شخصه نابود شد
    • وطن IR ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۹
      13 0
      یه سری گفتن اختیاری میشه مثه ارتش های پیشرفته ولی نمیدونستن اینجا مسئولین عادت به مفت بری و بیگاری کشیدن از مردم دارند و به این سادگیها با اینکه بهتر از همه این حرفها را میدونند خودشونا به اون راه میزنن و از این نیرویه مفت و مجانی نخواهند گذشت
    • احمدرضا IR ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۹
      11 0
      بله منم باشم و نفسم از جایه گرم بلند بشه و واسه نیرویی که پادوییهامو انجام بده حداقل حقوق مصوب اداره کار کشور را ملزم به پرداخت نباشم میگم به جایه ۲سال ۱۰سال بیاین بعدم با لفاظی میگم به نفع خودشونه و ما نیتمون خیره کی به کیه
    • نسل سوخته IR ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۹
      12 0
      متاسفم که تو کشورمون حتی عزمی واسه اصلاح یه سربازی اجباری ام نیست چون خیلی منفعت ها و کمیسیونها و باندها و رشوه ها و تبانی ها و ... از بین خواهد رفت و خیلیها این وسط مثه تحریمها که نونشون تو تحریمه نونشون تو اجرا و تداوم این روشهایه منسوخ و عطیقست
    • اکبر GB ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
      8 0
      خانم ساناز باقری راد که مهارت آموزی رو از مزایای افزایش این طرح گفتید بنظرم خانم ها هم نیاز به افزایش مهارت به مدت 2 سال در طرحی مشابه دارن بلاخره خدمت به وطن وظیفه همه هستش :)
    • افسرده GB ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
      7 0
      تا آخر عمر به گدایی بیفتم اجباری نمیام به زورم ببرنم باید ۲سال ببندنم به دکل تا واسشون خدمت کنم اینو به اون آقایی که هرروز دنباله تحقیقاته و از یه مزایایه جدید توکانال تلگرام و اینستاگرامش پرده برداری میکنه بگین البته دعایه یه ملت هرروز بدرقه خودشون و عزیزانشونه
    • GB ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
      6 0
      خدا ازتون نگذره منکه اگه خدا واسم حقی قائل باشه و اونجام پارتی بازی و رانت حرف اولو نزنه از تک تکتون نمیگذرم
    • IR ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
      7 0
      بالاخره سخته نیرویه مفت را مفت از دست دادن
    • IR ۰۵:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
      7 0
      کسانی که فقر را فقط تو قصه ها شنیدن و هیچ تصوری از گرسنگی ندارند نمیتونن واسه مردم زبون بسته درکی داشته باشن و قانونی وضع کنن
    • IR ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
      6 0
      به شخصه ۳۰سالمه و درگیر مشکلات و تنها خرجی دهنده پدر و مادری پیر و مریض،تمام استراتژیستهایه بزرگ دنیا میگن بالای ۲۷سال بدرد نظامی گری از لحاظ جسمی و خلقی نمیخوره و حرف شنوی لازمم نداره حالا دستور چیه مارو تعیین تکلیف میکنن یا با بازیه باخت باخت تا ۵۰سالگی بلاتکلیف بمونیم یه ریالم به دولت ندیم
    • سرباز وطن IR ۰۵:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
      14 0
      گفتن مرد میشی ما‌ که اجباری رفتیم با این سیستم چیزی جز نامردی و زیرآب زنی و دزدی و چاپلوسی و بارمنفی ندیدیمو یاد نگرفتیم امیدوارم واسه بعد از ما درست بشه البته بعید میدونم با یه سری مغزهایه کوچک زنگ زده که واسه موضوعات حیاتی مثله این مورد تصمیم گیرنده هستند
    • پیشنهاد IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
      9 0
      خخخ اگه به نفع ماست،همه موافقایسربازی رو فزستید 24 ماه خدمت کنن.زدر ضمن الاآن چون نیروهای مسلح 13% حقوق سرباز رو پرداخت میکنن. منم پیشنهاد خیلی عالی و منطقی دارم، ما ها هم 13% از 24 ماه رو خدمت کنیم. یعنی میشه تقریباً 3-4 ماه. پیشنهادم رد خور نداره...
      • پاسخ به پیشنهاد IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
        7 0
        حرف حق،جواب نداره. به خدا بهترین پیشنهاده..‌. وقتی نمیتونن حقوق سرباز رو تامین کنن،بی خود میکنن سرباز میگیرن. فقط کاش این خبرنگارا یه کم وجدان داشتن و واسه خود شیرینی هر مطلبی رو نمی نوشتن و مردم رو عصبی نمیکردن.
    • پوریا مفیدی IR ۰۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
      9 0
      طرف دائما میاد تو کانال و اینستاگرامش میگه اینهایی که فرار میکنن یا غایبند یه مشت تنبل و ... هستند و باید محرومیتهاشونا هرروز زیادتر کنیم و زندگیشونا سخت تر و سربازی اجباری هیچ ربطی به معضلات و تعویق ازدواج و ناهنجاریها نداره،در کمال احترام بابا صدرحمت به شمر و هم فکرانش شما رویه اونهارم سفید کردید
    • پوریا مفیدی IR ۰۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
      6 0
      در جایه دیگه صحبتهاش اون آقا میگه جایه شاکی و متشاکی عوض شده بله خیلی وقته جایه خیلی چیزها تو این مملکت عوض شده اینکه افرادی با لجبازی و شکم سیر جلویه مردم بایستند و چند نسل را بسوزونن ولی کار معقول نکنن و نمیدونم این حق به جانب بودن از کجا میاد که طرف فکر کنه در اوج ظلم مظلومه
    • IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
      6 0
      منافعش رو گفتید،مشکلات و مضراتش رو نمی گید؟
    • جوانی بر باد رفته IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
      6 0
      گویا نیروهای مسلح قدرت فراقانونی دارند چون یه مملکت میگن داری نابود و ویران میکنی و کشور را بامخاطره روبرو کردی اونوقت اینها میگن قالی بافی و کوبلن دوزی و خیاطی راه انداختیم باهمون حقوق چندرغاز که خرج رفت و آمدتونم نمیشه و عالیه و دیگه بهانه نیارید و همه میباس بیان و لذت ببرن ازین معجزات،افتااااد!!!
    • مهدی فدوی IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
      6 0
      خیلی واسم جالبه که توسال ۲۰۲۱ ما شخصی را داریم که تو کانال تلگرام و اینستاگرامش همونطور که بقیه ام اشاره کردند میاد با اسامی دکتر فلانی که جامعه شناسه و تحقیق کرده و.. در مدح و ستایش سربازی با این شیوه منسوخ در کل دنیا مینویسه و حقوق پایینم باعثه حفظ روحیه ازخودگذشتگی سرباز میدونه!!
    • پدر IR ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
      6 0
      هیچی واسه دلخوشی و امید به زندگی این جوانان باقی نزاشتن،بیچاره کردن این جوانان را ول کنم نیستن
    • IR ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
      6 0
      واقعانیازبه یه بازنگری واصلاح اساسی توخیلی قوانین داریم یکیش این سربازی که اصلابااحکام اسلامی نمیخونه و وادار کردن و اجبار کسی به چیزی از دید امام علی(ع) حرام است ما روش داوطلبانه امام واسه سربازی را داشتیم که اونم کنار گذاشتیم کلا کشور بایدخالی ازقوانین جبری بشه واین مدیریتها اسم اسلامم خراب کرده
    • کمپین IR ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
      8 0
      لطفاً از کمپین اصلاح قانون سربازی در سایت فارس من و تلگرام حمایت کنید.
    • التماس تفکر IR ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
      6 0
      به قول دکتر بانکی ام المصائب کشور در چندسال دیگه پیری جمعیت کشور خواهد بود وقتی که نسبت عرضه و تقاضا با این عدم مدیریتها و بی تدبیریها کاملا بهم میخوره و هشدارش با ورشکستگی برخی صندوقهای بازنشستگی به حضرات داده شده ولی کو گوش شنوا
      • IR ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
        4 0
        آفرین👏مسئولین سعی دارند مشکلات را گردن دیگری بیندازند و با مطرح نمودن عوامل دیگر در اصل نهاد فعالیت خود را مبرا بدانند ولی این موضوع کاهش زاد و ولد و برهم خوردن نسبتها به قول شما اگر فکر عاجلی و تدبیری نباشد تبدیل به فاجعه میشود که با فلج شدن و درنهایت ورشکستگی اقتصادی باعث سقوط هر کشوری خواهد بود
    • IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۶
      4 0
      من مشمولی ام که با یک پدر و مادر پیر بعنوان تنها مراقب مشکل دارم،مدرکم فوق لیسانسِ ولی در بازار واسه خرج خونه کارگری میکنم،کاش یه کمکی به منه ۳۰ساله با این وضعیت میشد باطرح جناب ابوترابی که متاسفانه ردشد امید دردلم زنده شد که به جامعه برمیگردم ولی در حال حاضر در کشور خودی غریبتر از هر غریبه ای هستیم
    • دلسوز IR ۰۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۷
      4 0
      ته تهش یه دولت یا حکومت به مردمش وابستست نه مردم به اون و هیچ نمونه ای درتاریخ نیست که سیستمی با زور و جور به عاقبت بخیری رسیده باشه پس با این اوصاف خواهشا با عشق به قلب مردم و جوانانتون حکومت کنین و نزارید با بی تدبیریها عرق و وطن پرستیه نسل جدید کشته بشه ایرانی بامعرفته ۱پل ببینه۳۳پل نشون میده
    • IR ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
      3 0
      سربازی توایران منو یادکارگاه مکانیک توهنرستان میندازه،۱سال یه تکه آهن به اجبار باید میسابیدیم تاچکش بسازیم بعدتازه بایدمیخریدیمش تابهمون بدن درصورتیکه اگه آهنهای کل هنرستانهای ایران جمع میشد۱هفته ای دستگاه وخط تولید چکشهای صافترواصولی تربه مامیداد اینست هزینه زایی بیهوده واسه کشور وبیت المال وجوانان
    • IR ۰۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
      1 0
      بودجه نیروهایه مسلح سال ۱۴۰۰ حسابی افزایش پیدا میکنه لذا امیدواریم به نسبت این افزایش چشمگیر حقوق سربازان وطن هم افزایش چشمگیری داشته باشه
    • ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
      2 0
      دلم میگیره وقتی داخل مملکت خودمون هیچ کمکی به ما بعنوان جوان نمیشه هیچ به مشکلاتمون هم با لجبازی و عدم مدیریت و بی تدبیری اضافه میشه
    • ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
      3 0
      چندمشکل هست:۱.اجباری بودن سربازی۲.حقوق نامناسب۳.خوراک افتضاح وبهداشت نامناسب۴.بکارگیری تخصصی بجایه بیگاری کشیدن یا همین مهارت آموزیه بیت المال سوز۵.احترام وبرخورد هم پا با جهاد فی سبیل الله و حذف درجه بندیهای متداول نظامی۶.بکارگیری داوطلب در شهر و منطقه خودی و ...که تا رفع نشود آب در هاون کوبیدن است
      • منتقد IR ۰۵:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
        2 0
        بله بنظرم اینکه نیروی کارتو مجانی بگیری حقوق خوب بهش ندی و بعد در جواب منتقدین بگی واسشون کلاس آشپزی و ... میزاریم بیشتر عوام فریبی،فرار رو به جلو و پاک کردن صورت مساله هستش
    • فرار رو به جلو IR ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
      2 0
      بحث را آوردن سر اینکه قرار از سال ۱۴۰۰ حقوق سرباز را ۳ برابر کنن اولا شما چرا از ۶ماه جلوتر نمیگی قرار خدمت را مثه کل دنیا اختیاری و بروز کنیم؟پول ندیده را کی داده کی گرفته؟ ثانیا حقوق را ۳ برابرم کنی تازه با این تورم میشه کرایه رفت و آمد بچه های مردم پس فرار رو به جلو و عوام فریبی نکن
    • سپاسگزارم IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
      2 0
      خیلی خبرگزاریتون خوبه و پستها و حرفاتون دیده میشه و پربازدید و پرمخاطبه،همینکه کمک میکنید درد دلها و حرفایه مردم به گوش نهادها برسه جایه تقدیر و تشکر داره ولی کاش در مقابله تک تک صحبتها جوابیه هم از حضرات بخواهید🌷❤
    • IR ۰۴:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
      2 0
      یکی که شرایط زندگیش طوریه که باتغییر دائم قانون آقایون معافیتش ملغی شده ،۶سال رفته توغیبت و الانم تنها مراقب و خرجی دهنده ی یه پدر ۶۵ساله از کارافتادست باید چکار کنه؟ زندگیش نابود بشه؟کمکش که نمیکنیم سنگشم بزنیم؟لطفا پیام منو امثال منو انتقال بدید،باتشکر
    • مهدی IR ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
      0 0
      شما لطف کنید آن مهارتی رو که دارن با دو سال الافی ظایه نکنید مهارت آموزی پیشکش
    • بایرامی IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
      0 0
      سلام من در آبان ماه 99 برگه اعزام خودرا دریافت کرده ام ام تاریخ اعزام 1دی99 است آاین افزایش هم شامل من میشود ؟
    • IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۸
      0 0
      نویسنده این مطلب رو ببرین سربازی.
    • یه نفر IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۸
      2 1
      نویسنده این مطلب رو ببرین سربازی. :) 2 سال کامل بره سربازی لب مرز جای خیلی محروم و بد. یا بره یه جا تو مخی زیاد داشته باشه و رو اعصابش باشه. تو طول خدمت هر روز مجبورش کنن این مقالش رو بخونه. بعد اتمام خدمت دوباره بهش بگن این مقاله رو بنویسه. ببینیم چی مینویسه :))))))))))))))))))
    • IR ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
      0 0
      در دوران صلح چه نیازی هست دوسال ازبهتر ین اوقات جوانان را صرف کارهای بدون برنامه درسازمان های نظامی کنیم . دوماه آموزش وحدود ده ماه خدمت کفایت می کند امروزه خدمت سربازی اجباری درایران مایه شرمندگی است مخصوصا که بکارگیری سربازان واقعا دربساری موارد خلاف عقل ومنطق وانصاف است . ب
    • جواد IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۵
      0 0
      میخاستن اختیاری کنن تو این 40سال کرده بودن