۱۲ آذر ۱۴۰۰، ۱۲:۰۹

در پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران مطرح شد؛

خطبه‌های نماز جمعه باید تن سوءاستفاده‌گران از انقلاب را بلرزاند

خطبه‌های نماز جمعه باید تن سوءاستفاده‌گران از انقلاب را بلرزاند

عضو شورای مرکزی اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل گفت: خطبه‌های نماز جمعه باید تن سوء استفاده‌گران از انقلاب و نامحرمان را بلرزاند و مایه قوت قلب رنج‌کشیدگان باشد.

به گزارش خبرنگار مهر،سید شایان ابهری عضو شورای مرکزی اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل در سخنرانی پیش از خطبه‌های این هفته نماز جمعه تهران، گفت: روزگاری نه‌چندان دور رهبر فرزانه انقلاب در خطبه‌های نماز جمعه اینگونه صریح از مشکلات مردم سخن می‌گفتند. نمازهای جمعه مبدا شکل‌گیری بسیاری از تحولات برای مسئولان بود، مردم با شور و اشتیاق در آن حاضر می شدند و آن را وسیله‌ای در راستای کسب آگاهی های سیاسی اجتماعی می دانستند.

وی افزود: اما اکنون بعد از گذشت حدود سه دهه از آن سال‌ها، این پرسش مطرح است که با نماز جمعه تراز انقلاب خمینی، چقدر فاصله داریم ؟ در سال‌های اخیر با حمایت رهبری حکیم امکان بهره‌مندی از تریبون نماز جمعه برای طرح دغدغه‌های دانشجویان فراهم شده است.

این فعال دانشجویی اظهار کرد: متاسفانه برخی به اشتباه تصور می‌کنند شور و انگیزه مبتنی بر عقلانیت انقلابی فعالان دانشجویی، با فضای معنوی نماز جمعه در تعارض است و صراحت در بیان مطالبات عمومی، معنویت نماز جمعه را از بین می‌برد؛ نباید تصور شود معنویت نماز جمعه صرفا به بیان برخی مسائل کلی حفظ خواهد شد

ابهری تصریح کرد: برخی بیان نکات صریح و تلخ اما دلسوزانه درباره جامعه را خطرناک می‌دانند، در صورتی که خطر آنجاست که دهان دلسوزان و فرزندان انقلاب را ببندیم تا در سکوت آنها ضدانقلاب‌ اثرگذاری را به دست بگیرد.

وی تصریح کرد: خطر آن است که نماز جمعه تبدیل به محفلی برای بیان بدیهیات شود که دردی را از مردم دوا نمی‌کند؛ درحالی‌که حلقه مفقوده برخی تریبون‌های نماز جمعه ما، همین شادابی جوانان و دانشجویان در جهت مطرح شدن مشکلات اقشار مردم است.

این فعال دانشجویی با بیان اینکه نکته مهم آن است که خطبه های نماز جمعه باید تن سوء استفاده گران از انقلاب و نامحرمان را بلرزاند و مایع قوت قلب رنج کشیدگان باشد،تاکید کرد: همواره باید مسیر انقلاب را از وجود نامحرمان و سوء استفاده گران پالایش کنیم.

ابهری تاکید کرد: نااهلان کسانی هستند که دهه نود را با ناکارآمدی خود به پرعبرت‌ترین دهه بعد از انقلاب تبدیل کردند، کسانی که تصور می‌کردند با تکیه بر بیگانگان می‌شود درد بی‌عرضگی صاحب‌منصبان را جبران کرد. فرصت خدمت را از دست داده و دشمن را امیدوار و مردم را ناامید کردند.

وی افزود: ما جوانان فعال در تشکل‌های دانشجویی و رسانه‌های عدالتخواه متصل به این جریان، هیچگاه قاضی نبوده‌ایم ولی حتماً خود را با افتخار، نماینده رنج‌کشیدگان و شاکیان از بانیان وضع موجود می‌دانیم. باید به جوانان انقلابی اجازه داده شود تا در فضای سیاسی و اجتماعی کشور، اعتراضات و مطالبات مردم را نمایندگی کنند.

عضو شورای مرکزی اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل اظهار داشت: باید به جوانان انقلابی اجازه داده شود تا در فضای سیاسی و اجتماعی کشور، اعتراضات و مطالبات مردم را نمایندگی کنند. فرصت مطالبه حقوق مردم و فریاد زدن آرمان‌های انقلاب را از ما نگیرید؛ نمی‌گوییم معنای عدالت بازی با آبروی افراد یا طراحی پروژهای پیچیده رسانه‌ای در محافل آلوده شود اما معتقدیم باید به میدان مطالبه‌گری از مسئولان وارد شد و تریبون نماز جمعه باید جایی برای مطرح شدن درد مردم باشد.

ابهری افزود: نماز جمعه‌ای که در تریبون آن، از درد و رنج مردم و مستضعفین سخنی مطرح نشود، نماز جمعه سکولار است، نه نماز جمعه‌ای که امام به آن باور داشت و آن را سنگر انقلاب می‌نامید. تریبون نماز جمعه باید جایی برای مطرح شدن دردهای مردم باشد.

وی تاکید کرد: یکی از راه‌هایی که می‌تواند صف‌های نماز را مثل دهه ۶۰، پرشور کند، توجه به چالش‌های روز جامعه، از جمله مسائل جوانان است. مسائلی نظیر اشتغال، ازدواج و سربازی که شوربختانه با بی‌توجهی مسئولان پیشین، تبدیل به بحران شده است و باید درباره آنها فکری شود.

عضو شورای مرکزی اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل گفت: اگرچه ائمه جمعه در سطح کشور مسئولیت اجرایی ندارند، اما می‌توانند ضمن طرح دغدغه‌های عمومی، جریان‌ عدالتخواه و مطالبه‌گر را در برابر جریان‌های فاسد تقویت کنند.

ابهری با بیان اینکه شانزدهم آذر هرسال ایام، زمان آزادی بیان و شکستن تفکرهای بسته برخی نهادها است تصریح کرد: مطالبه ما از مسئولان آن است که مردم را از نماز جمعه حقیقی و جریان‌ساز در دیگر ایام سال محروم نکنند. برداشتن کامل نرده‌ها میان مردم و مسئولان صرفا نباید به مناسبت روز دانشجو باشد. اگر نماز جمعه‌های جریان ساز احیا شود، روح تازه‌ای در برگزاری این گردهمایی عبادی سیاسی دمیده خواهد شد.

وی در پایان گفت: ما جوانان انقلابی هرچقدر در این مسیر با ناملایمتی مواجه شویم، باز هم از بن دندان، به آرمان‌های والا و دست‌یافتنی نهضت خمینی کبیر و رهبر عزیز انقلاب باور داریم و به آینده کشور امیدواریم.

کد خبر 5366461

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha