۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۴:۱۸

در گفتگو با مهر مطرح شد؛

اجرای «مرفی» طی ۱ سال ۵ بار متوقف شد/ کمک هزینه برای سال ۹۹ است!

اجرای «مرفی» طی ۱ سال ۵ بار متوقف شد/ کمک هزینه برای سال ۹۹ است!

کارگردان نمایش «مرفی» که در بازگشایی مجدد سالن‌های تئاتری از سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت باردیگر بر صحنه می‌رود، اعلام کرد که طی ۱ سال گذشته ۵ بار اقدام برای اجرای عمومی این نمایش به سرانجام نرسید.

به گزارش خبرنگار مهر، طی ۱ سال گذشته بسیاری از گروه‌هایی که قصد داشتند در شرایط کرونایی و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی آثار خود را در سالن‌های مختلف تئاتر روی صحنه ببرند، به دلیل تعطیلی‌های متعدد کرونایی شرایط اجرای عمومی مناسبی نداشتند.

برخی از این گروه‌ها از ادامه اجرای خود انصراف دادند و برخی دیگر این شرایط سخت را پذیرفتند و در مقاطعی که تعطیلی‌ها برداشته می‌شد، اثر خود را اجرا کردند.

البته در سال گذشته تئاتر در گروه ۳ مشاغل ستاد ملی مقابله با کرونا قرار داشت و تنها در شرایط زرد و آبی قادر به فعالیت بود ولی در سال ۱۴۰۰ با انتقال به گروه ۲ مشاغل، تئاتر در شرایط نارنجی کرونایی هم قادر به فعالیت می‌شد.

طعم خوش این جابجایی برای گروه‌های تئاتری کوتاه مدت بود و به دلیل شرایط قرمز کرونایی فعالیت‌های تئاتری بار دیگر تعطیل شد.

حال با تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا مشاغل گروه ۲ در شرایط قرمز کرونایی هم قادر به فعالیت خواهند بود و بر همین اساس گروه‌های تئاتری نیز می‌توانند آثار خود را بار دیگر روی صحنه ببرند.

نمایش «مرفی» به کارگردانی نگین ضیایی از جمله آثاری است که در نوبت اجرایی سالن سایه مجموعه تئاتر شهر قرار دارد و از سه شنبه ۲۸ اردیبهشت اجرای مجدد خود را آغاز می‌کند.

کارگردان نمایش «مرفی» با اشاره به اینکه طی ۱ سال گذشته ۵ بار اجرای عمومی این نمایش متوقف شده است، به خبرنگار مهر گفت: ما از سال ۹۷ تمرین نمایش «مرفی» را شروع کردیم و اردیبهشت سال ۹۸ این نمایش را در جشنواره تئاتر دانشگاهی به صحنه بردیم و پس از آن در شهریور سال ۹۸ نیز نمایش را در شهر نوشهر اجرا کردیم. قرار بود در فروردین سال ۹۹ اجرای عمومی «مرفی» را در تهران آغاز کنیم که به دلیل شیوع ویروس کرونا این امر میسر نشد.

ضیایی ادامه داد: پس از آن قرار بود که در تابستان سال ۹۹ «مرفی» را روی صحنه ببریم که این امر میسر نشد و نوبت اجرایی نمایش در مهرماه نیز به دلیل موج جدید شیوع ویروس کرونا از دست رفت. بعد از آن ۲ بار نیز نمایش را در تعداد اجراهایی محدود روی صحنه بردیم زیرا اجراها به دلیل تعطیلی‌های کرونایی متوقف شد.

وی ضمن اظهار امیدواری از اینکه پنجمین دوره اجرای عمومی نمایش «مرفی» با تعطیلی‌های کرونایی مواجه نشود، درباره شرایط روحی گروه اجرایی این اثر نمایشی یادآور شد: توقف اجرای عمومی «مرفی» طی یک سال گذشته تأثیر روحی منفی روی گروه گذاشته و از سوی دیگر چون تهیه کننده نداریم خسارت‌های مالی نیز برای گروه همراه داشته است.

کارگردان نمایش «مرفی» درباره وضعیت حمایت مالی اداره کل هنرهای نمایشی از این نمایش و وضعیت کمک هزینه نمایش، توضیح داد: به لحاظ حمایت مالی هنوز اتفاقی برای‌مان رخ نداده و هنوز ریالی از کمک هزینه را دریافت نکرده‌ایم. پیگیر این ماجرا هستیم و مدیر مجموعه تئاتر شهر نیز محبت کرده و از انجمن هنرهای نمایشی ایران پیگیر این موضوع بودند که بخشی از کمک هزینه تعیین شده برای «مرفی» در ابتدای این نوبت از اجرای عمومی به ما پرداخت شود تا بتوانیم برخی از تعهدات عوامل گروه را پرداخت کنیم.

ضیایی در پایان سخنان خود تأکید کرد: قرارداد ما با انجمن هنرهای نمایشی ایران در خصوص کمک هزینه نمایش مربوط به سال ۹۹ است در حالی که ما در سال ۱۴۰۰ نمایش را روی صحنه می‌بریم و تفاوت هزینه‌ها نسبت به سال گذشته کار را برای گروه سخت‌تر می‌کند.

کد خبر 5212249

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha