۱۰ فروردین ۱۴۰۰، ۱۶:۳۴

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی:

خطر رهاسازی ماهی قرمز را در آبهای آزاد استان مرکزی جدی بگیرید

خطر رهاسازی ماهی قرمز را در آبهای آزاد استان مرکزی جدی بگیرید

اراک- مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی هشدار داد: رها سازی ماهی قرمز در آب های آزاد تهدید جدی برای اکوسیستم و نابودی گونه های طبیعی استان مرکزی است.

رضا میرزایی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به رها سازی ماهیان قرمز در ۱۳ فروردین ماه، گفت: از مردم استان تقاضا می‌کنم در این روز به مکان‌های رها سازی ماهیان قرمز توجه کافی داشته باشند و به هیچ عنوان آنها را در رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و آب‌های آزاد استان رها نکنند.

وی ادامه داد: این نوع ماهیان نباید در آب‌های آزاد طبیعت رها شوند زیرا ماهی قرمز به عنوان گونه غیربومی شناخته می‌شود که به صورت عمدی یا تصادفی به دلیل فعالیت‌های انسانی به خارج از محدوده طبیعی خود وارد شده و در صورتی که بتواند خود را با شرایط جدید محیطی سازگار کند تولید مثل می‌کند و جمعیت‌های پایداری را تشکیل می‌دهند که ماحصل آن تبدیل به گونه مهاجم خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی تصریح کرد: یکی از خصوصیات مهم در زمینه تولید مثل ماهی قرمز وقوع پدیده ماده زایی در این‌گونه است به طوری که ماهی ماده می‌تواند بدون حضور ماهی نر و با استفاده از اسپرم ماهیان نر تخمک‌های خود را بارور کرده و با سرعت در محیط‌های وارد شده جمعیت‌های پایداری را تشکیل دهد.

میرزایی عنوان کرد: افزایش آلودگی و تیرگی آب به دلیل تغذیه از گیاهان و مواد آلی موجود در بستر آب و از بین بردن گیاهان آبزی که برای ماهیان بومی دیگر به عنوان آشیانه و محل تخم ریزی استفاده می‌شود از آثار مخرب دیگر رها سازی ماهی قرمز در آب‌های آزاد طبیعت است.

وی در ادامه بیان کرد: همچنین رقابت تغذیه‌ای با سایر گونه‌های بومی، کمک به رشد بی‌رویه جلبک، هدر دادن اسپرم کپورماهیان بومی، کاهش رفتار تولید مثلی برخی دوزیستان بومی در حضور این گونه و انتقال بیماری به ماهیان دیگر از جمله دیگر آثار مخرب زیست محیطی ماهی قرمز است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی در پایان بیان کرد: اگر شهروندان به دنبال رها سازی ماهی قرمز را در روز طبیعت هستند، حتماً به پارک‌ها و بوستان‌های استان مراجعه و این گونه را در حوض‌های بسته آزادسازی کنند.

کد خبر 5178173

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha