۳۰ آذر ۱۴۰۰، ۵:۳۶

با اعلام منابع رسمی؛

آمریکا نسل جدیدی از موشک‌های «هلفایر» را به استرالیا می دهد

آمریکا نسل جدیدی از موشک‌های «هلفایر» را به استرالیا می دهد

آمریکا با فروش ۱۰۸ میلیون دلاری موشک‌های هلفایر به استرالیا موافقت کرد و گواهینامه فروش این موشک ها به استرالیا در واشنگتن صادر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، آژانس همکاری امنیت دفاعی آمریکا(DSCA) در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد، وزارت امور خارجه این کشور مجوز اولیه فروش ۱۰۸ میلیون دلار موشک هلفایر را به دولت استرالیا داده است.

در همین ارتباط گفته شده که وزارت امور خارجه آمریکا تصمیم گرفته است که فروش موشک‌های هلفایر AGM-114R2 و تجهیزات مرتبط به آن به دولت استرالیا را به ارزش تخمینی ۱۰۸ میلیون دلار تأیید کند. آژانس همکاری امنیتی دفاعی امروز گواهینامه مورد نیاز را برای اطلاع کنگره از این فروش نظامی را ارائه کرد.

این آژانس گفت که دولت استرالیا درخواست کرده است تا ۸۰۰ موشک ضد زره هوا به سطح هلفایر بخرد که اغلب این موشک‌ها در حملات هواپیماهای بدون سرنشین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گفته آژانس مذکور، فروش این تسلیحات موشکی براساس سیاست خارجی و اهداف امنیت ملی ایالات متحده صورت گرفته و کمک به استرالیا در توسعه قابلیت دفاع موشکی قوی و آماده به عنوان یکی از مهم‌ترین متحدان واشنگتن در غرب اقیانوس آرام، برای منافع ملی ایالات متحده بسیار حیاتی است.

گفته شده پیمانکار اصلی این معامله موشکی شرکت تسلیحاتی «لاکهید مارتین» خواهد بود و این معامله هیچ تأثیر نامطلوبی بر آمادگی دفاعی آمریکا نخواهد داشت.

فروش این تسلیحات موشکی از سوی آمریکا به استرالیا پس از تنش در روابط آمریکا با فرانسه بخاطر لغو قرارداد تسلیحاتی استرالیا با پاریس صورت می‌گیرد. استرالیا در ۱۶ سپتامبر (۲۵ شهریور) قرارداد ساخت زیردریایی با فرانسه را لغو و در اقدامی در راستای سیاست‌های ایندوپاسیفیک و چین ستیزانه واشنگتن، با آمریکا و انگلیس وارد توافق تسلیحاتی جدیدی موسوم به «آکوس» (AUKUS) شد.

مطابق این معاهده تسلیحاتی، آمریکا و انگلیس متعهد شدند که تعداد هشت فروند زیردریایی اتمی برای استرالیا تولید کنند.

اقدام کانبرا دولت فرانسه را بسیار خشمگین کرد به طوری که پاریس از این حرکت به عنوان خنجر خوردن از پشت یاد کرد و در همین راستا سفرایش را از استرالیا و آمریکا فراخوانده بود.

کد خبر 5380532

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha