۵ دی ۱۳۹۹، ۱۷:۳۲

در تالار حافظ شیراز روی داد؛

تئاتر فارس در ایستگاه پایانی/ جشنواره‌ای با دستاورد اخلاق‌مداری

تئاتر فارس در ایستگاه پایانی/ جشنواره‌ای با دستاورد اخلاق‌مداری

شیراز- مراسم اختتامیه سی و یکمین جشنواره تئاتر استان فارس با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرنگار مهر، سی و یکمین جشنواره تئاتر استان فارس در شرایط شیوع کرونا برگزار شد و با برگزاری مراسمی، از برگزیدگان این جشنواره تجلیل شد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در مراسم اختتامیه سی و یکمین جشنواره تئاتر استان فارس با ابراز خرسندی از استفاده و توجه به ظرفیت‌های هنرمندان استان فارس برای بازبینی و داوری و امور اجرایی جشنواره اظهار داشت: امیدواریم بتوانیم آثار منتخب را به صورت حرفه‌ای فیلمبرداری کنیم و با صدا و سیمای مرکز فارس رایزنی شود تا این نمایش‌ها در معرض دید عموم و در دسترس همه قرار بگیرد.

صابر سهرابی با ادای احترام به یکایک هنرمندان حاضر در مراسم اختتامیه این جشنواره در تالار حافظ شرکت کنندگان مجازی و آنلاین بیان کرد: خدا را شاکریم که امروز آئین پایانی جشنواره تئاتر استان فارس با تمام سختی‌ها و محدودیت‌ها و مسائل و مشکلاتی که وجود داشت، با همت دست اندرکاران و هنرمندانی که دل در گرو هنر زیبا، جذاب و دوست داشتنی نمایش دارند، پیشکسوتان، هنرمندان جوان و تلاش همه دست اندرکاران به خوبی برگزار شد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس افزود: امسال این جشنواره با محدودیت‌هایی مواجه بود اما خوشحالیم از برگزاری این مراسم و ناراحت از اینکه شور و حال همیشگی جشنواره‌ها را در این این جشنواره شاهد نبودیم و در آخرین ماه‌های قرن حاضر، آخرین جشنواره تئاتر سال در شرایطی برگزار شد که کرونا سراسر جهان را فرا گرفته و باعث شده تمام فعالیت‌های فرهنگی و هنری محدود شود، آن هم هنر نمایش که در گرو جمع و حضور فیزیکی هنرمندان حوزه نمایش است.

سهرابی با ابراز خرسندی از اینکه تلاش جدی صورت گرفت تا از ظرفیت هنرمندان استان فارس برای برگزاری این جشنواره در بخش‌های مختلف استفاده شود، افزود: فکر می‌کنم برای اولین بار است که از ظرفیت هنرمندان درجه یک استان پهناور فارس که هر کدام منشأ هنری در سراسر کشور هستند، استفاده شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس ضمن تبریک این اتفاق خوشایند و تقدیر از هنرمندان و داوران و انجمن هنرهای نمایشی استان فارس عنوان کرد: پیگیری فعالیت‌های دست اندرکاران برگزاری سی و یکمین جشنواره تئاتر استان فارس در شرایط سخت و با همت عاشقان هنرهای نمایشی قابل تقدیر است.

سهرابی ابراز امیدواری کرد: تمام کسانی که وارد جشنواره شدند بتوانند پرانرژی کار خود را ادامه دهند و بدانند که صحنه رقابت و صحنه نمایش همیشه باقی خواهد ماند و هنرمندان تئاتر نیز همیشه در صحنه و فعالیت‌های فرهنگی و هنری حضور پرشوری خواهند داشت.

در ادامه این مراسم، بیانیه هیئت داوران سی و یکمین جشنواره تئاتر استان فارس متشکل از زاوش تقوایی، حسین قهرمانی، دانیال نفریان و سعیدرضا خوش‌شانس قرائت شد که در بخشی از آن آمده است: رستگاری در داوریِ هنر را می‌توان به پهلو گرفتنِ کشتی سرگردانی در ساحلی امن انگار کرد، که خورشید یقین در سپهر آن بر پرسشی ناگزیر می‌درخشد. این پرسش که داورِ هنر را مثل ادیب در پیشگاه معمای ابوالهول حاضر می‌کند چنین است: «آیا داوری و قضاوت همان نقد است»؟

اگر داورِ هنر به این پرسش پاسخ دهد، بی‌شک رستگار خواهد شد و اگر پاسخی آمیخته به یقین برای این پرسش نیابد، رستگار که نمی‌شود هیچ، تا ابد به‌سان اخترک بداقبالی در کهکشانِ بی‌کرانِ تردید سرگردان خواهد شد.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: ما، اعضای هیئت داوران سی و یکمین جشنواره تئاتر فجر استان فارس، خواستیم برای آنکه اخترکان شوربختی نباشیم به این پرسش پاسخ دهیم: «بله! داوری و قضاوت همان نقد است. نقد، یعنی سنجش و خردورزی برای درک ارزش‌ها، طرد و انکار رذالت‌ها و آشکار کردن برجستگی‌های پنهان یک اثر. اما هنر که پیوند استواری میان انسان و هستی است، هرگز، -تأکید می‌کنیم- هرگز نه تنها تن به سنجش‌های خردورزانه نمی‌دهد بلکه همواره به ساحت خرد می‌تازد تا نظم آهنین آن را به بازی بگیرد. هنر، تاختن به حیثیت تمام عرصه‌های سرسخت و پولادین هستی است.

بزرگترین دستاورد جشنواره امسال عملی کردن شعار اخلاق‌مداری بود

نوید جعفری، ناظر هیأت بازبینی و داوری و نایب رئیس انجمن هنرهای نمایشی فارس در مراسم اختتامیه ضمن قدردانی از حمایت‌های دبیر جشنواره، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن هنرهای نمایشی گفت: تئاتر فارس شایسته بهترین هاست و حضور ۳۵ گروه نمایشی در شرایط کرونا شاهدی بر این مدعاست.

جعفری ضمن ارائه گزارشی از روند برگزاری جشنواره افزود: امسال سی و دو سال از عمر این گردهمایی سالانه هنرمندان تئاتر فارس می‌گذرد که به دلیل اینکه یک در یکی از سال‌ها به واسطه حضور یکی از مدیر کل‌ها جشنواره با وقفه یک ساله برگزار شد و این سال شاهد برگزاری سی و یکمین جشنواره تئاتر استانی فارس هستیم.

ناظر بازبینی و داوری جشنواره وی در ادامه افزود: با شیوع کرونا از اواخر سال ۹۸ برگزاری یا عدم برگزاری جشنواره تئاتر استانی همانند سایر فعالیت‌ها در هاله‌ای از ابهام قرار داشت و حتی بحث عدم برگزاری جشنواره و جایگزینی فعالیت‌های آموزشی و یا تقویت زیرساخت‌های سخت افزاری در استان مد نظر قرار گرفت که سرانجام با در نظر گرفتن شرایط مختلف برگزاری جشنواره به صورت مجازی در دستور کار قرار گرفت.

جعفری با بیان اینکه از مرداد ۹۹ فراخوان اولیه تدوین شد، افزود: در شهریور ماه فراخوان جشنواره استانی تئاتر فارس با در نظر گرفتن شرایط اپیدمی کرونا منتشر و از طریق رسانه‌های رسمی به صورت گسترده اطلاع رسانی شد.

وی با اشاره به لغو شرایط عدم شرکت نمایش‌های شرکت کننده در دیگر جشنواره‌های کشوری افزود: یک ماه پس از انتشار فراخوان این مورد از سوی دبیرخانه جشنواره فجر به استان‌ها اعلام شد که این مورد نیز از طریق دفاتر انجمن هنرهای نمایشی شهرستانها و شبکه‌های اطلاع رسانی به اطلاع هنرمندان رسید هرچند که در فراخوان استانی پیش از این هم تنها نمایش‌های شرکت کننده در ادوار قبلی استانی حق شرکت در جشنواره را نداشتند.

نایب رئیس انجمن هنرهای نمایشی فارس با اشاره به تمدید مجدد فراخوان افزود: بزرگترین شناسه دبیر امسال جشنواره اخلاق مداری و توجه به معرفت هنری بوده است و همه ما افتخار می‌کنیم شاگرد این استاد با اخلاق تئاتر بودیم و باعث شادمانی است که با حسن انتخاب استاد کاظم روزی طلب برای نخستین بار شاهد حضور هیأت بازبینی و داوری از نسل جوان، تحصیل کرده و فعال تئاتر استان فارس با محوریت افراد بی حاشیه، خلاق و با اخلاق بودیم که امیدواریم این رویه در دیگر سال‌ها نیز با حضور هنرمندان اخلاق مدار و فعال ادامه داشته باشد.

جعفری ضمن قدردانی از دبیر جشنواره و همچنین حمایت اداره کل از اتفاق افزود: مسلماً هیأت انتخابی ۷ نفره با گرایش‌های مختلف و دیدگاه‌های گوناگون به مراتب بیش از یک هیأت محدود و سه نفره می‌تواند باعث رشد و اعتلای تئاتر استان فارس باشد.

ناظر هیأت بازبینی و داوری در ادامه با اشاره به انتشار بیانیه هیأت انتخاب آثار و هیأت داوران افزود: موارد قابل توجهی توسط این عزیزان مطرح شده است که می‌تواند راهگشای هنرمندان در فعالیت‌های آتی باشد.

جعفری با اشاره به حضور صابر سهرابی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در مراسم اختتامیه افزود: می‌خواهم قولی بگیرم که اداره کل در زمینه حمایت مالی از تأسیس سایت اختصاصی انجمن هنرهای نمایشی فارس همراه هنرمندان باشد چرا که تأسیس این سایت می‌تواند در زمینه بانک اطلاعات هنرمندان، بانک نمایشنامه، تبلیغ و فروش بلیط، انتشار اخبار و فراخوان‌ها و همچنین بارگذاری فیلم تئاتر به کمک هنرمندان تئاتر بیاید، امید آن داریم که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در چند ماه پایانی امسال در این خصوص یاریگر هنرمندان باشد.

آرای هیأت داوران سی و یکمین جشنواره تئاتر استانی فارس دی‌ماه ۱۳۹۹

طراحی لباس: دیپلم افتخار و جایزه نقدی نمایش آنجا که آب ما را می‌برد

هیأت داوران در بخش‌های طراحی صحنه، طراحی نور و موسیقی هیچ کاری را شایسته دریافت جایزه ندانست.

جایزه ویژه طراحی صدا و افکت: لوح سپاس و جایزه نقدی نمایش کنج دنج از مرودشت

تقدیر ویژه اجراگر زن: لوح سپاس و جایزه نقدی نمایش مهاجران نگین صغیر

تقدیر ویژه هیأت داوران به کارگردانی، نمایشنامه و بازیگری دیپلم افتخار و جایزه نقدی به نمایش تک نفره غلام روح الله هاشم پور

هیأت داوران از تمامی بازیگران کودک جشنواره با لوح سپاس قدردانی کرد و در گروه بازیگران کودک در نمایش «جیران» از فیروز آباد، بازیگر کودک نمایش «زاویه» پاییز سعیدیان از نورآباد ممسنی را تقدیر کرد.

لوح سپاس و جایزه نقدی مهرناز عوض زاده و آرزو کیانی بازیگران نمایش استاتیرا

جایزه سوم بازیگری زن مشترکا لوح تقدیر و جایزه نقدی به آرام شاهسونی نمایش «چر»، هستی کرمی «سه زن»، بازیگری دوم زن لوح تقدیر و جایزه نقدی به شمس الافاق شفیعی سروستانی تئاتر «ناخوانده» رسید.

بازیگری اول زن: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به مریم سعیدیان نمایش «زاویه» رسید.

بنا بر بیانیه هیأت داوران مهری منصوری بازیگر نمایش ناخوانده، شایسته دریافت عنوان نخست بازیگری به دلیل حضور در هیأت بازبینی از فهرست داوری خارج شد.

بازیگری مرد: لوح تقدیر و جایزه نقدی، جایزه سوم بازیگری مرد مشترکا به محمد مرادی نمایش «آنجا که آب ما را می‌برد» و حمید فعله کار نمایش «داستان عامه پسند» رسید.

هیأت داوران در بخش بازیگری اول و دوم مرد هیچکدام از بازیگران را شایسته دریافت رتبه ندانست.

در بخش نمایشنامه نویسی به دلیل توجه به نویسندگان جوان و بومی آثار اساتید نمایشنامه نویسی همانند استاد محمد رحمانیان، محمد چرمشیر، حمید آذرنگ و … داوری نشدند.

لوح سپاس و جایزه نقدی به نویسنده نمایش «کنج دنج» هادی امامی مقدم همچنین به نویسندگان نمایش «زاویه» مریم سعیدیان و عارف پور دهقان رسید.

نمایشنامه نویسی سوم به به مهران مقدر نمایش «استاتیرا»، نمایشنامه نویسی دوم به فرهاد ارشاد «آنجا که آب ما را می برد» و نمایشنامه اول به تئاتر «ناخوانده» رسید.

در بخش کارگردانی، تقدیر ویژه هیأت داوران شامل لوح سپاس و جایزه نقدی به کارگردان نمایش «کنج دنج» سحر وراوی پور، رتبه سوم با جوایز لوح تقدیر و جایزه نقدی به کارگردان نمایش «آنجا که آب ما را می برد»، محمد صادق علی پور رسید.

رتبه دوم کارگردانی به نمایش «زاویه» مریم سعیدیان و رتبه اول به تئاتر «ناخوانده» افشین (علیرضا) محمودی رسید.

معرفی به جشنواره تئاتر فجر به ترتیب: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به نمایش «ناخوانده» به کارگردانی افشین (علی‌رضا) محمودی از شیراز، تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به نمایش زاویه به کارگردانی مریم سعیدیان از نورآباد ممسنی

سلامت تئاتر در گرو پایبندی به اخلاق و معرفت هنر است

دبیر سی و یکمین جشنواره تئاتر استانی فارس در آئین اختتامیه گفت: اصلی ترین وظیفه و رسالت هنر و هنرمند پایبندی به اصول انسانی است.

کاظم روزی طلب با اشاره به نحوه انتخاب اعضای هیئت انتخاب و داوری این جشنواره افزود: پس از حمایت مدیرکل و معاونت هنری اداره کل در خصوص این طرح اسامی هنرمندان بسیاری در گرایش‌های مختلف در استان بررسی و رصد شد و با محوریت قرار دادن اصول اخلاقی و انسانی، فعالیت مستمر در سال‌های اخیر، خلاقیت و سوابق فعالیت تعدادی از این هنرمندان جهت حضور در این رویداد معرفی شدند که به دلیل عدم حضور تنی چند نهایتاً این هیأت ۷ نفره بازبینی و هیأت ۴ نفره داوری انتخاب شدند.

دبیر سی و یکمین جشنواره تئاتر استانی فارس ضمن قدردانی از گروه‌های شرکت کننده در این رویداد اظهار امیدواری کرد: شاهد اتفاقاتی فرخنده با حضور هنرمندان واقعی و ارزنده در آینده تئاتر فارس باشیم و با پایان همه گیری کرونا مجدداً رونق و اجرای عمومی تئاتر را شاهد باشیم.

کد خبر 5104371

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha