۳ مهر ۱۴۰۰، ۱۳:۳۵

سرعت تولید صنعتی در ایران کاهش یافت/ تورم ایران ۵.۹ برابر عراق

سرعت تولید صنعتی در ایران کاهش یافت/ تورم ایران ۵.۹ برابر عراق

معاون اتاق تهران گفت: سرعت افت تولید صنعت ایران در مرداد ماه ۱۴۰۰ افزایش یافته و سطح کمتر از ۵۰ شاخص به علت رکود تقاضا، نوسانات نرخ ارز و استمرار قطعی برق همچنان ادامه یافته است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از کنفدراسیون صادرات ایران، مریم خزاعی اظهار داشت: نرخ تورم در ایران، با نرخ ۴۳.۶ درصد هم‌چنان بالاترین نرخ پس از آرژانتین و حدود ۵.۹ برابر تورم عراق، ۵.۲ برابر تورم پاکستان و ۲.۳ برابر تورم ترکیه است.

معاون بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران با اشاره به افزایش ۴۴۵ هزار میلیارد تومانی نقدینگی معادل ۱۲.۸ درصد طی ۵ ماه نخست سال ۱۴۰۰ از کاهش سرعت افزایش نقدینگی و پایه پولی در مرداد ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: عوامل محرک مسلط در رشد بهار ۱۴۰۰ از سمت فعالیت‌ها، شامل بخش نفت، خدمات و صنعت ساخت بوده از سمت هزینه‌ها، مصرف بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری در بخش ساختمان رقم خورده است. همچنین بخش‌های جامانده از رشد، فعالیت‌های کشاورزی و معدن بوده است.

وی با اشاره به وضعیت شاخص مدیران خرید گفت: سرعت افت تولید صنعت ایران در مرداد ماه ۱۴۰۰ افزایش یافته و سطح کمتر از ۵۰ شاخص به علت رکود تقاضا، نوسانات نرخ ارز و استمرار قطعی برق همچنان ادامه یافته است.

به گفته خزاعی، صادرات غیرنفتی ایران به کشور ترکیه با رشد ۲.۴ برابری بهبود قابل توجهی را تجربه کرده و تراز تجاری ایران با ترکیه به میزان ۲۰۳ درصد به نفع ایران افزایش یافته است.

وی اظهار داشت: همچنین تراز تجاری ایران و چین به دلیل رشد صادرات غیرنفتی و افت واردات از چین به میزان ۵۹ درصد رشد کرده است.

خزاعی همچنین به افت قابل توجه صادرات نفتی ایران به چین و تصاحب سهم ایران توسط سایر کشورهای نفتی منطقه نیز اشاره کرد.

کد خبر 5313056

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • علی IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
      1 1
      قطعی برق در تابستان به صنعت و اقتصاد کشور آسیب زد، علت اصلی آن این است که غربی ها دهه ها است که برنامه اتمی ایران را سیاسی و امنیتی کرده اند و از این طریق موفق شدند جلوی رشد و توسعه صنعت اتمی و انرژی اتمی در ایران را بگیرند، اگر صنعت اتمی و انرژی اتمی رشد میداشت مشکل برق نمی داشتیم
    • علی IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
      1 0
      نرخ تورم بالا منجر به ایجاد رکود اقتصادی و کاهش تولید ناخالص داخلی به دلیل کاهش قدرت خرید مردم میشود، افزایش صادرات می تواند بخشی از این مشکل را حل کند اما با وجود تحریم ها این راه کار به صورت موثری عملی نشده، نرخ تورم باید تک رقمی شود و بعدها به زیر 3 درصد برسد تا رشد اقتصادی درون زا داشته باشیم
    • IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
      2 0
      اقتصاد دانان کشور چند واحد درسی در عراق پاس کنید چطور کشور درگیر جنگ و تروریست و قومیتهای رنگانگ ثبات اقتصادی دارند و ایران ندارد
    • علی IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
      1 0
      اگر میشد بخشی از منابع بودجه را به جای یارانه ها و مصارف جاری به سمت بودجه عمرانی هدایت میکردیم و سهم بودجه عمرانی افزایش میافت میتوانست رکود اقتصادی را مهار و رشد اقتصادی مناسبی ایجاد کنیم، به خصوص در بخش تولیدی و صنایع کشور جهش تولید محقق میشد