۲۴ آبان ۱۴۰۰، ۸:۵۷

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان‌جنوبی:

۸۱ اثر میراث معنوی خراسان‌جنوبی ثبت ملی شد/هفت اثر در راه ثبت

۸۱ اثر میراث معنوی خراسان‌جنوبی ثبت ملی شد/هفت اثر در راه ثبت

بیرجند-مدیرکل میراث فرهنگی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه ۸۱ میراث معنوی خراسان جنوبی ثبت ملی شده است، گفت: هفت اثر میراث ناملموس نیز در راه ثبت است.

حسن رمضانی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: تاکنون ۸۱ اثر میراث معنوی در خراسان‌جنوبی به ثبت ملی رسیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه هفت اثر معنوی یا همان میراث ناملموس استان در راه ثبت ملی است، بیان‌کرد: اقدامات لازم برای ثبت ملی این آثار انجام و برای تأیید در تهران ارسال شده است.

رمضانی با بیان اینکه پنج پرونده در حوزه دانش‌های بومی و مهارت‌ها و ۲ پرونده در حوزه غذاها و شیرینی‌های سنتی است، ادامه‌داد: از جمله این آثار دانش و فن سنتی «شیره پزی انگور» در استان و غذای سنتی «نون جوش» در بیرجند از جمله این غذاها است.

وی گفت: به طور کلی زمانی یک اثر معنوی یا میراث ناملموس ثبت ملی می‌شود که از نظر مردم شناسی و اجتماعی واجد ارزش باشد و بخشی از ارزش‌های اجتماعی و فرهنگی مردم در آن متصور شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی درباره حمایت از آثار معنوی و میراث ناملموسی که ثبت ملی می‌شود، اظهار کرد: ما آثار و برنامه‌هایی که ثبت ملی می‌شوند را هر ساله برگزار می‌کنیم تا در وهله اول در بین مردم به ویژه جوان ترها معرفی شوند و در اذهان مردم باقی بماند.

رمضانی بیان‌کرد: به عنوان مثال ما سنت کوزه شکنی را هر ساله در اسفند ماه برگزار می‌کنیم و آن دسته از آیین‌های عاشورایی که ثبت ملی شده است را نیز اجرا می‌کنیم.

وی با بیان اینکه یکی از اقدامات مثبت در حوزه ثبت ملی میراث ناملموس استان ثبت برخی از غذاهای سنتی استان است، یادآور شد: در گذشته ما ثبت غذای سنتی «قروت» و «آش بزپاش» را داشته‌ایم که این غذاهای سنتی نیز بخشی از فرهنگ مردم این منطقه است.

کد خبر 5352003

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha