۳ خرداد ۱۴۰۰، ۱۲:۰۷

در گفتگو با مهر مطرح شد؛

دوئل تسلا و ادیسون در کتابفروشی‌های ایران

دوئل تسلا و ادیسون در کتابفروشی‌های ایران

نوید فرخی از چاپ ترجمه کتاب مصور «پنج مشت محکم علم» با نام فرعی دوئل تسلا و ادیسون توسط نشر سارات خبر داد.

نوید فرخی مترجم و پژوهشگر ادبیات علمی تخیلی در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: کتاب مصور «پنج‌مشت محکم علم؛ دوئل تسلا و ادیسون»‌ نوشته مَت فراکشن به‌تازگی با ترجمه‌ام توسط نشر سارات منتشر و راهی بازار نشر شده است. درباره موضوع کتاب باید بگویم که اختلافات نیکولا تسلا دانشمند نابغه صرب و توماس ادیسون مخترع برجسته آمریکایی برکسی پوشیده نیست. اما تا دهه‌ها تلاش‌های تسلا نادیده گرفته می شد تا اینکه به تدریج اهمیت فعالیت‌هایش در زمینه‌های مختلف آشکار شد. امروز دیگر درگیری تسلا و ادیسون در دوره همکاری‌شان مسئله‌ای آشکار محسوب می‌شود.

وی افزود: رویکردی که تسلا به مسائل مختلف داشت، هنوز هم اهمیت خود را از دست نداده و اتفاقا با موج تازه‌ای که بین جوامع نسبت به علم و فناوری ایجاد شده، بیش از هر زمان دیگری توجهات را به خود معطوف کرده است. کتاب «پنج‌مشت محکم علم» با پس‌زمینه‌ای علمی-تخیلی در ابتدای قرن بیستم، دغدغه‌هایی دارد که حتی امروز هم برای بشر به‌عنوان چالش مطرح‌اند؛ دغدغه‌هایی مثل پیشرفت، توسعه، علم، صلح و... . این‌دغدغه‌ها در قالب یک‌داستان ماجراجویانه مطرح شده‌اند.

این‌مترجم در ادامه گفت: هرچند کتاب موردنظر در ژانر علمی-تخیلی قرار دارد و حالتی ماجراجویانه و خیالی دارد اما دارای زیرلایه‌های معنایی هم هست و به مسائل عمیق انسانی همچون جنگ و صلح با رویکردی انتقادی نگاه می‌کند. «پنج‌مشت محکم علم» مصور یا پی‌نما و مجموعه‌ای از نقاشی‌های دنباله‌دار است که ماجرایی را روایت می‌کنند. در کشور ما این رده از داستان‌ها در دهه پنجاه شمسی توسط انتشارات یونیورسال رایج شد که نمونه‌های بارزش، داستان‌های تن‌تن و میلو بودند. کتاب موردنظر، در این رده از داستان‌ها قرار دارد.

فرخی گفت: «پنج‌مشت محکم علم» با ۱۲۰ صفحه مصور، شمارگان هزار نسخه و قیمت ۷۰ هزار تومان منتشر شده است.

کد خبر 5219298

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha