۲۷ آذر ۱۴۰۰، ۱۴:۰۴

در نشست خبری مطرح شد؛

اعلام برنامه‌های بزرگداشت سردار سلیمانی در ایران و جهان

اعلام برنامه‌های بزرگداشت سردار سلیمانی در ایران و جهان

سردار مقدم‌فر در نشستی خبری از برنامه‌های مردمی بزرگداشت شهید سلیمانی در ایران و جهان سخن گفت و ضمن اعلام تولید فیلمنامه سریال سردار سلیمانی از احتمال پخش آن در سال آینده خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری سردار حمیدرضا مقدم‌فر، دبیر ستاد مردمی دومین سالگرد بزرگداشت سردار رشید اسلام سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی پیش از ظهر امروز شنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۰ در تالار ایوان شمس برگزار شد. این نشست به سخنان سردار مقدم‌فر در مقام شهید سلیمانی و همچنین اعلام برنامه‌های دومین سالگرد شهادت اختصاص داد. وی در بخشی از سخنان خود گفت که سیاست‌های ستاد به افزایش کیفیت بخشی این برنامه‌ها و همچنین سوق دادن نهادهای حکومتی و دولتی به حمایت از برنامه‌های مردمی اختصاص داشته است. سردار مقدم‌فر همچنین از نهادهای دولتی و حکومتی درخواست کرد تا تولیدات فرهنگی و هنری مردمی را با همه ایرانیان به اشتراک بگذارند.

سردار مقدم‌فر همچنین در اعلام برنامه‌های مردمی دومین سالگرد شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی گفت: برنامه‌ها از مدتی پیش هم در سازمان صدا و سیما و هم بین مردم آغاز شده است کارناوال حبیب از کرمان حرکت خود را آغاز کرده و چند استان را درنوردیده است. اما اصل برنامه‌ها از روز دهم دی تا روز هفدهم که مزین است به نام هفته مقاومت برپا می‌شود.

وی افزود: در این هفته دو روز مهم است: نخست روز ۱۳ دی که روز شهادت است و دوم ۱۶ دی که سالگرد آیین تشییع سردار در تهران است. برنامه‌های مفصلی برای این دو روز تدارک دیده شده هم در داخل ایران و هم در خارج از کشور و در کشورهای مختلف، اروپایی، آسیایی و آفریقایی. نخستین مراسم روز شهادت سردار است که در مصلای تهران با حضور شخصیت‌های سیاسی، نظامی و فرهنگی کشور و همچنین شخصیت‌های مهم جریان مقاومت برگزار می‌شود.

سردار مقدم‌فر ادامه داد: دومین مراسم ۱۶ دی برپا می‌شود. در این روز ما پیکر ۱۵۰ شهید پیشتر مفقودالاثر را در تهران تشییع خواهیم کرد. ۱۶ دی به روایتی سالروز شهادت حضرت صدیقه طاهره (س) نیز هست. هم‌زمان در برخی از شهرستان‌ها نیز آیین تشییع شهدا را داریم. باید اشاره کنم که برنامه‌های ویژه بزرگداشت در همه شهرها و استان‌های کشور و در همه حسینیه‌ها، مصلاها، مساجد و حتی منازل مردم خواهد بود. بویژه روضه فاطمیه حاج قاسم در این هفته برپا می‌شود.

دبیر ستاد مردمی دومین سالگرد بزرگداشت سردار رشید اسلام سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی همچنین به برپایی مراسم‌های ویژه در حرم حضرت ثامن الحجج امام علی بن موسی الرضا (ع) در مشهد مقدس اشاره کرد و گفت: در شب شهادت سردار برنامه ویژه‌ای با حضور فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران در حرم امام رضا (ع) برپا می‌شود. ما همچنین آیین ختم ۳۱۳ نفره کلام الله مجید را در حرم مطهر خواهیم داشت. در این مراسم‌ها همایش مقاومت در مشهد و برنامه ویژه کودکان و نوجوانان حاج قاسم در کرمان، مشهد تهران با عنوان قهرمان من و مانند سردار تدارک دیده شده است. مسابقات کتابخوانی را در هفته مقاومت خواهیم داشت.

وی اضافه کرد: در کرمان که زادگاه حاج قاسم است روزانه زوار بسیاری در صبح و شب سر مزار ایشان حاضر می‌شوند. با وجودیکه طبق وصیت سردار مزار ایشان یک سنگ قبر ساده است. هر روز هفته مقاومت قرار است در این مکان مقدس برنامه ویژه‌ای برپا شود. می‌دانیم که سردار و خانواده‌اش در تهران و در خانه سازمانی زندگی می‌کردند. سردار سلیمانی از مال دنیا تنها یک خانه در کرمان داشت که آن را هم وقف حضرت زهرا (س) کرده بود که اکنون به نام بیت‌الزهرای حاج قاسم در کرمان فعال است. در هفته مقاومت هر روز در این مکان مقدس نیز برنامه‌های ویژه‌ای برپا خواهد شد.

سردار مقدم‌فر در بخش دیگری از سخنان خود همچنین به برپایی کنگره علمی و پژوهشی شهید سلیمانی اشاره کرد و گفت: این کنگره با عنوان شهید سلیمانی مکتب تراز تمدن اسلامی برپا می‌شود و آیین اختتامیه آن یازدهم دی ماه در سالن اجلاس سازمان صدا و سیما خواهد بود. همایش ملی فرهنگ انتظار و راهبرد مقاومت در مکتب شهید سلیمانی از سوی پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و با همکاری و مشارکت نهادهای علمی حوزوی از جمله مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران نیز برپا می‌شود و تا بهمن ماه ادامه خواهد داشت. همانطور که می‌دانید سردار سلیمانی مدافع آزادی، امنیت و زندگی مسالمت آمیز برای تمامی پیروان ادیان الهی بود. به همین مناسبت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نشستی علمی را روز ۱۳ دی ماه تدارک دیده است با حضور شخصیت‌های دینی پیروان ادیان مختلف.

وی افزود: اخیراً نیز اختتامیه کنگره ملی شعر سردار مقاومت برگزار شد. پویش‌های مختلف از ختم قرآن گرفته تا ختم صلوات و زیارت نیابتی در ایران و عراق تا کارهای عام المنفعه مانند اهدای خون، نذر نان، آزادی زندانیان جرایم غیرعمد، خدمات رایگان برخی صنوف مانند پزشکان و… نیز برپا خواهد شد. شعار امسال هم مانند سال گذشته «مرد میدان» است اما شعار پیوستی هم به نام «مدیون ملت ایران» داریم. مردم هم خود را مدیون حاج قاسم می‌دانند. به همین دلیل دو مرجع برایی هماهنگی برنامه‌ها تدارک دیده شده که نخست سایت مکتب سلیمانی یعنی soleimani.ir و دیگری سایت تلوبیون است که مردم می‌توانند برنامه‌های خود را در این دو مرجع اعلام کنند.

تولیدات هنری به مناسبت دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی

سردار مقدم‌فر بخش دیگری از سخنان خود را به برنامه‌ها و آثار هنری تولید شده به مناسبت دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی اختصاص داد. وی گفت: مستندی از چند روز و چند ساعت آخر عمر دنیوی شهید سلیمانی ساخته شده است و روایتی است از آخرین دیدارها و پیام‌های سردار سلیمانی. همچنین مستندی چند قسمتی نیز از روایت‌های مادران و فرزندان شهیدا از حاج قاسم تولید شده است. مستند دیگر شرح خدمات حاج قاسم در جنوب شرق ایران است و همچنین مستندی از عملیات بوکمال. همه این مستندها از سازمان صدا و سیما پخش خواهد شد.

دبیر ستاد مردمی دومین سالگرد بزرگداشت سردار سلیمانی ادامه داد: موشن گرافی‌های متعددی هم درباره سردار بویژه زندگی پرافتخار او از کودکی تا بزرگسالی به همراه چند کلیپ نیز تهیه شده است. در حوزه کتاب نیز تاکنون ۳۰۰ عنوان زندگینامه و پژوهش به ثبت رسیده که ۱۰۰ عنوان آن منتشر شده است. امسال فعالان فضای مجازی نیز بیشتر از سال گذشته به کار مشغولند.

برنامه‌های بزرگداشت حاج قاسم در خارج از کشور بویژه عراق

سردار مقدم‌فر بخش دیگری از سخنان خود را به شرح برنامه‌های بزرگداشت در خارج از کشور اختصاص داد و گفت: برنامه‌های متعددی در عراق، سوریه، یمن و لبنان تدارک دیده شده اما برنامه‌ها فقط محدود به این کشورها نیست و قرار است در اروپا، آسیا و آفریقا نیز برنامه‌ها و آیین‌های متعددی برگزار شود.

وی درباره برنامه کشور عراق گفت: در ساعت و لحظه شهادت سردار مانند سال گذشته در فرودگان بغداد برنامه ویژه‌ای برپا خواهد شد. سال گذشته برنامه باشکوهی بود و امسال نیز ساعت ۱:۲۰ بامداد آنطور که شنیده‌ام عراقی‌ها برنامه شکوهمندی را تدارک دیده‌اند. در همین ساعت نیز در کرمان سر مزار شهید برنامه ویژه‌ای برپا خواهد شد که هر دو برنامه به صورت زنده از صدا و سیما پخش می‌شود.

مقدم‌فر اضافه کرد: عشایر عراقی نیز برنامه‌های ویژه‌ای را تدارک دیده‌اند که به اطلاع ما رسیده است. در لبنان نیز تئاترها مختلفی درباره سردار قرار است اجرا شود و ما از گروه‌های دعوت کرده‌ایم تا به ایران هم بیایند. اجتماع میدانی لبنانی‌ها نیز با سخنرانی سید مقاومت سیدحسن نصرالله برپا خواهد شد. ما شاهد هستیم که حاج قاسم امروز فعال‌تر شده و خون او خون‌های بیشماری را به جوش آورده است. مقاومت با خون حاج قاسم جان تازه‌ای گرفته است. همه برنامه‌ها در خارج از کشور نیز مردمی است. در خارج که هیچ دولتی برنامه‌ای برپا نخواهد کرد و در ایران نیز ما نهادها را به سمت حمایت از برنامه‌های مردمی سوق داده‌ایم.

تمهیدات لازم برای دسترسی مردم به آثار و مستندها

بخش دیگری از این نشست خبری به سوالات خبرنگاران و پاسخ‌های سردار مقدم‌فر اختصاص داشت. وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر که: «با توجه به اینکه ممکن است بسیاری از مردم ایران نتوانند تولیدات هنری را از سازمان صدا و سیما ببینند، آیا تمهیداتی برای به اشتراک گذاری مستندهای تولید شده و همچنین موشن گرافی‌ها و کلیپ‌ها با تمام مردم ایران شده است؟» گفت: امسال یکی از امکانات خوبی که به کمک دوست‌داران سردار سلیمانی تهیه شده ارتقای سایت مکتب سلیمانی است. این سایت قرار است تمامی آثار در حوزه‌های مختلف هنری از فیلم مستند گرفته تا پوستر، یادداشت، موشن گرافی، کلیپ، قطعات موسیقی و… را بارگذاری کند و در دسترس تمامی ایرانیان قرار دهد. از فردا یعنی یکشنبه سایت آماده است و دیگران نیز می‌توانند آثار خود را از این طریق به اشتراک بگذارند.

وی همچنین در پاسخ به یک سوال خبرنگار مبنی بر چرایی عدم تولید سریال و فیلم سینمایی از شخصیت سردار گفت: این کاری بسیار دشوار است. چرا که زندگی سردار دوره‌های مختلفی را دربر می‌گرفت. ما تلاش کردیم تا به فیلمنامه‌ای برسیم که درخور سردار باشد. با تهیه کنندگان و کارگردانان بسیاری تماس گرفتیم و با سازمان صدا و سیما نیز هماهنگ شدیم چرا که این نهاد نیز به دنبال تولید سریال است. ما توانستیم از روی متن زندگینامه خودنوشت سردار یعنی «از چیزی نمی‌ترسیدم» به فیلمنامه‌ای درخور برسیم. ما نمی‌خواهیم کار غیرفاخر باشد. امیدواریم تا سال آینده یعنی سومین سالگرد بزرگداشت سردار، سریال سردار سلیمانی را پخش کنیم.

سردار مقدم‌فر همچنین به فعالیت رادیو مقاومت ذیل رادیو گفت‌وگو در طول دی ماه اشاره کرد و گفت: اگر رادیو مقاومت در طول سال بتواند راوی مقاومت اسلامی و همچنین تبیین کننده مکتب سلیمانی باشد، ما حاضریم تمام امکاناتمان را در اختیار این رادیو بگذاریم تا بتواند در طول سال فعالیت کند و برنامه داشته باشد.

کد خبر 5378406

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • ايراني IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
      0 0
      روح شهيد شاد ،‌امالطف كنين به جوانان بيشتراهميت بدين مملكت رفت براي پيرتر شدن .