۲۴ مهر ۱۴۰۰، ۱۱:۲۹

سیزدهمین کنگره قلب خاورمیانه در شیراز برگزار می شود

سیزدهمین کنگره قلب خاورمیانه در شیراز برگزار می شود

شیراز- سیزدهمین کنگره بین المللی قلب و عروق خاورمیانه و ششمین همایش مداخلات پیچیده قلبی از تاریخ ٢٩ مهر ماه لغایت دوم آبان ماه امسال در شیراز و به صورت وبینار برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر محمد جواد زیبایی نژاد رئیس مرکز تحقیقات قلب و عروق علوم پزشکی شیراز صبح شنبه در نشست خبری بیان کرد: به علت شیوع ویروس کرونا روند برگزاری کنگره‌های ملی و بین المللی تغییر کرد از این رو این کنگره‌ها به صورت وبینار برگزار می‌شود

وی اضافه کرد: کاهش هزینه‌های اجرایی برای شرکت کنندگان و برگزار کنندگان از جمله دستاوردهای است که وبینار به ارمغان آورده است این در حالی است که پیشتر این کنگره با ۴٠٠ نفر برگزار می‌شد اما با تغییر روند برگزاری کنگره شاهد هستیم که ٩٠ سخنران طی چهار روز به بیان آخرین دستاوردهای علمی می‌پردازند

به گفته این مقام مسئول در این کنگره تمامی حوزه‌های علمی قلب و عروق حاضر خواهند بود این در حالی است که شاهد هستیم تمامی مراکز علمی و دانشگاهی کشور نظیر شیراز، تهران، تبریز، مشهد و علوم پزشکی ایران در این کنگره حاضر هستند.

او در ادامه یادآور شد: دوازده دوره این کنگره برگزار شده و طی دو سال اخیر روند برگزاری این مراسم به صورت وبینار بوده است.

زیبایی نژاد ادامه داد: با توجه به شیوع کرونا تحقیقات زیادی در خصوص این ویروس و نحوه اثر گذاری آن بر بیماری‌های قلبی، عروقی صورت گرفته است این در حالی است که پیشتر باور بر این بود که افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای نظیر چاقی، دیابت و … بیشتر است.

رئیس مرکز تحقیقات قلب و عروق افزود: در ادامه شاهد بودیم که افرادی که جوان هستند بیشتر از افراد مسن یا افرادی که دارای بیماری زمینه‌ای اند به کرونا مبتلا شده‌اند لازم به ذکر است که اگرچه بیماری کرونا مخصوص سن خاصی نیست اما افرادی که دارای بیماری قلبی هستند عوارض و مرگ و میر این افراد پس از ابتلاء به کرونا بیشتر است.

به گفته این مقام مسئول کنترل بیماری‌هایی نظیر فشار خون، قند خون، دیابت و … می‌تواند در بیماری کرونا عاملی اساسی برای کنترل مرگ و میر مبتلایان به کرونا باشد این در حالی است که افرادی که مبتلا به بیماری‌های مزمن قلبی اند پس از ابتلاء به هر عفونتی نظیر کرونا سرایت آنان دچار مشکل شده و سکته‌های قلبی را به وجود می‌آورد.

به گفته زیبایی نژاد، از پیشگیری تا درمان به عنوان شعار محوری این کنگره در نظر گرفته شده و ۵٠ مقاله نظیر به دبیرخانه این کنگره نیز ارسال شده است.

۵٠ درصد مرگ و میر در فارس مربوط به بیماری‌های قلبی و عروقی است

زیبایی نژاد در ادامه در خصوص وضعیت بیماران قلبی و عروقی در فارس تاکید کرد: براساس مطالعات کوهورت که به مطالعات دراز مدت نیز معروف است شاخص‌های مختلفی برای بیماری‌های قلبی و عروقی در نظر گرفته می‌شود که هفت هزار و ۵٠٠ نفر از مردم شیراز جز این مطالعه حاضر هستند و جامعه آماری قابل توجه‌ای نیز از کارمندان نیز جز این مطالعات است.

وی افزود: ٣٣ درصد از مرگ و میر جامعه پیش از شیوع کرونا مربوط به بیماری‌های قلبی و عروقی است و اگر سکته‌های مغزی نیز جز این طبقه بندی قرار بگیرد نزدیک به ۵٠ درصد مرگ و میر مربوط به بیماری‌های قلبی و عروقی است.

او ادامه داد: نهادهای که باید در زمینه پیشگیری با این دانشگاه همکاری کنند از این مسئولیت سر باز زده و تأمین مالی در این زمینه همچنان دارای مشکل است.

کد خبر 5328591

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha