۱۸ مهر ۱۴۰۰، ۱۲:۴۹

مهر گزارش می‌دهد؛

خراش تکدی‌گری بر چهره شهر جهانی/گداهایی که به زور فال می‌فروشند

خراش تکدی‌گری بر چهره شهر جهانی/گداهایی که به زور فال می‌فروشند

یزد- شهر جهانی یزد مدت‌هاست از پدیده‌ای به نام تکدی‌گری رنج می‌برد و این پدیده در سایه غفلت مسئولان و دلسوزی‌های غیرضروری مردم، هر روز پررنگ‌تر از قبل چهره این شهر اصیل را مخدوش می‌کند.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: روزگاری نه چندان دور در یزد به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌شد افرادی را پیدا کرد که در گوشه و کنار شهر مشغول تکدی‌گری هستند اما یکی از آسیب‌های مهاجرت به یزد، ترویج پدیده نامبارک تکدی‌گری است.

از حدود یک دهه پیش، تعداد متکدیان در یزد مدام بیشتر و بیشتر شد و اکنون تقریباً هیچ چهارراه و میدان و خیابانی، خالی از حضور متکدیان، از کودک تا پیران سالمند نیست.

تقریباً مقابل همه بیمارستان‌ها و داروخانه‌ها و خیابان‌هایی که مطب پزشکان در آنها بسیارند، تکدی‌گری رواج دارد و افرادی با نسخه‌های دروغین، راه مردم را برای دریافت کمک سد می‌کنند.

تنوع در شیوه‌های تکدی‌گری به قدری بالاست که گاه مردم شک می‌کنند که فرد مراجعه کننده به آنها به واقع نیازمند است یا کسب درآمد بی‌زحمت با بیان یک سری جملات ترحم برانگیز را پیشه خود کرده است.

نسخه‌های دروغین ترفند متکدیان برای سرکیسه کردن مردم

نسخه‌های دروغین، آزمایش‌های پرهزینه، داروهای گران، دردهای لاعلاج و دست آویزهایی از این دست، ترفند و شگرد بخش قابل توجهی از متکدیان بزرگسال یزد است، متکدیانی که تقریباً همه آنها غیریزدی هستند و با لباس‌های بومی شهرها و کشورهای همسایه مشغول گدایی هستند.

این شیوه گدایی، ویژه معابری است که بیمارستان‌ها، درمانگاه‌های بزرگ و پرتردد، داروخانه‌ها و مطب پزشکان در آنجا مستقر هستند و معمولاً در سایر معابر، شیوه‌های دیگری برای تکدی‌گری به چشم می‌خورد.

خراش تکدی‌گری بر چهره شهر جهانی/گداهایی که به زور جوراب می فروشند

فروش گل، جوراب، فال، ادعیه، آدامس و.... بیشتر شگرد متکدیان چهارراه‌ها و پارک‌هاست.

این روزها تقریباً پارکی در یزد وجود ندارد که ساعاتی برای گذران اوقات فراغت خود به آن مراجعه کنید و کسی به زور قصد فروش جوراب و گل به شما نداشته باشد البته فروش فال با ترفندهای مختلف و مهیج را نیز نمی‌توان نادیده گرفت.

حتی عده‌ای که به کودکان کار شهرت دارند نیز در کنار فروش اقلام ناکارآمد خود مثل فال و بادکنک و جوراب‌های بی‌کیفیت، درخواست پول دارند و حتی در صورتی که از آنها خریدی انجام شود، بقیه پول را به هر شیوه‌ای که هست، نمی‌پردازند.

مزاحمت زنان دست حنایی و کودکان پابرهنه برای ساکنان منازل یزد

این روزها حتی شکل جدیدتری از تکدی‌گری نیز باب شده و در اغلب محله‌های یزد اعم از بالاشهر و پایین‌شهر، چند زن با لباس‌های محلی و نقاب‌های رنگارنگ و دستان حنا بسته، با گروهی کودک پابرهنه در خیابان‌ها به راه می‌افتند و از درب خانه‌ها تقاضای پول، غذا، مواد خوراکی و لوازم خانگی می‌کنند.

این شیوه از تکدی‌گری به واقع به مزاحمتی جدی برای شهروندان یزدی تبدیل شده زیرا گاه تا چندین گروه متکدی به خانه‌های مردم مراجعه می‌کنند.

این شیوه‌های تکدی‌گری در بافت تاریخی یزد که چند سالی است لقب «جهانی شدن» را به دوش می‌کشد نیز رایج شده و حتی مسافران و گردشگران نیز از پیله کردن‌های مشمئز کننده متکدیان در امان نیستند.

خراش تکدی‌گری بر چهره شهر جهانی/گداهایی که به زور جوراب می فروشند

این موضوع توسط خبرنگار مهر از بهزیستی یزد مورد بررسی قرار گرفت اما بهزیستی موضوع تکدی‌گری و ساماندهی آن را مرتبط با اجراییات شهرداری یزد دانست و اعلام کرد: بهزیستی تنها در مواردی خاص به بحث کودکان کار ورود می‌کند، آن هم کودکانی که به شکل سازماندهی نشده و تنها به دلیل بی‌سرپرستی یا بدسرپرستی اقدام به کار می‌کنند.

بر این اساس این موضوع از اداره پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری یزد مورد پیگیری قرار گرفت.

ادامه طرح ساماندهی متکدیان با همراهی مراجع قضائی امکان‌پذیر می‌شود

امرالله سیف‌الدینی به عنوان رئیس این اداره در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: پیش از شیوع کرونا طرحی را در یزد آغاز کردیم که بر اساس آن متکدیان و کودکان کار جمع‌آوری و در مراکزی سازماندهی می‌شدند اما با شیوع کرونا، پذیرش این افراد در مراکز یاد شده، لغو شد.

وی عنوان کرد: اگر این طرح تاکنون ادامه یافته بود، به طور قطع ریشه تکدی‌گری در یزد خشک شده بود اما با شیوع کرونا، خواه ناخواه این طرح کمرنگ شد.

سیف‌الدینی ادامه داد: البته برای خروج از این وضعیت، با مراجع قضائی مکاتباتی انجام شده و به نظر می‌رسد بتوانیم به زودی دوباره شرایط نگهداری از متکدیان در این مراکز را فراهم کنیم.

وی بیان کرد: بیشتر متکدیان شهر یزد را کودکان تشکیل می‌دهند که به فروش ادعیه، فال، گل و.... می‌پردازند و بزرگترها اغلب در چهارراه‌ها و خیابان‌های اصلی قابل رؤیت نیستند. اغلب کودکان کار که برخی از آنها به گدایی نیز می‌پردازند، ایرانی و البته غیربومی یزد هستند اما متکدیان بزرگسال، به طور عمده غیرایرانی هستند

رئیس اداره پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری یزد تصریح کرد: اغلب کودکان کار که برخی از آنها به گدایی نیز می‌پردازند، ایرانی و البته غیربومی یزد هستند اما متکدیان بزرگسال، به طور عمده غیرایرانی هستند.

سیف‌الدینی ادامه داد: تاکنون نه گدای یزدی و نه گدایی سازمان‌دهی شده در یزد مشاهده نشده است به این معنا که متکدیان یزد، در قالب یک گروه با یک سرپرست اداره نمی‌شوند و همه آنها به صورت فردی و گاه خانوادگی مشغول تکدی‌گری هستند.

وی تاکید کرد: کار جمع‌آوری متکدیان از سطح شهر یزد را دوباره به زودی آغاز خواهیم کرد اما از مردم نیز درخواست داریم در صورت مراجعه متکدیان به ویژه بزرگسالان به درب منازل یا مشاهده آنها در مقابل مراکز درمانی و … موضوع را به مرکز پیام شهرداری به شماره ۷۲۵۲۰۲۰ اطلاع رسانی کنند.

خراش تکدی‌گری بر چهره شهر جهانی/گداهایی که به زور فال می‌فروشند

البته شهرداری، بهزیستی و سایر ارگان‌های مرتبط با امر جمع‌آوری و ساماندهی متکدیان، نیازمند همکاری و تعامل جدی دستگاه قضائی و نیروی انتظامی نیز هستند و به نظر می‌رسد تا یزد برای متکدیان به پاتوقی امن تبدیل نشده، باید فکری اساسی برای این موضوع کرد.

مردم در کمک به متکدیان تجدیدنظر کنند

البته تکدی‌گری یک وجه اشتراک با مشاغل آبرومند دارد و آن اینکه باید عرضه و تقاضایی وجود داشته باشد تا رونق بگیرد بر این اساس، لازم است مردم در کمک‌های خود به متکدیان تجدیدنظر کنند و به دلسوزی‌های بی‌مورد شرایط گسترده‌تر شدن فعالیت این قشر را در شهر جهانی یزد فراهم نکنند.

به طور قطع هیچ‌یک از شهروندان اعم از مقیم و گردشگر، خارجی یا ایرانی، حال خوبی با سماجت‌های آزار دهنده متکدیان برای کمک یا خرید از این افراد ندارند بنابراین نیاز به یک هماهنگی و انسجام برای ریشه‌کنی تکدی‌گری از شهر جهانی یزد است.

کد خبر 5323936

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha