۲۶ اسفند ۱۳۹۹، ۱۳:۳۶

در پی نتایج مطالعات دانشگاهی؛

کمیته تخصصی تالاب‌های فارس تشکیل شد/ عدم رعایت حقابه سیوند و کر

کمیته تخصصی تالاب‌های فارس تشکیل شد/ عدم رعایت حقابه سیوند و کر

شیراز- کارگروه تخصصی ستاد هماهنگی و مدیریت تالاب‌های استان فارس با هدف ارائه نتایج مقدماتی طرح مطالعاتی دانشگاه و هماهنگی با سازمان‌های ذیربط در احیا تالاب‌های استان تشکیل شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، جلسه کارگروه تخصصی و مدیریت تالاب‌های استان با حضور مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس، نمایندگان تام الاختیار سازمان مدیریت و برنامه ریزی و استانداری، اداره آبفای فارس، سازمان جهاد کشاورزی، سازمان آب منطقه‌ای، اساتید دانشگاه شیراز و کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست فارس در دانشگاه شیراز برگزار شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس به عنوان رئیس کارگروه تخصصی ستاد هماهنگی و مدیریت تالاب‌های استان با تشریح وضعیت تالاب‌های استان، دلایل بروز خشکی تالاب‌ها از جمله خشکسالی و برداشت بی رویه آب‌های سطحی و زیرسطحی و افزایش سطح زیر کشت برشمرده و افزود: متأسفانه از ۷ آبخوان اطراف بختگان ۵ آبخوان گرادیان هیدرولیکی منفی دارند.

حمید ظهرابی پروژه دانشگاه را همسو با این هدف دانست و بیان کرد: در فاز اول تعیین میزان و سهم عوامل مختلف در خشکی تالاب‌های استان و تالاب‌های بختگان طشک و کمجان انجام شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس خواستار تشریح مصور نتایج در ادامه در ارائه اقدامات دانشگاه در قالب خروجی نهایی و تعیین اعداد و ارقام شد و همچنین خواستار توجه به مبحث انتقال آب از حوزه سیوند و کر به شهر شیراز و به ویژه نکات منفی در این رابطه شد چراکه نه تنها اختصاص حق آبه تالاب رعایت نمی‌شود بلکه پس آب و فاضلاب استفاده شده در کشاورزی نیز به تالاب‌ها آبی اختصاص نمی‌یابد و مجدداً به مصارفی مانند کشاورزی اختصاص می‌یابد.

افضلی، مدیر دفتر فناوری و طرح‌های کاربردی دانشگاه شیراز چارت سازمانی کارگروه تخصصی را تشریح کرده و وظایف اعضا را یادآور شد.

همچنین معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه شیراز به عنوان دبیر کارگروه برای دستیابی به نتایج مثبت طرح ابراز امیدواری کرد.

در این جلسه فرشادی به عنوان مدیر علمی طرح فاز اول سخنانی را ایراد کرد و در ادامه اساتید دانشگاه و نمایندگان ادارات حاضر در جلسه مسائلی را در رابطه با لایروبی و اهمیت آن در تغذیه و آبرسانی به دریاچه‌ها و ارائه کار دانشگاه در حوزه آب‌های سطحی مطرح کردند و نقطه نظرات خود و همچنین راهکارهای بهبود وضعیت تالاب‌های استان را بیان داشتند در ادامه مقرر شد به منظور تکمیل و ادامه هر چه دقیق‌تر طرح ارتباط پیوسته با متخصصین با ادارات آب منطقه‌ای و جهادکشاورزی برقرار شود.

کد خبر 5171064

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha