۲۱ آذر ۱۴۰۰، ۱۱:۵۹

سفیر پاکستان در مصاحبه با تاس؛

به رسمیت شناخته شدن طالبان به تصمیم جامعه جهانی بستگی دارد

به رسمیت شناخته شدن طالبان به تصمیم جامعه جهانی بستگی دارد

سفیر پاکستان در افغانستان در مصاحبه ای گفت که اسلام آباد همواره تاکید می کند که صلح باید در میان خود افغان ها حاصل شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، «منصور احمدخان» سفیر پاکستان در افغانستان، طی مصاحبه ای با خبرگزاری تاس اعلام کرد که به رسمیت شناخته شدن دولت طالبان در افغانستان به تصمیم جامعه جهانی بستگی دارد.

وی در این باره گفت: گمان کنم که مسئله تا آنجا که به رسمیت شناختن مربوط می شود، این است که همسایگان افغانستان چه زمانی در یک روند مشورتی گرد هم می آیند و اینکه چه زمانی در منطقه و جامعه بین المللی در مورد رویکردی درباره مسیر به رسمیت شناختن، هماهنگی وجود داشته باشد.

سفیر پاکستان در افغانستان ادامه داد که به منظور پایان بی ثباتی در افغانستان که بیش از ۴۵ سال است ادامه دارد، به تلاش های جمعی بازیگران سیاسی در صحنه افغانستان، منطقه و همچنین جامعه بین المللی در ترکیب با گفتگو بین نیروهای سیاسی در داخل افغانستان، نیاز است.

طبق گفته وی، بدون چنین گفت‌وگویی، دستیابی به یک صلح پایدار و حکومتداری و چارچوب سیاسی فراگیر که حقوق بشر از جمله حقوق زنان و دسترسی زنان به محیط‌های کار و کالج‌ها، دانشگاه‌ها و فرصت‌های آموزشی را تضمین کند، غیرممکن است.

احمدخان همچنین ادعای دخالت اسلام آباد در امور سیاسی داخلی افغانستان، بی پایه و اساس است.

وی افزود: اگر ثبات در افغانستان نباشد، پاکستان آسیب می بیند. اگر ثبات دراز مدت در افغانستان وجود داشته باشد، پاکستان از آن نفع می برد. به نظر من این فقط یک ادعای بی اساس است که ما در امور داخلی افغانستان دخالت می کنیم.

سفیر پاکستان در افغانستان همچنین گفت که حضور نیروهای خارجی عاملی بوده که منجر به درگیری طولانی در افغانستان شده است.

این دیپلمات تصریح کرد: پاکستان همواره تاکید کرده است که صلح باید در میان خود افغان ها حاصل شود.

طالبان پس از به دست گرفتن قدرت در تابستان امسال، اقدام به تشکیل دولتی موقت کرد که به زعم خود دولتی فراگیر است، اما اکثریت قریب به اتفاق افراد آن از اعضای این گروه انتخاب شده اند و این در حالی که جامعه جهانی از طالبان خواسته است تا سهم تمام قومیت ها در افغانستان را در تشکیل دولت، مد نظر قرار دهد.

کد خبر 5373484

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha