۲ تیر ۱۴۰۰، ۱۳:۴۹

گزارش مهر؛

نان سنگ کوبی‌های نی‌ریز آجر شد/ شرکتی که برای تولیدکارشکنی می کند

نان سنگ کوبی‌های نی‌ریز آجر شد/ شرکتی که برای تولیدکارشکنی می کند

شیراز- دهها تن از مدیران و کارگران واحدهای سنگ کوبی شهرستان نی ریز به دلیل عدم تحویل سنگ لاشه و کارشکنی یک شرکت اعتراضات و گلایه های خود را اعلام کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، صبح چهارشنبه دهها تن از مدیران کارخانجات و کارگران واحدهای سنگ کوبی شهرک صنعتی موسوم به تنگ حنا در شهرستان نی ریز با تجمع در مقابل فرمانداری این شهرستان با در دست داشتن بنرهایی مسئولان این شهرستان را در جریان مصائب ۹ ماهه کارگران این بخش قرار دادند.

حمزه رحمانی مدیر عامل یکی از شرکت‌های مستقر در این شهرک در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در شهرک صنعتی تنگ حنای نی ریز شش مجموعه صنعتی سنگ کوبی از سال ۸۸ تا ۹۸ مشغول فعالیت شده و بیش از ۲۰۰ کارگر در این مجموعه‌ها نان آور خانواده هستند.

وی افزود: از زمانی که کارمان را در شرکت‌هایمان شروع کردیم همین شرکتی که هم اکنون با مانع تراشی‌ها نان مردم کارگران منطقه را آجر کرده است، شرکتی ورشکسته بود که از شرکت‌های ما تقاضای جمع آوری لاشه‌ها از معادنشان می‌کرد.

رحمانی ادامه داد: اما امروز که ما با زحمت فراوان توانسته‌ایم بازار مناسبی برای خودمان دست و پا کنیم این شرکت با نفوذ در تمامی ارگان‌های مربوط با صنایع و معادن توانست سه دانگ از سهام یکی از شرکت‌ها را خریداری و به رقیب ما تبدیل شود.

وی بیان کرد: پس از اینکه شرکت مذکور سهام یکی از کارخانجات را خریداری کرد مصائب ما شروع و هر روز شاهد یک اتفاق ناگوار هستیم.

رحمانی با اشاره به اینکه از بهمن ماه سال گذشته تا کنون هر شش شرکت سنگ شکن مستقر در مجموعه صنعتی تنگ حنای نی ریز به دلیل ورشکستگی نیمه تعطیل و یا کاملاً تعطیل شده است، ابراز کرد: بیشتر از سه ماه است که در محل دپوی سنگ شرکت بنده هیچ باری تخلیه و یا بارگیری نشده است.

وی با ابراز نگرانی از وضعیت معیشت کارگران این کارخانجات گفت: ما حتی به اندازه نصف ظرفیت شرکت‌هایمان هم توان فراهم کردن مواد اولیه نداریم.

این فعال حوزه سنگ کوبی در نی ریز اضافه کرد: در این سه ماه تعطیلی کلیه مشتریان شرکت‌های ما روی گردان و هیچ تماسی برای خرید نداریم.

رحمانی با تاکید بر بلاتکلیفی خود و هم صنفانش تصریح کرد: دو بار به استانداری مراجعه کرده‌ایم، از منطقه بازدید به عمل آمده ولی تا کنون هیچ اقدام عاجلی صورت نگرفته است.

وی با تاکید بر شعار سال که از سوی مقام معظم رهبری به نام پشتیبانی از تولید و مانع زدایی نامگذاری شده بیان کرد: متأسفانه ما در این سال شاهد بیشترین مانع تراشی‌ها از سوی مسئولان هستیم.

حمزه رحمانی ادامه داد: امروز هم جواب مسئولین نی ریز در خصوص تجمع کارگران ارجاع درخواست‌های ما به مسئولان بالا دستی است، وعده‌ای که بار اول نیست و هیچ نتیجه‌ای نداشته است.

حضور و لابی یک شرکت جدید باعث نابودی دیگران شد

ابوذر کرونی یکی از کارگران واحدهای سنگ کوبی نی ریز نیز در گفتگو با مهر می‌گوید: در پی کارشکنی‌های ۹ ماهه یک شرکت در برابر مشکلات زندگی کمرمان خم شده است.

وی افزود: امروز همه ما کارگران یک صدا فریاد مظلومیت کارگران شرکت‌های سنگ کوبی را به گوش مسئولان می‌رسانیم باشد که گوش شنوایی برای حل معضل کارگران چاره سازی کند.

کرونی با توجه به اشتغال خود در شهرک صنعتی تنگ حنای نی ریز می‌گوید: نزدیک به ۷ ماه می‌گذرد و متأسفانه با کار شکنی‌های متعدد از تحویل سنگ لاشه به سنگ کوبی های این شهرستان خودداری می‌کنند.

وی که مسبب همه گرفتاری‌های شأن را دو تن از مدیران یکی از شرکت‌های سنگ در این شهرستان می‌داند، ابراز می‌کند: از آذرماه تا کنون حدود ۲۰۰ نفر از قشر کارگر در عذاب است و کسی هم صدای کارگران را نمی‌شنود.

کرونی با بیان اینکه در این مدت هیچ تولیدی نداشته‌ایم عنوان می‌کند: صاحب کار ما بدلیل راکد شدن کارگاه سنگ کوبی توان پرداخت حقوق معوقه کارگران ندارد چون هیچ تولید و یا فروشی ندارد.

او ادامه داد: امروز هم توسط دو تن از مدیران آن شرکت مسیر عبور به شرکت‌ها را با لودر بسته‌اند تا کسی کار نکند.

عابدبیگی یکی دیگر از کارگران از کار بیکار شده واحدهای سنگ کوبی شهرستان نی ریز است که با در دست داشتن پلاکاردهای حاوی «به داد ما برسید» فریاد اعتراض خود را به گوش مسئولان رساند.

او می‌گوید: فروش این سنگ کوبی ها حق روستاهای همجوار است نه کسانی که هیچ تعلقی به این منطقه ندارند.

وی با اشاره به اینکه از کار بیکار شده می‌افزاید: شهرک تنگ حنا، باقرآباد، امیراباد، جلال آباد، فخرآباد، حسین آباد، قاسم آباد، شهرک مهدوی علی آباد، چاه مهکی همه روستاهای مجاور معادن سنگ هستند که هیچ حقی از فروش این منابع عظیم مالی ندارند.

تماسهای مکرر خبرنگار مهر با فرماندار شهرستان نی ریز به دلیل عدم آنتن دهی جوابی در پی نداشت و معاون وی نیز از گفتگو در این رابطه امتناع کرد و به خبرنگار مهر گفت: به دلیل اینکه شما را نمی‌شناسم در این زمینه پاسخگو نیستم.

کد خبر 5242657

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha