۸ آبان ۱۴۰۰، ۸:۰۳

در گزارشی جدید؛

سرویس های اطلاعاتی آمریکا: کرونا سلاح بیولوژیک نیست

سرویس های اطلاعاتی آمریکا: کرونا سلاح بیولوژیک نیست

آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا در به روز رسانی جدید از تحقیقاتشان درباره منشاء ویروس کرونا اعلام کردند که ممکن است منشاء ویروس مذکور هیچ گاه مشخص نشود، چرا که اختلاف نظرها در این زمینه زیاد است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا با انتشار نسخه جدید و دقیق‌تری از بررسی‌هایشان مبنی بر اینکه آیا ویروس کرونا از حیوان به انسان منتقل شده است یا از یک آزمایشگاه به بیرون درز کرده است، اعلام کردند که ممکن است هرگز قادر نباشند تا منشا این ویروس را مشخص کنند.

دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا (ODNI) در گزارشی در همین رابطه اعلام کرد که منشاء طبیعی و نشت آزمایشگاهی هر دو فرضیه‌های قابل قبولی هستند که چگونه کرونا برای اولین بار انسان‌ها را آلوده کرد، اما همزمان تحلیلگران در مورد اینکه کدام نظریه محتمل‌تر است یا اصلاً می‌توان ارزیابی قطعی در این زمینه انجام داد، اختلاف نظر دارند.

گزارش مذکور همچنین این ادعا را که ویروس کرونا به عنوان یک سلاح بیولوژیک توسعه یافته است، رد کرد و گفت که طرفداران این نظریه «دسترسی مستقیم به مؤسسه ویروس‌شناسی ووهان ندارند» و به انتشار اطلاعات نادرست متهم شده‌اند..

گزارش مذکور، به روز رسانی بررسی ۹۰ روزه‌ای است که دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در ماه آگوست منتشر کرده بود.

سفارت چین در واشنگتن در همین رابطه از این گزارش انتقاد کرد.

«لیو پنگ یو» سخنگوی سفارت چین در واشنگتن در بیانیه‌ای اعلام کرد: اقدامات آمریکا برای اتکا به دستگاه اطلاعاتی خود به جای دانشمندان برای ردیابی منشاء کرونا یک نمایش کاملاً مضحک سیاسی است.

لیو در ادامه بیانیه‌اش افزود که این مسئله فقط مطالعات مبتنی بر علم درباره ریشه و اصل بیماری را تضعیف می‌کند و مانع تلاش جهانی برای یافتن منشا ویروس می‌شود.

پیشتر و در حدود دو ماه قبل نیز جامعه اطلاعاتی آمریکا خلاصه‌ای کوتاه و غیرمحرمانه از تحقیقات خود در خصوص منشأ کووید -۱۹ را منتشر و اعلام کرده بود که این ویروس پیش از شیوع گسترده آن در اواخر سال ۲۰۱۹ برای دولت چین ناشناخته بود.

در این گزارش آمده است که شیوع این بیماری، یک رخداد طبیعی بوده و ناشی از (بکارگیری) تسلیحات بیولوژیک نیست.

پیشتر «وانگ یی» وزیر خارجه چین نیز، گزارش آمریکا در این ارتباط را «ضد علمی» عنوان کرده و گفته بود که دولت آمریکا در این گزارش نتیجه تحقیقاتی را که سازمان بهداشت جهانی (WHO) قبلاً انجام داده، کاملاً نادیده گرفته و این تحقیقات جدید را تنها برای «پیشبرد اهداف سیاسی» خود پیگیری می‌کند.

کد خبر 5338926

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha