۱۸ آذر ۱۳۹۹، ۲۲:۴۸

مدیرکل محیط زیست گلستان:

اساس نامه شورای راهبری مدیریت مشارکتی پناهگاه میانکاله ابلاغ شد

اساس نامه شورای راهبری مدیریت مشارکتی پناهگاه میانکاله ابلاغ شد

گرگان- مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان با اشاره به ابلاغ اساسنامه شورای راهبری پناهگاه میانکاله گفت: نقش جوامع محلی و سمن های گلستان و مازندران در مدیریت میانکاله ارتقا یافت.

محمدرضا کنعانی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارکرد: بخشی از پناهگاه حیات وحش میانکاله شامل خلیج گرگان و آشوراده در حوزه سرزمینی گلستان بوده ولی با تاکید بر مدیریت یکپارچه و اکوسیستمی، توسط محیط زیست مازندران مدیریت می شود.

وی افزود: همیشه بحث هایی مبنی بر مشارکت در مدیریت این پهنه سرزمینی و یا مدیریت آن بر پایه مدیریت حوزه سیاسی وجود داشت ولی طبق معیارهای بین المللی و نظر سازمان محیط زیست مدیریت به صورت اکوسیستمی بود؛ همان‌گونه که در سطح کشور مناطقی از این دست وجود دارد که می‌توان به پارک ملی گلستان اشاره کرد.

کنعانی بیان کرد: پارک ملی گلستان در محدوده سه استان واقع شده و بر اساس الگوی مدیریت مشارکتی سازمان محیط زیست اداره می شود و با تجارب به دست آمده، پیشنهادی به سازمان ارائه شد تا الگوی مدیریت مشارکتی را در محدوده پناهگاه حیات وحش میانکاله و ذخیره گاه زیست‌کره داشته باشیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان گفت: با دستور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، اساسنامه شورای راهبری مدیریت مشارکتی پناهگاه حیات وحش و ذخیره گاه زیستکره میانکاله به استانداران گلستان و مازندران ابلاغ شد.

وی با بیان اینکه از این پس در خصوص تصمیمات مربوط به پناهگاه حیات وحش و ذخیره گاه زیست‌کره میانکاله استان گلستان هم سهیم است، افزود: مطابق با اساسنامه ابلاغی، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور رئیس این شورای راهبردی است و استانداران گلستان و مازندران، معاونان محیط زیست دریایی و تالاب ها و محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست، نمایندگان مجلس، مدیران کل حفاظت محیط زیست، نماینده سمن ها، جوامع محلی و صاحبنظران دانشگاهی هر استان گلستان و مازندران عضو این شورا هستند.

کنعانی ادامه داد: دبیر این شورا معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست است و یک کمیته فنی هم متشکل از صاحبنظران و فرمانداران شهرستان های مجاور پناهگاه حیات وحش و ذخیره گاه زیستکره میانکاله در استان های گلستان و مازندران در آن عضو هستند که وظیفه مشورتی دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان تصریح کرد: این شورا به استناد بند «ط» ماده ۳۸ قانون برنامه ششم توسعه کشور و در راستای برنامه عمل حفاظت و مدیریت مناطق چهارگانه محیط زیست جهت بهبود مدیریت پناهگاه حیات وحش و ذخیره گاه زیستکره میانکاله با رویکرد بهره برداری از ظرفیت های داوطلبانه و مشارکت اشخاص حقیقی و حقوقی با اولویت جوامع محلی و سازمان های مردم‌نهاد تشکیل شده است.

گفتنی است پناهگاه حیات وحش و ذخیره گاه زیستکره میانکاله در جنوب دریاچه خزر و در محدوده جغرافیایی استان های گلستان و مازندران واقع شده است.

کد خبر 5091295

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha