۱۱ مهر ۱۴۰۰، ۱۴:۳۷

مدیرکل برنامه و بودجه استان سمنان:

۳هزار میلیارد تومان اعتبارات سفرمقامات به استان سمنان اختصاص یافت

۳هزار میلیارد تومان اعتبارات سفرمقامات به استان سمنان اختصاص یافت

سمنان- مدیرکل برنامه و بودجه استان سمنان گفت: در سال‌های اخیر دو هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان تنها اعتبار سفر مقامات به استان اختصاص یافته که صرف پروژه‌های نیمه تمام شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، نادر مالکی ظهر یکشنبه در نشست خبری مشترک با مدیرکل ارشاد اسلامی استان سمنان به میزبانی سالن آمفی‌تئاتر این اداره کل در سمنان، با اشاره به اختصاص بودجه سفرهای مختلف مقامات به خصوص رئیس جمهور به استان، تاکید کرد: در سال‌های اخیر دو هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار در این حوزه اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه در سال ۹۶ بیش از ۲۳۰ میلیارد تومان اعتبار سفر به استان سمنان رسید، در سال بعد از آن میزان اعتبارات به ۴۲۲ میلیارد تومان رسید در سال ۹۸ اعتبارات سفر به ۵۹۰ میلیارد تومان ارتقا یافت و در سال ۹۹ کل اعتبارات سفر به ۹۷۰ میلیارد تومان افزایش یافت، افزود: در سال جاری علی رغم تمام مشکلات و تحریم‌های اقتصادی تاکنون ۹۱۵ میلیارد تومان اعتبارات سفر به استان اختصاص یافته است.

تخصیص اعتبارات استانی

مدیرکل برنامه بودجه استان سمنان با بیان اینکه سرجمع اعتبارات سفر برای استان سمنان در سال‌های ۹۵ و ۹۶ بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان و در سال ۹۷ تاکنون دو هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود، ابراز داشت: اولویت این اعتبارات پروژه‌های نیمه تمام استان بوده است.

مالکی با بیان اینکه در جلسات مختلف به این نتیجه رسیدیم که ۱۸۰ طرح نیمه تمام در استان وجود دارد که اتمام آنها اولویت است، ابراز کرد: تعدادی از این طرح‌ها گلوبال هستند و برخی دیگر نیز نیازمند اختصاص اعتبارات بودند که توانستیم آنها را مدیریت کنیم.

وی با بیان اینکه ۶۳ طرح نیمه تمام در سطح استان سمنان با این اعتبارات به اتمام رسیده است، افزود: ۱۰۳ طرح دیگر نیمه تمام نیز یا در مرحله اجرا است یا به زودی به اتمام خواهد رسید که از جمله این طرح‌ها می‌توان به تصفیه خانه، تقاطع درجزین، زندان سمنان و… اشاره کرد که علی رغم محدودیت‌ها توانستیم بخشی از این طرح‌ها را به اتمام برسانیم.

تصویب آمایش

مدیرکل برنامه بودجه استان سمنان با بیان اینکه بعضاً رسانه‌ها از ما طلب آمار اعتبارات ریز شهرستانی و استانی را دارند که این کار به دلیل مشکلات و مقایسه‌هایی که ممکن است پیش بیاید میسر نیست، ابراز کرد: یکی از اقدامات خوبی که در سطح استان صورت گرفته، تصویب آمایش بود که به صورت ابتکاری این کار در شهرستان‌ها نیز صورت گرفت و در نهایت توانستیم شاهد ارتقای رتبه استان سمنان از پانزدهم کشور به چهارم باشیم.

مالکی با بیان اینکه سمنان نخستین استانی بود که توانست برنامه آمایش بودجه‌های استانی خود را به تصویب برساند، بیان کرد: یکی دیگر از اقدامات در این حوزه ایجاد سند اشتغال برای ۲۰۰ روستای استان سمنان بود که با مشارکت فرمانداران و دستگاه‌های اجرایی مصوب و در شورای برنامه‌ریزی نیز به تصویب رسید همچنین بر در زمینه برنامه ششم ۲۵ سند بخشی و فرابخشی تهیه و برای دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد که ماحصل آن برش استانی، ملی و شهرستانی اعتبارات قانون اقتصاد مقاومتی بود که در نهایت همه تلاش‌ها به تعیین هشت اولویت اصلی برای استان شامل تأمین آب، معادن، گردشگری و… منجر شد.

وی افزود: کل اعتبارات عمرانی از بودجه پنج درصد و دو سوم بودجه متعلق به شرکت‌های دولتی است که در مجلس مصوب می‌شود و آنقدر طولانی است که حتی مجلس هم فرصت رسیدگی ریز به ریز آن را ندارد در نتیجه از بودجه یک سوم می‌ماند که ۱۸ درصد از این یک سوم بودجه به مقوله عمرانی و ۸۲ درصد ملی است. از سوی دیگر سهم کل استان‌ها از یک سوم باقی مانده بودجه ۳.۷ درصد است و ۹۶.۳ درصد از اعتبارات ملی محسوب می‌شوند که هزینه حقوق و مزایای اداری می‌شود.

وجود ۵ کانال مالی

مدیرکل برنامه بودجه استان سمنان ادامه داد: در استان سمنان نیز پنج کانال مالی وجود دارد که جدول ده یک بودجه استانی که بین ۷۵ تا ۱۱۵ میلیارد تومان است یکی از این ردیف اعتبارات است و عجیب اینکه تمام دعواها و درگیری‌ها و مقایسه‌ها نیز در همین میزان است. از دیگر کانال‌های بودجه سه درصد نفت است که به مناطق محروم اختصاص می‌یابد همچنین بیست و هفت صدم درصد ارزش افزوده به ورزشگاه‌ها و سرانه ورزشی اختصاص می‌یابد.

مالکی بیان کرد: ردیف بعدی اعتباری درآمدهای اختصاصی است که طرح‌های پیوست قانون مانند فاضلاب سمنان، دامغان و زندان دامغان و سمنان و… در زمره این طرح‌ها محسوب می‌شود همچنین دیگر کانال اعتبارات ملی ابلاغی هستند که به دستگاه‌های اجرایی مرتبط است و اصلاً سازمان برنامه بودجه در جریان گذاشته نمی‌شود که مبنای آن نیز سرانه استان‌ها است.

وی ضمن انتقاد از برخی مقایسه‌های اعتبارات استانی سمنان با سال‌های اخیر، ابراز کرد: برخی با قصد خراب کردن مدیران یا نمایندگان مجلس و… عنوان می‌کنند که مثلاً در سال ۷۵ رتبه استان سمنان از اعتبارات ۲۵ بوده و امروز سی ام است در حالی که طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس استان سمنان به واسطه جمعیت اندک در سال‌های ۷۵ و ۷۶ هنگامی رتبه بیست و پنجم را داشته که ایران بیست و شش استان داشته است در حالی که در مقوله اعتبارات درآمدی رتبه استان سمنان ۱۲، در سرانه اعتبارات عمرانی رتبه دوازده و در زمینه اعتبارات هزینه‌ای رتبه چهارم کشور را داریم.

برگزاری نمایشگاه عکس مهر محرم

مدیرکل ارشاد اسلامی استان سمنان نیز در این نشست و در سخنانی کوتاه درباره برنامه‌های ارشاد اسلامی در طول ایام محرم و صفر، گفت: نمایشگاه عکس مهر محرم یکی از برنامه‌های ارشاد اسلامی است که تا پانزدهم مهرماه به میزبانی حرم مطهر رضوی در حال برگزاری است و علاقمندان و زائران رضوی می‌توانند از این نمایشگاه بازدید کنند.

فرشید فلاح لاله زاری با بیان اینکه برگزاری جشنواره شعر آئینی به محوریت گرمسار اما به صورت استانی هم اکنون در حال برگزاری است و شعرای آئینی استان می‌توانند همچنان در این جشنواره حضور پیدا کنند، ابراز کرد: تقدیر از گروه‌های تعزیه فعال در استان سمنان در قالب همایش تعزیه پس از ده شب اجرا در شهرستان دامغان از دیگر اقدامات صورت گرفته توسط اداره کل ارشاد اسلامی استان سمنان است.

به گزارش خبرنگار مهر، در این نشست دو تشکل مرتبط با خبرنگاران یعنی خانه مطبوعات و بسیج رسانه نیز به بیان نقطه نظرات و فعالیت‌های خود در سال جاری پرداختند.

کد خبر 5319055

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha