۲ مرداد ۱۴۰۰، ۱۵:۵۱

استاندار اردبیل:

الگوی کشت نباید در حد شعار بماند

الگوی کشت نباید در حد شعار بماند

اردبیل- استاندار اردبیل گفت: توجه به الگوی کشت در مناطق مختلف کشور و استان اردبیل نباید در حد شعار باقی بماند بلکه اقدام عملی در این حوزه نیاز است.

به گزارش خبرنگار مهر، اکبر بهنام‌جو بعد از ظهر شنبه در نود و یکمین جلسه شورای گفت‌و گوی دولت و بخش خصوصی در اردبیل به موضوع خشکسالی و کاهش بارندگی‌ها اشاره کرد و گفت: تمامی استان‌ها گرفتار کم آبی و مشکلات ناشی از خشکسالی هستند که به نظر می‌رسد این روند در سال‌های آینده نیز ادامه پیدا کند.

وی تصریح کرد: ما باید از هم اکنون برنامه‌ریزی‌های صحیح و درستی را در مدیریت منابع آب اعم از مصرف آب در بخش کشاورزی، شرب و صنعت داشته باشیم تا این منابع به هدر نرود.

استاندار اردبیل ضرورت استفاده صنایع را از پساب تصفیه‌خانه‌ها به عنوان الگوی آب مصرفی یادآور شد و افزود: همان طوری که نیروگاه سبلان و بخش عظیمی از صنایع استان از این پساب استفاده می‌کنند، بهتر است بخش صنعت از منابع آب تصفیه شده در این زمینه استفاده کند.

بهنام‌جو به برنامه‌های اجرایی در بخش کشاورزی و تولید محصولات متنوع با آب‌بری کمتر اشاره کرد و ادامه داد: ما باید به سمت بهره‌وری بیشتر و توسعه آبیاری مدرن حرکت کنیم که در این باب اقدامات خوبی در دولت یازدهم و دوازدهم انجام شده و اکثر پایاب سدها نیز در استان اردبیل در مرحله اجرا قرار گرفته است.

وی نمونه این پایاب‌ها را مربوط به پایاب سد گیوی، سبلان و خداآفرین اعلام کرد و گفت: در پایاب خداآفرین در اقدامی بی‌نظیر تا ۱۵ هزار هکتار اراضی زیر کشت محصولات متنوع رفته است.

بهنام‌جو در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: با اجرایی شدن پایاب سدها با همکاری خود کشاورزان و منابع دولتی امیدواریم در سال‌های آینده بخش عظیمی از طرح‌های توسعه‌ای را در این زمینه با رعایت الگوهای کشت شاهد باشیم.

وی اضافه کرد: سبد درآمدی دولت محدود است و بهتر است مشارکت دستگاه‌های اجرایی با فروش اموال مازاد و جلب مشارکت بخش خصوصی را در این حوزه شاهد باشیم تا بر اساس یک الگوی مناسب کشت و زرع به شکل درست و صحیح به انجام برسد.

بهنام‌جو بیان کرد: در صورتی که مدیران ما تعامل بهتری را با کشاورزان و بهره‌برداران داشته باشند ما به راحتی می‌توانیم خواسته‌های واقعی را در توسعه کشاورزی مدرن منتقل کرده و از کشاورزان بخواهیم تا متناسب با شرایط اقلیمی و کاهش بارش‌ها و خشکسالی‌ها کشت و زرع خود را درست و صحیح مدیریت کنند.

وی اظهار کرد: در سال‌های اخیر در کنار توسعه کشت گلخانه‌ای، کشت گیاهان دارویی و همچنین توسعه صنایع تبدیلی جز هدف‌گذاری‌های اصلی بوده و شایسته است در این بخش جهاد کشاورزی اقدامات اساسی را دنبال کند.

استاندار اردبیل با قدردانی از همت بخش خصوصی در بیان مشکلات و چالش‌های حوزه آب و خاک در جلسه شورای گفت‌و گوی دولت و بخش خصوصی تصریح کرد: ما قطعاً این نقطه نظرات را مد نظر قرار می‌دهیم و سعی و تلاشمان بر این خواهد بود تا بهترین شیوه را در مدیریت این بخش و حل چالش‌های پیش رو در این حوزه در نظر گرفته و هدف‌گذاری کنیم.

کد خبر 5264399

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha