تا سال ۱۴۰۴؛

ظرفیت تجاری دیتاسنتر افرانت به ۱۲۰۰ رک می رسد

ظرفیت تجاری دیتاسنتر افرانت به ۱۲۰۰ رک می رسد

مدیرعامل شرکت افرانت از راه اندازی ۴ مرکز توزیع محتوای ترافیک داخلی (CDN) در راستای تحقق اهداف شبکه ملی اطلاعات خبر داد و گفت: تا ۴ سال دیگر ظرفیت تجاری دیتاسنتر افرانت به ۱۲۰۰ رک می رسد.

به گزارش خبرنگار مهر، فریبرز باذرجانی امروز در نشست خبری که به مناسبت بیست و چهارمین سالگرد تأسیس شرکت دانش بنیان افرانت برگزار شد، با بیان اینکه این شرکت در سال ۹۹ بالغ بر ۸۵ میلیارد درآمد از خدمات دیتاسنتر و سرویس‌های ابری داشته است، اظهار داشت: افرانت در حوزه مراکز ابری و دیتاسنتر، انتقال پهنای باند و زیرساخت توزیع محتوا فعالیت گسترده ای دارد به نحوی که با افتتاح فاز سوم شبکه ملی اطلاعات، در سال ۹۸ موفق به راه اندازی دیتاسنتر «شاهین» شدیم و هم اکنون نیز پروژه ساخت دیتاسنتر «سبلان» را با ظرفیت ۲۵۰ رک آغاز کرده ایم.

وی ظرفیت فعلی مراکز داده افرانت را ۲۰۰ رک عنوان کرد که به زودی به ۲۳۰ رک افزایش می‌یابد و گفت: مطابق با برنامه ریزی در حال انجام، تا پایان سال ۱۴۰۴ ظرفیت تجاری دیتاسنتر افرانت به ۱۲۰۰ رک خواهد رسید. همچنین در برنامه داریم که بستر خدمات ابری را از ۱۴۰۰ خدمت به ۴۰۰۰ سرویس ابری برسانیم. افزایش پهنای باند دیتاسنتر افرانت نیز از ۵۰ گیگ به ۱۱۰ گیگ در طول یکسال آینده، انجام خواهد شد.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان افرانت با اشاره به اینکه راه اندازی و توسعه زیرساخت مراکز CDN برای توزیع محتوای ترافیک با ظرفیت ۱۶ گیگابیت برثانیه در ۴ شهر تهران، مشهد، شیراز و تبریز انجام شده است، گفت: ۷۰ درصد ترافیک کل IXP کشور در شیراز و تبریز توسط افرانت تبادل می‌شود.

وی با اشاره به مطالعات جهانی انجام شده در حوزه خدمات ابری و دیتاسنتر و افزایش پتانسیل این بازار در دنیا در پی شیوع کووید ۱۹ تاکید کرد: مطالعات نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۲۲ حجم بازار خدمات دیتاسنتر و ابری در دنیا به ۳۶۵ میلیارد دلار می‌رسد. با توجه به جمعیت ۸ میلیاردی دنیا و ۸۰ میلیونی ایران، یک درصد این بازار می‌تواند در اختیار ایران باشد و بر این اساس ما برنامه توسعه خود را تا سال ۱۴۰۴ بر پایه این خدمات برنامه ریزی کرده ایم.

باذرجانی با بیان اینکه مطابق آمار معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری تا پایان آبان ماه ۱۴۰۰ بالغ بر ۶۳۹۹ شرکت دانش بنیان در صنایع مختلف کشورمان فعالیت دارند، گفت: ۱۲۵ شرکت دانش بنیان هم اکنون مشتری افرانت هستند که ۸۱ درصد این شرکت‌ها، در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات حضور دارند. در این راستا رویکرد افرانت رشد و توسعه زیست بوم کسب و کارهای حوزه ict و ارائه خدمات به استارت آپها و شرکت‌های دانش بنیان است.

وی از راه اندازی دیتاسنتر مجازی (VDC) به عنوان یکی از برنامه‌های آینده نزدیک این شرکت خبر داد و گفت: تا سال ۱۴۰۴ رشد ۱۱۵ درصد برای فروش خدمات ابری و رشد ۴۹ درصدی در سرورهای اختصاصی افرانت را متصور هستیم و تا یک سال آینده، ظرفیت خدمات ابری را به ۵۰ هزار سرور ابری افزایش خواهیم داد.

تشکیل کمیسیون دولت و بخش خصوصی برای حل مشکل اینترنت ثابت

باذرجانی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر دلایل عدم توسعه اینترنت ثابت توسط شرکت‌های FCP که افرانت نیز یکی از این اپراتورها است، گفت: توسعه اینترنت ثابت زمان بر بوده و نیازمند سرمایه گذاری قابل توجه است اما بازگشت این سرمایه گذاری در کوتاه مدت امکان پذیر نیست. از این رو بخش خصوصی برای سرمایه گذاری با مشکلاتی مواجه است.

وی با اشاره به جلساتی که بخش خصوصی حوزه اینترنت ثابت با دکتر زارع پور وزیر ارتباطات داشته است، گفت: در این جلسات دغدغه‌های بخش خصوصی عنوان شد و قرار شد کمیسیونی در سطح وزارت ارتباطات با حضور نمایندگان وزیر و نمایندگان شرکت‌های FCP برگزار شود تا مشکلات و موضوعات در این عرصه بررسی و حل شود.

مدیرعامل افرانت گفت: اپراتورهای FCP خواستار حمایت و معافیت‌های معقول در تعرفه‌های مالیاتی و بیمه‌ای و نیز ارائه تسهیلات با بهره کم و بازپرداخت طولانی مدت هستند.

وی افزود: بحث ما انحصار شرکت مخابرات در این بخش نیست. بلکه معتقدیم که با ایجاد همدلی در بدنه دولت و بخش خصوصی مشکلات توسعه اینترنت ثابت رفع شود.

کد خبر 5344989

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha