۱۵ دی ۱۴۰۰، ۱۶:۴۳

در گفتگو با مهر مطرح شد؛

نگاه عاشقانه سردار را در «احرام عشق» تصویر کردم/ احرام عشق با خون

نگاه عاشقانه سردار را در «احرام عشق» تصویر کردم/ احرام عشق با خون

حسین عصمتی هنرمند نگارگر بیان کرد که در خلق اثر نگارگری «احرام عشق» از یک جمله عرفانی و عاشقانه حاج قاسم و بیت شعری که همسو با نگاه او به زندگی است، بهره گرفته است.

به گزارش خبرنگار مهر، سردیس سردار شهید حاج قاسم سلیمانی اثر مشترک حسین عصمتی و مینا صدری و همچنین تابلو نگارگری «احرام عشق» اثر حسین عصمتی از مجموعه آثار تجسمی «سرو آزادی» امروز چهارشنبه ۱۵ دی ماه در حوزه هنری رونمایی شد.

مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری در راستای بزرگداشت دومین سالگرد شهادت سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی از این ۲ اثر تجسمی رونمایی به عمل آورد.

حسین عصمتی هنرمند نگارگر و مجسمه‌ساز درباره دلیل خلق اثر نگارگری با موضوع حاج قاسم با توجه به ظرافت‌های این هنر، به خبرنگار مهر گفت: یکی از تخصص‌های من نگارگری است و تجربه زیادی دارم اما چون قبلاً مطالعات نظری و عملی بسیاری داشتم، روی هنر نگارگری اشراف دارم و بر اساس اینکه مدرک فوق لیسانس من، نقاشی بوده است، توانسته‌ام با تلفیق این دو رشته با هم، آثار جدیدی را خلق کنم. تابلوی «احرام عشق» نیز تلفیق و ترکیبی از نقاشی و نگارگری است.

وی بیان کرد: نگارگری، ظرافت‌های خاص خودش را دارد و خیلی حجم پردازی و هارمونی رنگی که در نقاشی وجود دارد، در نگارگری نمی‌توانیم اجرا کنیم اما تلاش می‌کنم فرم‌ها خیلی ساده اجرا شوند تا به کارهای انتزاعی و تجریدی نزدیک شود و در این اثر نیز چنین کاری را انجام دادم.

عصمتی در ادامه توضیح داد: محتوای این کار نیز دارای دو نکته اساسی است؛ اول اینکه برگرفته از بیت شعری درباره سردار است که می‌گوید «در آن مقام که احرام عشق می‌بندد / به آب دیده طهارت کنند و غسل به خون»؛ در واقع به تعبیری لباس احرام همان عاشقی و وصل شدن به معبود است و نگاه سردار به مسیری است که آن را طی کرد. دومین نکته، مربوط به سخن حاج قاسم است که می‌گفت «انسان باید قبل از شهادت، شهید شده باشد که به این درجه نائل شود» از این جمله در خلق این اثر نگارگری استفاده کردم.

وی در پایان در پاسخ به اینکه چرا شهید سلیمانی را همچون شمایلی که رستم را در نگارگری طرح می‌زنند، نکشیده است، گفت: من در آثار دیگری این کار را انجام دادم؛ زمانی که سردار نوید برچیده شدن داعش از روی زمین را اعلام کردند، کاری را برگرفته از داستان‌های شاهنامه خلق کردم که یکی از هفت خوان رستم را تصویر کردم. از خوان جنگ رستم با دیو سیاه الهام گرفتم و به صورت نمادین از این تصویر استفاده کردم که پهلوان ایرانی در حال مبارزه با دیوی در قالب داعش بود. رنگ لباس پهلوان، پرچم ایران و در سیاهی دیو نیز از نمادهای داعش بهره گرفتم اما به این دلیل که بعد عرفانی تابلوی نگارگری «احرام عشق» پررنگ‌تر از بعد حماسی است، تصمیم گرفتم که سردار را با این شمایل تصویر کنم.

کد خبر 5393195

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha