۲۶ مرداد ۱۴۰۰، ۱۲:۳۸

در واکنش به تحولات افغانستان؛

مسکو: منافع غرب در «تهدید» جلوه دادن روسیه است

مسکو: منافع غرب در «تهدید» جلوه دادن روسیه است

روسیه از آمریکا و اروپا در قبال رویکردشان مبنی بر اینکه از نقش مسکو در تحولات افغانستان به عنوان یک تهدید یاد می کنند، انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، «الکساندر گراشکو» معاون وزیر امور خارجه روسیه در گفتگو با اسپوتنیک درباره واکنش آمریکایی ها و اروپایی ها در قبال تحولات اخیر در افغانستان و ترس آنها از نقش مسکو در تحولات بعدی این کشور، گفت که ساده ترین گزینه برای کشورهای غربی این است که بار دیگر روسیه را به عنوان تهدید معرفی کنند.

گراشکو در همین رابطه افزود: بسیار راحت تر است که به اصول اولیه برگردند و روسیه را یک تهدید اعلام کنند. تمام تلاششان را کردند؛ بقیه داستان را خودتان می دانید. (سخنانی از قبیل) «ما باید ورق را برگردانیم؛ با این وجود، چین باعث نگرانی می شود» خود گویای تمام ماجرا است.

دیپلمات روس ادامه داد که جنگ در برنامه و دستور کار اروپایی ها و آمریکایی ها دیگر گزینه مطلوبی نیست. وی گفت: تابوت ها دارند می آیند. یک تریلیون (دلار) بر باد رفت.

اعضای برجسته پارلمان اروپا روز گذشته از اتحادیه اروپا خواستند که راهبردی جدید را در قبال افغانستان ارائه دهد با این ادعا که محتمل است روسیه و چین خلاء سیاسی موجود را پر کنند.

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا نیز به نوبه خود مدعی شد که پکن و مسکو دوست دارند که آمریکا به طور نامحدود به سرازیر کردن میلیاردها دلار پول و منابع جهت ثبات بخشیدن به افغانستان، ادامه دهد.

طبق اعلام وزارت خارجه روسیه، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه درباره شرایط افغانستان با «آنتونی بلینکن» همتای آمریکایی و «وانگ ئی» همتای چینی خود گفتگو کرده است.

وانگ ئی وزیر امور خارجه چین نیز در گفتگویی تلفنی با سرگئی لاوروف، تاکید کرد که چین و روسیه باید از منافع قانونی شان در افغانستان حفاظت کنند.

وی گفت: شرایط در افغانستان به شدت تغییر کرده است. در میانه این جو جدید، چین و روسیه باید روابط و همکاری های راهبردی را تقویت کنند.

وی ادامه داد: در ابتدا، باید از منافع قانونی چین و روسیه محافظت کنیم و بدون فوت وقت و با درک شرایط، از یکدیگر حمایت متقابل به عمل آوریم و همچنین اطمینان حاصل کنیم که طالبان با قبول مسئولیت، ایمنی شهروندان، موسسات و سازمان های چینی و روسی در افغانستان را به درستی تامین می کند.

با تصرف کابل در روز یکشنبه به دست گروه طالبان، «اشرف غنی» رئیس جمهور سابق از کشور گریخت و بدین سان دولت افغانستان فرو پاشید. رایزنی ها بین طالبان و دیگر مقامات سیاسی غیر طالبان درباره چگونگی تشکیل دولت آینده در این کشور در جریان است.

کد خبر 5283327

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha