۲۸ مهر ۱۴۰۰، ۹:۴۴

توسط سازمان سمت؛

شماره جدید دوفصلنامه علمی پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی منتشر شد

شماره جدید دوفصلنامه علمی پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی منتشر شد

چهل و هشت مین شماره دوفصلنامه علمی پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی به صورت الکترونیکی منتشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، چهل و هشت مین شماره دوفصلنامه علمی پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی از سوی سازمان سمت به صورت الکترونیکی منتشر شد. حیطه موضوعی این نشریه مربوط به مطالعات نظری و کاربردی کتاب‌های دانشگاهی است. نشریه علمی پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی که پیشتر به کسب اعتبار علمی-پژوهشی نائل شده بود، مطابق با آئین نامه جدید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در رتبه بندی نشریات علمی، موفق به کسب درجه علمی با رتبه «ب» شده است. این نشریه در سال ۱۳۹۷ به عنوان نشریه شایسته تقدیر پانزدهمین دوره جشنواره نقد کتاب مورد تقدیر قرار گرفت و در سال ۱۳۹۸ یکی از مقالات چاپ شده در آن به عنوان اثر شایسته تقدیر انتخاب شد.

این نشریه در راستای اهداف اصلی سازمان در سال ۱۳۷۵ به منظور کمک به انعکاس روند تولیدِ علم، زیر عنوان «سخن سمت» و از سال ۱۳۸۸ با هدف تغییر وضعیت و تبدیل به فصلنامه علمی- پژوهشی، با نام «عیار»، منتشر شد و در مورخ ۱۰/۲۰/ ۱۳۹۱ از سوی کمیسیون نشریات علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، با نام «پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی»، به مدیرمسئولی و سردبیری حجت‌الاسلام احمد احمدی و تحریریه جدید، به اعتبار علمی– پژوهشی دست یافت. شایان ذکر است در سال ۱۳۹۴ وضعیت انتشار این نشریه به دو فصلنامه تغییر یافت.

«پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی» نشریه‌ای دانشگاهی است که با هدف معرفی آخرین یافته های پژوهشگران و صاحب‌نظران در حوزه‏ کتاب دانشگاهی منتشر می‏‌شود و مقالات آن دستاورد طرح‌های پژوهشی، پایان نامه‌ها و نقد و بررسی علمی، در حوزه کتاب دانشگاهی است.

در شماره جدید این نشریه مقالاتی با عناوین زیر را می‌توان مطالعه کرد:

- ارزیابی مواد آموزشی زبان فارسی برای دانشجویان غیرایرانی: واکاوی درسنامه «مینا» (امیررضا وکیلی فرد؛ فاطمه جنتی راد؛ زویا رضایی محلاتی؛ محمد باقر میرزایی حصاریان)

-پیشنهاد چارچوب جهت تدوین کتاب ترجمه متون ساده از فرانسه به فارسی (مرضیه مهرابی؛ مهری بهرام بیگی؛ اکبر عبداللهی)

-ویژگی‌های نمونه‌ای از کتاب‌های درسی گروه علوم تربیتی سازمان سمت: تحلیل محتوای نقدهای متخصصان (روح اله شهابی؛ سیدمحمدحسین حسینی)

-تدوین چارچوبی تفصیلی برای ارزشیابی پایان نامه‌های ترجمه کتاب در دوره‌های کارشناسی ارشد مترجمی زبان انگلیسی در دانشگاه‌های ایران (حسین حیدری تبریزی؛ عزیزه چالاک)

-شناسایی ویژگی‌های کتاب درسی دانشگاهی به‌منظور طراحی الگو با رویکردکیفی فراترکیب (مریم صفرنواده؛ هما شهلایی؛ محمد آرمند؛ نعمت الله موسی‌پور)

-تحلیل نظرسنجی کتاب درسی آزمون متمرکز در دانشگاه جامع علمی کاربردی با رویکرد متن‌کاوی (مریم ملاباقر؛ مصطفی یوسفی؛ اسرافیل علاء)

-بررسی تأثیر بازخوردهای اصلاحی مکتوب بر یادگیری نگارش زبان خارجی: مطالعه مقایسه‌ای بازخوردهای فرازبانشناختی، فراخوانشی و نو قالب در مجموعه آموزشی صدی الحیاة (نورالدین پروین؛ سجاد فرخی پور؛ مهدی شوشتری)

- ارزیابی ونقد کیفیت کتاب «صرف و نحو عربی» اثر عباس ماهیار (بر اساس معیار دهگانه منصوریان) (عبدالرزاق رحمانی؛ حانیه ظفرابادی)

بررسی و نقد کتاب «تحلیل انتقادی انگاره ترجمه قرآن کریم» نوشته دکتر سهراب مروتی (محسن حسن وندی؛ سهراب مروتی)

- تحلیل کتاب زیرسیگاری (یا مردی که واقعیت را انکار کرد) (رضا صادقی)

-مطالعه تطبیقی «حق مؤلف» و «حق نشر» در نظام‌های حقوقی رومی-ژرمنی و کامن‌لا با نگاهی بر حقوق ایران (منصور امینی؛ صادق صیادی)

علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به آدرس http://jut.samt.ac.ir/ از مطالب این نشریه بهره‌مند شوند.

کد خبر 5331678

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha