۱ شهریور ۱۴۰۰، ۹:۵۸

توسط انتشارات معین؛

«مکانیک کوانتومی به زبان ساده» به چاپ دوم رسید

«مکانیک کوانتومی به زبان ساده» به چاپ دوم رسید

کتاب «مکانیک کوانتومی به زبان ساده» نوشته جما لاوندر با ترجمه بهرام معلمی توسط انتشارات معین به چاپ دوم رسید.

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «مکانیک کوانتومی به زبان ساده» نوشته جما لاوندر با ترجمه بهرام معلمی به‌تازگی توسط انتشارات معین به چاپ دوم رسیده است. چاپ اول این‌کتاب سال ۹۸ به بازار عرضه شد و حالا نسخه‌های چاپ دومش به کتابفروشی‌ها آمده‌اند.

نویسنده این‌کتاب معتقد است ﺟﻬﺎن ﻓﻴﺰﻳﻚ کوانتومی ﻣﻜﺎن شگفتی اﺳﺖ و در آن، ذرات رﻳـﺰاﺗﻤـی می‌ﺗﻮاﻧﻨﺪ ﻛﺎرﻫﺎی ﺑﻪ ﻇﺎﻫﺮ ﻣﻌﺠﺰه‌آﺳﺎ اﻧﺠﺎم دﻫﻨﺪ. اﻳﻦ‌ذرات می‌توانند از ﻳﻚﺟﺎ ﻧﺎﭘﺪﻳﺪ و ﻫﻤﺰﻣﺎن در ﻣﻜﺎن دﻳﮕﺮی ﭘﺪﻳـﺪار ﺷـﻮﻧﺪ، ﻳـﺎ ﻋﻠﻴـﺮﻏﻢ اﻳﻦﻛﻪ در دو ﺳﻮی ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺟﻬﺎن هستی‌اند، در ﻳﻚ آن، بین‌شان راﺑﻄﻪ ﺑﺮﻗﺮار ﺷﻮد. ذرات حقیقی می‌توانند ﺑـﺎ ذرات مجازی، ﻛـﻪ اﻧـﺮژی را از ﺟﻬـﺎن هستی وام می‌گیرند، درآﻣﻴﺰﻧﺪ، و اﻳﻦ ﺑﺮﻫﻢﻛﻨﺶﻫﺎ ﺑﺮ ﻧﻴﺮوﻫایی ﺑﻨﻴـﺎدی ﺣﺎﻛﻢاﻧﺪ ﻛﻪ اﺗﻢها و ﻣﻮﻟﻜﻮلﻫﺎ را ﻛﻨﺎر ﻫﻢ ﻧﮕﻪ می‌دارند، و ﺳـﺎﺧﺘﺎر ﺧـﻮد ﻣﺎده را ﻓﺮاﻫﻢ می‌آورند. در ﻧﺰد آدمﻫﺎی ﻛﺎر ﻧﻴﺎزﻣﻮده و ﻧﺎشی اﻳﻦﻫﺎ ﺟـﺎدو تلقی می‌شوند.

جما لاوندر در این‌کتاب می‌گوید مکانیک کوانتومی گوشه‌ای منزوی و دورافتاده از دنیای علم نیست. این‌شاخه از علم در پس تقریبا هرجنبه و حوزه‌ای از فیزیک، شیمی و حتی زیست‌شناسی حضور و وجود دارد؛ از الکترون‌ها گرفته تا اخترفیزیک و از پزشکی تا علم مواد. فناوری‌های نو، منابع انرژی جدید و بهره‌گیری از رایانه‌های کوانتومی، همه جزئی از آینده کوانتومی به شمار می‌آیند.

در بخشی از این‌کتاب آمده است:

از دیدگاه فلسفی، مهم ترین اثر مکانیک کوانتومی این است که آیا برای ما امکان آزادی اراده (اختیار) فراهم می آورد یا خیر. بسیاری از فیزیکدانان کوانتومی و فیلسوفان بر این باورند که جبر (در مقابل اختیار)، که بنابر آن جهان هستی قابل پیش‌بینی است، به تمامی کنش‌ها و تصمیم‌های اساسا قابل پیش‌بینی ما نیز می‌انجامد (البته، اگر آدمی قدرت محاسبه، فهم و درک کاملی از فرایند های جاری و دسترسی به تمامی اطلاعات ضروری درباره جهان هستی، داشته باشد). برعکس، برخی نیز بر این باورند که اتفاقی یا تصادفی بودن احتمالاتی مکانیک کوانتومی عملا آزادی اراده را سلب می کند: اگر هیچ چیز دقیقا پیش بینی پذیر نباشد، در واقع نمی توانیم بگوییم نتیجه اعمالمان چه خواهد بود. در هر حال، آزادی اراده (اختیار) یک توهم است.

چاپ دوم این‌کتاب با ۴۲۲ صفحه و قیمت ۹۷ هزار تومان عرضه شده است.

کد خبر 5287098

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha