۱۶ دی ۱۳۹۹، ۱۱:۵۴

مرمت اثر سلجوقی کلید خورد؛

دردنوشته‌ یک«سنگ نوشته»/تازیانه ابروباد ومه وخورشید برپیکر یک اثر

دردنوشته‌ یک«سنگ نوشته»/تازیانه ابروباد ومه وخورشید برپیکر یک اثر

خرم‌آباد- سنگ نوشته از آثار تاریخی مرکز لرستان بوده که سالهاست عبور از کنار آن برای مردم و مسافران پر از ابهام و سوال است، اثری که در معرض باد و باران و نور خورشید آسیب‌های زیادی دیده است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: سنگ‌نوشته، نوشته‌ای تاریخی بر سنگی مکعبی شکل است که به‌صورت یکپارچه متصل به صخره‌ای طبیعی در مرکز شهر خرم‌آباد (ضلع شرقی - خیابان شریعتی) و در مسیر قدیمی شاپور خواست به خوزستان قرار دارد و نمادی از فرهنگ غنی مردمان این سرزمین است.

«سنگ نوشته» کتیبه سلجوقی

ارتفاع متون کتیبه دار با احتساب دوپله در چهار ضلع سنگ‌نوشته، ۳۴۴ سانتیمتر است، این کتیبه به خط کوفی و زبان فارسی دورتادور ستون سنگی تحریر شده است که درگذشته به «بردنوشته» معروف بوده است. کتیبه با «بسم‌الله» شروع‌شده و موضوع آن مربوط به‌حکم امیر اسفهسالار کبیر ظهیرالدین و الدوله معین الاسلام طغرل لتکین ابوسعید برسق در خصوص بخشش علفچر در چراگاه‌های شاپور خواست و ممنوعیت برخی سنت‌هایی ناپسند در عهد سلطنت ملکشاه سلجوقی به تاریخ ۵۱۳ هجری قمری است.

تیم مرمت «تخت جمشید» به کمک «سنگ نوشته» آمد

سید امین قاسمی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان در این رابطه، اظهار داشت: برای مرمت این اثر تاریخی، متخصصانی را از سراسر کشور فراخوان زدیم.

وی، گفت: بر اساس تحقیقات و پیگیری‌های صورت گرفته به افرادی رسیدیم که در پایگاه تخت جمشید فارس سال‌ها زیر نظر متخصصان ایتالیایی در حوزه مرمت سنگ آموزش دیده‌اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان، گفت: به منظور مرمت این اثر تاریخی و در نظر گرفتن حساسیت مرمت آثار سنگی با دعوت از تیم مرمتگران تخت جمشید و بازدید از سنگ نوشته تهیه طرح مرمت این کتیبه سنگی در دستور کار این اداره کل قرار گرفت.

وی افزود: با توجه به تهیه طرح مرمت و اتمام فتوگرامتری و آسیب نگاری، مرمت این اثر تاریخی بر اساس طرح مرمت تهیه شده توسط این تیم متخصص شروع شده است.

«سنگ نوشته» در معرض اختلاف دمایی شدید

عادلی کارشناس میراث فرهنگی در سخنانی، اظهار داشت: کتیبه «سنگ نوشته» را با توجه به متنی که بر روی آن نوشته شده، برای هدایت و آگاهی بخشی مسافران ساخته‌اند.

وی، عنوان کرد: در همه دنیا رسم بر این است که اگر طرح جدیدی به یک اثر فرهنگی و تاریخی برخورد می‌کند، به نحوی طراحی می‌شود که بدون اینکه آسیبی به اثر وارد شود آن را عبور می‌دهند.

این کارشناس میراث فرهنگی با تاکید بر اینکه طرحی که در این رابطه اجرا شده قطعاً با آسیب همراه بوده است، تصریح کرد: این کارها، جز اینکه حکایت از ضعف ما دارد چیز دیگری را بیان نمی‌کند.

عادلی، تصریح کرد: این کتیبه در معرض «هوازدگی»، نور خورشید و اختلاف دماهای شدید شهر خرم آباد قرار دارد.

مرمت «سنگ نوشته» در ۳ مرحله

باهنر مسئول مرمت کتیبه «سنگ نوشته» خرم آباد نیز در سخنانی با اشاره به آغاز مرمت‌ها بر روی این اثر تاریخی، گفت: در حال حاضر عملیات مرمت این کتیبه در نوبت سوم قرار دارد.

وی با بیان اینکه ابتدا پاکسازی ها در این اثر انجام شده، سپس یک سری پاکسازی گل سنگ‌ها و آسیب‌های بیولوژیکی انجام شده و بعد از آن مرحله ملات گذاری را انجام می‌دهیم که کار فوق العاده دقیق و ظریفی است.

مسئول مرمت کتیبه «سنگ نوشته» خرم آباد، تصریح کرد: زمانی را که برای این کار در نظر گرفته‌ایم حدود شش ماه کاری است که کل پاکسازی ها انجام و ملات ها گذاشته شود.

باهنر، بیان داشت: اگر این اقدامات انجام شود به طور حتم برای مدت‌ها این سنگ نوشته حفاظت می‌شود.

بنابر این گزارش، سنگ نوشته خرم آباد مربوط به قرن ششم هجری بوده و در تاریخ ۱۱ بهمن ماه ۱۳۳۴ به شماره ۳۹۸ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

کد خبر 5114531

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • Armin IR ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
      0 0
      باید روی این سنگ نبشته یک آلاچیق یا سقفی بذارید که باران و نور خورشید نابودش نکنه!