۱ دی ۱۴۰۰، ۱۷:۳۴

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان:

۹۵.۱ درصد جمعیت استان زنجان باسواد هستند

۹۵.۱ درصد جمعیت استان زنجان باسواد هستند

زنجان-معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان گفت: طبق آخرین سرشماری در سال ۱۳۹۵ جمعیت باسواد استان زنجان ۹۵.۱ درصد است.

به گزارش خبرنگار مهر، علی حیاتی ظهر چهارشنبه در نشست خبری با خبرنگاران گفت: امام خمینی (ره) ۴۲ سال قبل، فرمانی برای تشکیل نهضت سوادآموزی و باسواد کردن آحاد جامعه صادر کردند.

وی به روزشمار هفته نهضت سوادآموزی از اول تا هفتم دی‌ماه سال جاری اشاره کرد و ابراز داشت: سوادآموزی و دیدار با اصحاب رسانه، سوادآموزی و فرهنگ ایثار و شهادت، سوادآموزی و ترویج فرهنگ نماز و انتظار، سوادآموزی و تکریم از فعالان این عرصه، سوادآموزی و فرهنگ کتابخوانی، سوادآموزی و مسئولین و همچنین سوادآموزی و تجدید میثاق با آرمان‌های رهبری نامگذاری شده است.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان به اهمیت بالای سواد در فرهنگ غنی اسلامی اشاره کرد و ابراز داشت: در جای‌جای تعالیم آسمانی به‌ویژه قرآن کریم به سواد، علم و دانایی تاکید شده است.

حیاتی تاکید کرد: بی‌سوادی، یکی از آسیب‌های اجتماعی است و در بین جمعیت زندانیان نسبت افراد بی‌سواد به افراد باسواد، جمعیت با درصد بالایی است.

وی ابراز داشت: جامعه هدف ما در نهضت سوادآموزی، افراد ۱۰ تا ۴۹ ساله هستند که این میزان در ۴۰ سال قبل (سرشماری سال ۱۳۵۵) ۳۰.۳۸ درصد بود که امروز طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ به ۸۴.۸۳ درصد رسیده و در فاصله سال‌های ۱۳۵۵ تا ۱۳۹۵ جمعیت این بازه سنی ۵۴.۴۵ درصد رشد کرده است.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان تصریح کرد: طبق آخرین سرشماری در سال ۱۳۹۵ جمعیت باسوادی استان زنجان ۹۵.۱ درصد است.

حیاتی به درصد اختلاف جمعیت باسوادی بر اساس جنسیت اشاره کرد و گفت: اختلاف میزان باسوادی زنان و مردان در طول ۴۰ سال گذشته از ۳۳.۵ درصد در سال ۱۳۵۵ به ۱۳.۶ درصد در سال ۱۳۹۵ کاهش یافته است.

وی به سامانه جامع سوادآموزی اشاره کرد و افزود: در این سامانه برای مدیران مدارس، دسترسی ایجاد شده است.

حیاتی تصریح کرد: در این رویکرد، اولویت آموزش اولیای بی‌سواد به مدیر و عوامل اجرایی مدارس واگذار شده تا نسبت به آموزش بی‌سوادان اقدام کنند.

وی افزود: یکی از سوادآموزان استان زنجان به نام فاطمه کاظمی نیز به عنوان سوادآموز برتر ملی در دوره انتقال، معرفی شد.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان ابراز کرد: چشم‌انداز کاری ما در آینده این است که بی‌سوادی را به صفر و باسوادی را به ۱۰۰ درصد نزدیک کنیم.

حیاتی گفت: این میزان کاهش بی‌سوادی در کشور در راستای برقراری عدالت آموزشی است و برقراری عدالت آموزشی، یکی از اهداف کلان سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است.

وی یاد آور شد: زنجان در بین استان‌های کشور، رتبه خیلی خوب در ارزیابی عملکرد سالانه را کسب کرد.

کد خبر 5382010

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha