۲۷ شهریور ۱۴۰۰، ۱۵:۳۷

نقال و پرده‌خوان کشور:

همایش اربعین فرصت مناسبی برای تبادل فرهنگ میان کشورهاست

همایش اربعین فرصت مناسبی برای تبادل فرهنگ میان کشورهاست

اهواز- نقال و پرده‌خوان کشور گفت: پیاده‌روی و همایش بزرگ اربعین فرصت مناسبی برای تبادل فرهنگ میان همه کشورها به شمار می‌رود زیرا یک زبان مشترک بین کشورهاست.

به گزارش خبرنگار مهر، محسن میرزاعلی ظهر امروز شنبه در همایش بین‌المللی تئاتر پیاده‌روی اربعین حسینی که در حوزه هنری خوزستان برگزار شد، گفت: پیاده‌روی و این همایش بزرگ اربعین فرصت مناسبی برای تبادل فرهنگ نه تنها دو کشور ایران و عراق بلکه همه کشورهای حاضر مثل انگلستان، کانادا، هلند و شیعیان و مسیحیان دیگر کشورهاست؛ بنابراین نقال دو و یا سه زبانه داشتیم که منشأ همه این موارد امام حسین (ع) است که نقطه وصلی شده تا با افرادی که شاید هم‌زبان نبودیم ولی همدل بودیم.

وی افزود: در کربلای معلای و نجف اشرف و کشور عراق اجرا داشتیم و اتفاقات خوبی را با هنرمندان این بخش رقم زدیم و پنج سال است که به‌عنوان خادم در پیاده‌روی اربعین حضور پیدا کردیم و نذر هنری داشتیم و بهترین مکان برای ارائه نذر و دریافت خروجی عالی کشور عراق بود.

نقال و پرده‌خوان کشور ادامه داد: نزدیک به ۱۷۰ هنرمند آئینی همراه شدیم و از لب مرز اجرای برنامه‌ها را شروع کردیم و هم مخاطبان عراقی و ایرانی و هم دیگر اتباع حاضر در این راهپیمایی عظیم از اجراها استقبال کردند و باهنرهای اصیل ایرانی آشنا شدند.

میرزاعلی با بیان اینکه روزانه بین ۸ - ۱۰ اجرا داریم و گاهی این فریادها و آوازها را بدون سیستم صوتی اجرا می‌کنیم، اظهار کرد: چند سال گذشته قبل از رفتن به کشور عراق سه روز در مرز اجرا داشتیم؛ نزدیک ۶ - ۷ گروه تعزیه، ۴ گروه نقالی، ۳ پرده‌خوانی و دو مقتل‌خوانی اجرای برنامه داشتیم.

نقال و پرده‌خوان کشور توضیح داد: هنر نقالی و تعزیه‌خوانی وقتی به اجرا در می‌آمد با اینکه زبان ما را متوجه نمی‌شدند اما این‌قدر هنر پویایی بود که ارتباط برقرار می‌کردند و گاهی ما می‌دیدیم که این افراد از ملودی، موسیقی، نوع رنگ، نوع بازی هنرمندان تعزیه و نقالی اشک می‌ریختند چون یک زبان مشترکی بین ما بود.

وی افزود: آن اتفاقی که برای خانواده سیدالشهداء و یاران این امام رخ داده است، عراقی‌ها می‌فهمیدند و ما اگر نمایشی را از عراقی‌ها و لبنانی‌ها می‌دیدیم، می‌فهمیدیم و این‌قدر تأثیرگذار بود که اشک می‌ریختیم و گریه می‌کردیم.

میرزاعلی ادامه داد: امسال هم خدا را شکر این فرصت در حال فراهم شدن است که همراه با گروه عربی در زمینه نقالی، تعزیه اجرای عربی و فارسی را در شهر نجف و بین مسیر و چند نقطه کربلا داشته باشیم.

وی گفت: نزدیک به پنج سال است در کنار «کوروش زارعی» مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری انقلاب اسلامی در زمینه هنرهای آئینی و سنتی به‌خصوص هنر روایت گری که تعزیه یک هنر شناخته شده و بین‌المللی است و در دنیا این هنر را به‌خوبی می‌شناسند و در دانشگاه‌های معتبر نیز هنرمندان سرشناسی دارد، فعال بودم.

کد خبر 5307597

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha