۱۱ مهر ۱۴۰۰، ۹:۴۴

به دلیل عارضه کرونا

کونیکو یامامورا مادر شهید بابایی در بیمارستان بستری شد

 کونیکو یامامورا مادر شهید بابایی در بیمارستان بستری شد

کونیکو یامامورا یا سبا بابایی مادر شهید بابایی به دلیل عارضه بیماری کرونا در بیمارستان بستری شد. از وی کتاب خاطراتش با عنوان «مهاجر سرزمین آفتاب» منتشر شده است.

به گزارش خبرنگار مهر کونیکو یامامورا یا سبا بابایی مادر شهید بابایی به دلیل عارضه بیماری کرونا در بیمارستان بستری شد. یامامورا اصالتا ژاپنی است که بعد از آشنایی با همسر ایرانی‌اش دین اسلام اختیار کرده و پیش از انقلاب در ایران سکونت کرد. وی قبل از پیروزی انقلاب در مبارزات سیاسی نیز شرکت داشته و یکی از فرزندانش در جبهه‌های حق علیه باطل به شهادت رسیده است.

خانم بابایی خاطرات خود را نیز در ایران با عنوان «مهاجر سرزمین آفتاب» توسط انتشارات سوره مهر به چاپ رسانده است. حمید حسام درباره آخرین اثرش گفته بود: «مهاجر سرزمین آفتاب» از نظر سوژه یک کار «متفاوت» است. این کار سوژه منحصر به فردی دارد و نسخه ثانویه‌ای ندارد؛ زیرا در جغرافیای کشورمان هیچ مادر شهیدی که اهل ژاپن باشد، نداریم. آنچه بر این بانوی 82 ساله گذشته، اتفاقات عجیب و غریبی است که اگر این‌ها را کنار هم بگذاریم، می‌بینیم که سوژه‌ای منحصر به فرد و استثنایی است و آرزوی هر نویسنده‌ای است که راجع به آن بنویسد و قلم بزند.خانم سبا بابایی که نام ژاپنی‌شان کونیکو یامامورا است، راوی این کتاب هستند. او در مقدمه کتاب اذعان کرده‌ است که در دو دهه گذشته افراد زیادی اظهار تمایل کرده‌اند تا کتابش را بنویسند. اما به هر دلیلی این اتفاق نیفتاد و این توفیق برای من رقم خورد تا در سفری که به هیروشیما داشتم، از نزدیک با او و حوادث و اتفاقاتی که در زندگی‌اش رخ داده است، آشنا شدم. بعد از این آشنایی، به شدت مشتاق شدم تا خاطرات خانم بابایی را بنویسم. به نظرم رسید برای مخاطب ایرانی شنیدن مفاهیم اعتقادی، اسلامی و هجرت از یک سرزمین به سرزمین دیگر به شدت جذاب خواهد بود. پینشهاد نگارش «مهاجر سرزمین آفتاب» دو سال پیش داده شد. بعد از پذیرفتن خانم بابایی، من به همراه آقای مسعود امیرخانی تیمی را به منظور تحقیق، جمع‌آوری اطلاعات، مصاحبه، تدوین و نگارش تشکیل دادیم.

حبیب احمدزاده نویسنده و مستندساز کشورمان هم درباره بستری شدن خانم کونیکو یامامورا مادر شهید بابایی نوشت: «یادم هست وقتی مرحوم کیارستمی به دیدن موزه صلح امده بودند پس از برخورد با متانت و صبر ویژه خانم بابایی ، به شکلی جالب اظهار داشتند که دنیای خانم بابایی بسیار عجیب تر و والاتر از این دنیایی ست که ما در آن زندگی میکنیم .
این خانم بابایی ما همان است که چند روز پیش در توکیو مورد تشویق تیم والیبال نشسته پاراالمپیک ایران در بالای سکوها قرار گرفتند . شاید کسی نداند که ایشان بدون ریالی قبول دستمزد چند سفر جانبازان را برای معالجه و کارهای صلح طلبانه در سفر به کشورهای دیگر بخصوص ژاپن همراهی مادرانه کرده اند»

کد خبر 5318704

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha