۱۲ شهریور ۱۴۰۰، ۱۹:۱۲

یادداشت؛

چهار اقدام حکیمانه امام سجاد(ع) برای حفظ قیام عاشورا

چهار اقدام حکیمانه امام سجاد(ع) برای حفظ قیام عاشورا

امام سجاد علیه‌السلام در همه جهات اخلاقی، عبادی، علمی و عملی اسوه و الگو بوده است که در اینجا به چهار اقدام حکیمانه آن حضرت برای حفظ و قیام عاشورا اشاره می‌کنیم.

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها- سید احمد میرعمادی*: امام سجاد علیه‌السلام در همه جهات اخلاقی، عبادی، علمی و عملی اسوه و الگو بوده است او بعد از قیام عاشورا، امامت جامعه را بر عهده گرفت و به هدایت جامعه و پاسداری از دین و ارزش‌های اسلامی پرداخت.

یکی از جنبه‌های فعالیت امام سجاد علیه‌السلام تلاش برای حفظ و زنده نگه‌داشتن قیام عاشورا بوده است که در اینجا به چهار اقدام حکیمانه آن حضرت برای حفظ و قیام عاشورا اشاره می‌کنیم.

۱ - ایراد سخنان و خطبه‌های انقلابی، پرشور و دندان‌شکن علیه دشمنان مقتدر

نمونه این موضوع را می‌توان در تحقیر خطیب متملق دربار اموی و ایراد خطبه روشنگرانه در مجلس یزید و افشای چهره زشت جنایتکاران و خنثی نمودن تبلیغات سوء دشمن مشاهده کرد.

۲ - بهره‌گیری از زبان دعا برای تحکیم باورها و اعتقادات دینی، اصلاح اخلاق و رفتار جامعه و بیان فضایل و مناقب اهل‌بیت علیهم‌السلام در قالب ۵۴ دعای عارفانه و عاشقانه مشهور

۳ - استفاده از سلاح گریه و اشک برای افشای جنایات یزید در کربلا و مظلومیت حضرت ابی‌عبدالله الحسین علیه‌السلام و یاران باوفایش همانند: گریه با مشاهده بریدن سر گوسفند یا دیدن طفل شیرخواره تشنه‌کام و یا مناسبت‌های مختلف دیگر، به‌منظور هدایت و جهت‌دهی افکار و عواطف مردم به نهضت امام حسین علیه‌السلام.

۴ - برخورد کریمانه با عامه مردم ناآگاه در جهت بصیرت بخشی و برخورد قاطعانه با ظالمان و جنایتکاران به‌منظور عبرت‌آموزی

نمونه‌اش برخورد امام علیه‌السلام با مرد شامی که به آن حضرت دشنام داد و حضرت با تلاوت آیه ذی القربی و آیه تطهیر و معرفی امام حسین علیه‌السلام به‌عنوان مصداق ذی القربی و اهل‌بیت بصیرت آفرینی کردند، در مقابل با موضع‌گیری قاطع در مقابل عبیدالله بن زیاد یا عبدالملک مروان درباره واقعه عاشورا به همه آموخت که اهل‌بیت هرگز زیر بار ذلت و ستم نخواهند رفت.

امام سجاد علیه‌السلام از هر فرصتی و از هر روشی برای زنده نگه‌داشتن واقعه عاشورا استفاده نمود که برای همگان الگو است.

* استاد حوزه و دانشگاه

کد خبر 5295973

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha