۲ دی ۱۳۹۹، ۲۲:۲۸

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان سمنان:

میانگین افت سالانه ذخایر آبی استان سمنان ۶۰ سانتی‌متر است

میانگین افت سالانه ذخایر آبی استان سمنان ۶۰ سانتی‌متر است

سمنان- مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان سمنان با بیان اینکه میانگین افت سالانه ذخایر آبی استان ۶۰ سانتی متر است، گفت: سمنان دچار مشکل حاد در زمینه منابع آبی است.

به گزارش خبرنگار مهر، ایرج حیدریان شامگاه سه شنبه در نشست بررسی سند سازگاری کم آبی استان سمنان به صورت ویدئوکنفرانسی به میزبانی استانداری ضمن بیان اینکه استان سمنان یکی از کم باران ترین استان‌های کشور محسوب می‌شود، ابراز کرد: ۹۵.۸ درصد استان در کویر مرکزی ایران قرار دارد و از ۲۸ محدوده مطالعاتی آب موجود در سطح استان، هشت منطقه ممنوعه بحرانی، ۹ محدوده ممنوعه، شش محدوده ممنوعه آزاد و پنج منطقه آزاد فاقد پتانسیل هستند که نشان می‌دهد این استان چقدر از لحاظ آب در مضیقه است.

وی با بیان اینکه این استان ۱۴ محدوده مستقل آبی داشته و ۱۴ محدوده آبی دیگر با استان‌های همجوار مشترک است، تاکید کرد: میانگین افت سالانه ذخایر آبی استان سمنان ۶۰ سانتی متر برآورد شده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای سمنان با بیان اینکه وسعت آبخوان‌های استان سمنان چهار هزار و ۶۸۶ کیلومتر مربع است، ابراز کرد: کسری مخزن‌های آب استان سالانه ۱۳۰ میلیون متر مکعب و کسری تجمعی آب حدود ۳.۳ میلیارد متر مکعب است و از سوی دیگر در حوزه آب‌های سطحی نیز مجموعاً ۳۰ میلیون متر مکعب منابع آبی را شاهد هستیم.

حیدریان با بیان اینکه وضعیت استان سمنان در مقابله با بهره برداری از چاه‌های فاقد مجوز خوب ارزیابی می‌شود، ابراز کرد: ۵۲ چاه دیگر در سطح استان سمنان وجود دارد که پرونده آنها در دیوان عدالت اداری قرار داشته و هم اکنون پلمب هستند و اگر حکم این چاه‌ها نیز صادر شود در این زمینه مشکلی نخواهیم داشت.

وی با بیان اینکه در کنار کمیت، مقوله کیفیت آب‌های استان سمنان نیز مطرح است به طوری که ۷۰ درصد آب‌های استان سمنان ای سی (هدایت الکتریکی) بالای یک هزار و ۵۰۰ دارد که نشان از عدم کیفیت آب موجود دارد از سوی دیگر باید گفت جمعیت شهری استان به صورت میانگین در طول شبانه روز ۲۷۱ لیتر و جمعیت روستایی ۱۹۱ لیتر بر ثانیه مصرف آب دارند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان سمنان ادامه داد: بیش از ۶۰ درصد جمعیت شهری استان سمنان در شهرهای سمنان و شاهرود ساکن هستند و در نتیجه بیشترین میزان مصرف آب را نیز در این دو شهرستان شاهد هستیم از سوی دیگر میزان فلزات و شوری موجود در آب استان نیز در قبال وضعیت مجاز دارای مشکلاتی است.

حیدریان با بیان اینکه ۱۳ طرح مطالعاتی فاضلاب در سطح استان سمنان در دست اجرا است، گفت: شهرهایی که دارای طرح‌های فاضلاب هستند هفت شهر محسوب می‌شوند و سه تصفیه خانه فاضلاب فعال دارای خروجی در سطح استان ایجاد شده است.

وی افزود: امروز ظرفیت اسمی حدود ۲۷ میلیون متر مکعب را برای فاضلاب‌ها داریم که ۹ میلیون متر مکعب آن انجام و ۳۱ درصد جمعیت استان تحت پوشش فاضلاب قرار دارند.

مدیرعامل آب منطقه‌ای سمنان با بیان اینکه پنج هزار و ۱۰۰ واحد صنعتی درون شهرک‌های استان تحت پوشش آب هستند، بیان داشت: در حوزه خارج از شهرک‌های استان نیز ۱۸۷ واحد صنعتی بزرگ و هزار و ۶۱۷ واحد صنعتی کوچک مشترک و مصرف کننده آب هستند.

حیدریان درباره جداسازی شبکه‌های استان سمنان هم گفت: ۶۵ درصد کار جداسازی شبکه آب شرب استان صورت گرفته و برای مثال این کار در سرخه ۱۰۰ درصد، در سمنان ۹۰ درصد و در دیگر شهرستان‌های استان بین ۳۰ تا ۷۰ درصد به اتمام رسیده است.

وی با بیان اینکه ۸۹ هزار هکتار زمین زراعی مصرف کننده آب استان سمنان هستند، گفت: در بخش باغی نیز شاهد مصرف آب توسط ۶۵ هزار هکتار زمین هستیم که البته در این بخش خوشبختانه شاهد تغییر روند کشت اراضی و کاهش میزان سطح زیر کشت برای مصرف بهینه آب هستیم.

مدیرعامل آب منطقه‌ای سمنان تصریح کرد: از سوی دیگر ۲۲ هزار هکتار اراضی آبیاری تحت فشار و ۱۷۳ هکتار گلخانه در سطح استان ایجاد شده که به مصرف بهینه آب کمک می‌کند.

حیدریان با اشاره به اثر بخشی برنامه سازگاری آب استان سمنان، گفت: در ۱۶ محدوده مطالعاتی با توجه به بررسی‌هایی که در شورای حفاظت آب داشتیم که در نهایت این واقعیت را مشخص کرد که با انجام سند سازگاری استان سمنان ۱۷۱ میلیون متر مکعب آب صرفه‌جویی خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین شاهد صرفه‌جویی ۱.۲۶ میلیون مترمکعبی آب در بخش شرب ۳.۱ متر مکعب در بخش صنعت معدن و ۱.۵۵ میلیون مترمکعب کاهش مصرف در بخش شهرداری‌ها و فضای سبز خواهیم بود که مجموعاً ۱۷۷.۳ میلیون مترمکعب را شامل می‌شود.

کد خبر 5102359

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha