۱۹ مرداد ۱۴۰۰، ۱۰:۵۴

فرهنگی در صحن مجلس:

نباید درباره فضای مجازی شتابزده تصمیم‌گیری شود

نباید درباره فضای مجازی شتابزده تصمیم‌گیری شود

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی گفت: ما در حوزه فضای مجازی قانون داریم و نباید درباره فضای مجازی به صورت شتابزده تصمیم گیری شود.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدحسین فرهنگی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در موافقت با لغو بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام رسان های اجتماعی بر اساس اصل ۸۵،گفت: بنده با اصل موضوع موافق هستم و باید برای حفظ حقوق عموم مردم و کاربران فضای مجازی تصمیماتی را در این باره اتخاذ کنیم و لازم است ناهنجاری ها و نابسامانی هایی که در این فضا وجود دارد از بین برود.

وی بیان کرد: برخی از نمایندگان می گویند در بحث فضای مجازی قانون کافی نداریم که این موضوع درست نیست. ما قانون تجارت الکترونیکی را داریم که بسیاری از احکام آن مربوط به این موضوع است و علاوه بر این قانون جرایم رایانه‌ای هم وجود دارد و باید گفت در این زمینه قانون داریم و نیاز نیست شتابزده و در قالب اصل ۸۵ قانونی در این باره به تصویب برسد

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما نباید درباره فضای مجازی به صورت شتابزده تصمیم گیری کنیم، گفت: ما باید دولت را هم با خودمان برای تصویب قانونی در این باره همراه کنیم تا دولت در قانون بودجه هم منابعی را برای این موضوع پیش بینی کند.

فرهنگی اظهارداشت: چگونه می شود پیام رسان‌ها را فیلتر کرد اما همچنان بحث کسب و کار در آنجا به خوبی انجام شود؟ از سوی دیگر فقط بحث کسب و کار در فضای مجازی وجود ندارد و بسیاری از کارهای دیگر مردم از جمله در زمینه آموزشی از طریق فضای مجازی انجام می‌شود.

وی بیان کرد: برای حمایت از کاربران فضای مجازی لازم است که بسترهای لازم و موردنیاز برای این موضوع در نظر گرفته شود. از سوی دیگر مجلس یازدهم از ابتدا تأکید کرد که بحث شفافیت را مورد توجه قرار می دهد و همه چیز در مجلس شفاف خواهد بود و بر این اساس نباید مذاکرات درباره طرح صیانت در یک کمیسیون انجام شود.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی گفت: ممکن است مردم به طور کامل به مذاکرات نمایندگان در کمیسیون مشترک پیرامون طرح صیانت دسترسی نداشته باشند.

وی تاکید کرد: علاوه بر این ممکن است مباحثی که در کمیسیون مشترک درباره طرح مذکور مطرح می شود با قوانین دیگر تزاحم داشته باشد که اگر این طرح در صحن مجلس رسیدگی شود، قابل مدیریت است اما اگر در قالب اصل ۸۵ رسیدگی شود، امکان نظارت کافی و تطبیق آن با قوانین آن طور که باید و شاید وجود نداشته باشد.

درخشان: اولویت مجلس نباید فضای مجازی باشد

در ادامه جلسه، عبدالناصر درخشان در موافقت با لغو رسیدگی به صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام رسان‌های اجتماعی طبق اصل ۸۵ قانون اساسی، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب درباره این مجلس فرمودند که مجلس انقلابی، خردمند و تحول‌گرا است، بنابراین ما باید به درستی درباره فضای مجازی تصمیم‌گیری کنیم چرا که امروز کشور در شرایط بسیار سختی به سر می‌برد.

وی ادامه داد: هیچ فردی منکر اهمیت فضای مجازی نیست اما باید شرایط و موقعیت را در نظر گرفت.

نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ما در سال‌های گذشته برای جایگزینی جستجوگرهای خارجی جستجوگر یوز را درست کردیم اما امروز اطلاعات این جستجوگر برای سال ۲۰۰۷ است. بسیاری از موضوعات اقتصادی امروز در پلتفرم‌های خارجی اجرا می‌شود و کودکان و نوجوانان ما برای آموزش به این پلتفرم‌ها وابسته شده‌اند. البته بنده موافق فضای مجازی بدون ضابطه نیستم و باید کنترل شود اما این اقدام باید به صورت کارشناسی و شفاف انجام شود.

درخشان با بیان اینکه نباید در یک حرکت احساسی فضای مجازی را قانونمند کرد، گفت: طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام رسان‌های اجتماعی را برای کشور لازم می‌دانم اما بدسلیقگی‌هایی در خصوص زمان و موقعیت ارائه آن در مجلس صورت گرفته است. 

وی تصریح کرد: می‌توان این طرح را در زمانی بهتر و فضایی آرام‌تر در کشور مورد بررسی قرار داد. امروز باید شرایط حساس کشور را در نظر گرفت در حالی که جان هزاران نفر از مردم به دلیل کرونا به خطر افتاده، اولویت مجلس نباید فضای مجازی باشد.

کد خبر 5277999

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha