۱۷ آبان ۱۴۰۰، ۲۳:۳۰

در یک سخنرانی اعلام شد؛

شرط نماینده ایالت «تگزاس» برای تجزیه و جدایی از آمریکا

شرط نماینده ایالت «تگزاس» برای تجزیه و جدایی از آمریکا

«تد کروز»، نماینده ایالت «تگزاس» در مجلس سنای آمریکا در سخنرانی در دانشگاه «تگزاس اِی‌اَنداِم» به پرسشی درباره جدایی تگزاس از آمریکا پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیوزویک، موضع گیری های تجزیه‌طلبانه در آمریکا به سطح مقامات رسمی در این کشور رسیده است و به تازگی «تد کروز»، نماینده ایالت «تگزاس» در مجلس سنای آمریکا در سخنرانی در دانشگاه «تگزاس اِی‌اَنداِم» به پرسشی درباره جدایی تگزاس از آمریکا پرداخت.

تد کروز در عین حال که گفته است جدا شدن تگزاس از آمریکا را حمایت نمی‌کند، تاکید کرد: تگزاس در قبال آمریکا مسئولیت دارد و من آماده جدا شدن از آمریکا نیستم.

کروز در ادامه گفت: تگزاس نیروی باورنکردنی برای جلوگیری از سقوط آمریکا به پرتگاه و حفظ آمریکا در مدار ارزش‌هایی است که این کشور را ساخته است.

در ادامه این سخنان، کروز اما کمی لحن خود را درباره تجزیه و جدایی از آمریکا تغییر می‌دهد و می‌گوید: در صورتی که روال امور عوض شوند، نظر او هم درباره جدایی از آمریکا تغییر خواهد کرد. او در این ارتباط گفت: اگر دموکرات‌ها، فیلی‌باستر را از بین ببرند، اگر این کشور را اساساً تخریب کنند، اگر دیوان عالی را از قضات مدنظرشان خودشان پر کنند، اگر انتخابات را فدرال کنند و تخلفات انتخاباتی را به شدت گسترده کنند، ممکن است به جایی برسیم که علاج‌ناپذیر باشد. هنوز به آن نقطه نرسیده‌ایم. اگر به آن نقطه علاج‌ناپذیر برسیم، سازمان ناسا را [برای خودمان در ایالت تگزاس] برمی‌داریم، ارتش را برمیداریم و نفت را برمی‌داریم.

تلاش برای جدایی تگزاس از آمریکا اما ریشه دار از سخنان اخیر تد کروز است و پیش از این در سال ۱۳۹۵ نیز بعد از رأی مردم انگلستان به خروج از اتحادیه اروپا، جنبش ملی‌گرای «تگزاس» خواستار برگزاری همه‌پرسی برای خروج و استقلال تگزاس از ایالات متحده آمریکا شده بود. در آن زمان پایگاه اطلاع‌رسانی «نیویورک‌دیلی نیوز» گزارش کرد، جنبش ملی‌گرای تگزاس از مقامات ایالتی درخواست کرده‌اند تا یک همه‌پرسی به سبک بریتانیا در خصوص احتمال جدایی تگزاس از دیگر ایالات آمریکا برگزار کنند. «دنیل میلر» رئیس این جنبش در بیانیه‌ای گفت: «هم‌اکنون مهم است که تگزاس نیست به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بعنوان یک الهام و سرچشمه و همچنین الگویی نگاه بیاندازد تا مردم تگزاس بتوانند کنترل سرنوشت خود را در دست بگیرند.»

کد خبر 5347193

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha