۸ مهر ۱۴۰۰، ۱۲:۲۲

گزارش مهر؛

بی مهری به تپه شهدای فیروزآباد ۱۵ساله شد/ بدون راه آسفالت ونماد

بی مهری به تپه شهدای فیروزآباد ۱۵ساله شد/ بدون راه آسفالت ونماد

شیراز- تپه شهدای فیروزآباد که محل دفن ۵ شهید گمنام است طی ۱۵ سال اخیر بدون ساماندهی رها شده است.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: سال ۱۳۸۵ بود که پنج کبوتر خونین بال بر بلندای تپه شهدای فیروزآباد در استان فارس آشیانه گرفتند تا مامنی برای دل‌خستگان و مرهمی بر زخم دردمندان باشند.

این ۵ شهید سرافراز دوران هشت سال دفاع مقدس با درخواست‌های مردم ولایتمدار شهرستان فیروزآباد و با تلاش و رایزنی‌های مسئولان وقت این شهرستان بر بلندای تپه شهدای این شهرستان محدوده جغرافیایی فیروزآباد را متبرک به وجود خود کردند.

حالا از خاکسپاری این پنج شهید در آرامگاه ابدی خودشان ۱۵ سال می‌گذرد. ۱۵ سالی که مسئولان این شهرستان با بهانه کمبود اعتبارات از ساماندهی المان و راه‌های دسترسی از این شهدا غافل مانده اند. یادمان باشد که عزت و اقتدار امروزمان مرهون قطره قطره خون همین جوانانی است که از آمال و آرزوهایشان گذشتند تا امروز بی دلهره، بی تشویش سر بر بالین بگذاریم و خواب خوش امنیت ببینیم.

طبق بررسی‌های خبرنگار مهر مشخص شد که از سوی شهرداری فیروزآباد به مدت ۶ ماه عملیات تسطیح تپه شهدای فیروزآباد انجام شده است. حال این سوال پیش می‌آید که اگر شش ماه صرف تسطیح تپه شهدا شده است، پس در چهارده و نیم سال مابقی چه اقدامی برای احداث المان و فضاسازی محوطه شهدای گمنام که به اذعان مسئولان فیروزآباد این مکان یک مجتمع فرهنگی است، انجام شده است؟

تپه شهدا ساماندهی می‌شود

فرماندار شهرستان فیروزآباد در همین زمینه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: پیش بینی شده است تا از محل اعتبارات فرهنگی و عمرانی شهرستان برای احداث المان شهدای گمنام اقدام شود.

بی مهری به تپه شهدای فیروزآباد ۱۵ساله شد/ بدون راه آسفالت ونماد

حسین آرگیو با تاکید بر اینکه دفن شهدای گمنام در میادین، پارک‌ها و همچنین دانشگاه‌ها با هدف یادآوری رشادتهای شهدا برای عزت کشور است، افزود: باید شأن و حرمت این پنج شهید بزرگوار با احداث المان مناسب و مرکز فرهنگی حفظ شود.

فرماندار فیروزآباد بیان داشت: محل دفن پنج تن از شهدای گمنام جنگ تحمیلی در فیروزآباد با برنامه‌ای از پیش تعیین شده بر روی تپه‌ای به دور از شهر و منازل مسکونی طراحی شده است.

او با اشاره به اقداماتی که برای تسطیح این تپه انجام شده است، ابراز کرد: بیش از یک کیلومتر از مسیر دسترسی به این شهدا بولوار کشی، لبه گذاری و آسفالت و بیش از یک کیلومتر نیز به عرض ۴۰ متر راه مواصلاتی به مقبره این شهدا احداث شده است.

فرماندار فیروز آباد پله گذاری و نور پردازی این محوطه وسیع را از دیگر اقدامات دستگاه‌های متولی در این مکان فرهنگی یاد کرد.

وی بر لزوم تغییر سبک معماری المان این شهدا تاکید کرد و گفت: المان فعلی موقتی است که باید با تأمین اعتبار این المان به سبک معماری اسلامی ایرانی تغییر کند.

بی مهری به تپه شهدای فیروزآباد ۱۵ساله شد/ بدون راه آسفالت ونماد

این مقام مسئول تصریح کرد: با پیش بینی اعتبارات فرهنگی و هنری برای تغییرات ذکر شده آماده هر گونه همکاری با طراح بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس هستیم.

فرمانده سپاه فیروزآباد: در احداث المان تپه شهدا کم کاری شده است

همچنین فرمانده ناحیه مقاومت سپاه فیروزآباد نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: این شهدای گمنام بیش از ۱۵ سال است که در فیروزآباد مدفون شده اند اما در روند احداث المان شهدا کم کاری‌های فاحشی صورت گرفته است.

سرهنگ امین مقدم گفت: روند مدیریت مجتمع فرهنگی شهدای گمنام فیروزآباد از ابتدا بصورت هیأت امنایی و بصورت مشارکت شهرداری و شورای شهر، بنیاد شهید و امور ایثارگران، سپاه و دیگر ارگان‌های مرتبط با این حوزه آغاز به کار کرده است که متأسفانه با عوض شدن دولتها در این سال‌ها هیچ اقدام مناسبی برای ساماندهی المان و فضای شهدای گمنام صورت نگرفته است.

فرمانده سپاه ناحیه فیروز آباد با تاکید بر اینکه هرچه داریم به برکت خون شهداست، اذعان کرد: در این سال‌ها پول‌ها و اعتبارات به سمت هر کاری (احداث مسکن محرومین، راهسازی، ساخت و سازهای عمرانی) در این شهرستان سرازیر شده اما در جهت ساماندهی قبور مطهر شهدای گمنام فیروزآباد هیچ هزینه‌ای نشده است.

وی افزود: هر ساله با اعتبارات سهمیه سه درصد نفت و گاز بسیاری از پروژه‌ها جان می‌گیرند و به اتمام می رسند اما باید از فرمانداری پرسید در این سال‌ها یه یادمان شهدا درصدی هم اعتبار اختصاص داده اند یا خیر؟

بی مهری به تپه شهدای فیروزآباد ۱۵ساله شد/ بدون راه آسفالت ونماد

فرمانده ناحیه مقاومت سپاه فیروزآباد تصریح کرد: چگونه می‌شود ساختمان پنج طبقه فرمانداری ظرف مدت کمتر از ۲۴ ماه با تمام امکانات احداث و به بهره برداری می‌رسد در حالیکه وزارت کشور هم هیچ بودجه‌ای برای احداث ساختمان اداری فرمانداری اختصاص نداده است اما شهدای گمنام ۱۵ سال بی سرپناه و فضای مناسب بماند؟

سرهنگ مقدم متذکر شد: به هر شیوه‌ای که ساختمان فرمانداری در مدت زمانی کوتاه احداث شده فرمانداری نیز با یک گام برای ساماندهی شهدای گمنام پای کار بیاید ما هم به نوبه خود باقی راه را ادامه می‌دهیم.

این مقام مسئول در سپاه پاسداران فیروزآباد بر لزوم حذف موانع پیش روی سامان بخشی به پروژه شهدای گمنام این شهرستان تاکید کرد و گفت: پروژه‌ای که در سالهای پیش شاید با ۵۰ میلیون تومان به اتمام می‌رسید امروز نیازمند دو میلیارد تومان اعتبار است تا به بهره برداری نهایی برسد.

وی با اشاره به هفته دفاع مقدس و برگزاری برنامه‌های بزرگداشت هفته دفاع مقدس در تپه شهدای این شهرستان بیان کرد: برای دیده شدن مظلومیت این شهدا امسال برنامه‌های گرامیداشت هفته دفاع مقدس را در این مکان برگزار کردیم تا به عنوان یک مطالبه مردمی مورد توجه مردم و رسانه‌ها قرار گیرد تا با حساسیت این موضوع، متولیان امور فکری اساسی برای سامان بخشی تپه شهدای شهرستان فیروزآباد کنند.
سرهنگ مقدم با صراحت اعلام کرد: در این سال‌ها مسئولان مربوطه و در رأس آن فرمانداری‌هایی که در این سال‌ها خدمت کرده اند در این راستا دغدغه‌ای نداشته اند.

بی مهری به تپه شهدای فیروزآباد ۱۵ساله شد/ بدون راه آسفالت ونماد

او ضمن انتقاد از کم کاری متولیان امور یادآور شد: شوراهای شهری که در این سال‌ها روی کار آمدند حتی یک قدم هم برای شهدای گمنام برنداشتند.

فرمانده سپاه فیروزآباد در بخش دیگری از سخنان خود به طرح جامع شهدای گمنام در سالهای پیش گریزی زد و گفت: بنده با توجه به اینکه مهندسی عمران نیز خوانده ام در سالهای گذشته طرح جامع سامان بخشی فضای شهدای گمنام این شهرستان را طراحی کردم اما با گذشت نزدیک ۱۶ سال که به تازگی توفیق فرماندهی سپاه فیروز آباد شاملم شده است می‌بینم که هنوز یک قدم هم برای این موضوع برداشته نشده است.

شهرستان فیروز آباد با جمعیتی افزون بر ۱۲۱٬۴۱۷ نفردر ۱۱۰ کیلومتری جنوب شیراز مرکز استان فارس واقع شده است.

کد خبر 5316818

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha