۱۷ بهمن ۱۴۰۰، ۱۴:۲۹

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اصفهان خبر داد؛

وجود ۱۶۰۰ طرح صنعتی نیمه تمام در اصفهان

وجود ۱۶۰۰ طرح صنعتی نیمه تمام در اصفهان

اصفهان- معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اصفهان گفت: بالغ بر ۱۶۰۰ طرح نیمه تمام صنعتی در استان وجود دارد که بهره‌برداری از این‌ها برای ۸۰ هزار نفر موقعیت شغلی ایجاد می‌کند.

به گزارش خبرنگار مهر، امیررضا نقش روز یکشنبه در نشست خبری با اشاره به اقدامات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان، اظهار داشت: این ۱۶۰۰ طرح نیمه تمام صنعتی اکنون بالای ۶۰ درصد رشد فیزیکی دارند که در کار گروه تلاش شده حمایت‌های بانک‌ها را برای این طرح‌ها جلب کنیم.

او با اشاره به هماهنگی و نظارت بر وضعیت بانک‌ها و ارائه تسهیلات تعهدی و یارانه‌ای و استفاده از تبصره ۱۸ منابع بانکی برای کمک به تکمیل و راه‌اندازی طرح‌های نیمه تمام استان، افزود: دستگاه‌های اجرایی موظف به اجرای مصوبات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید هستند و ما نیز پس این مهم را مرتب رصد و پیگیری می‌کنیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اصفهان با بیان اینکه سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی استان یکی از مهمترین اهداف ما است، ابراز داشت: پیش نیاز هر ایجاد اشتغالی تسهیل در جذب سرمایه گذار است؛ از این رو نتیجه پیگیری‌هایی که می‌توان انجام داد، اشتغال و رشد اقتصادی مد نظر دولت یعنی تا ۸ درصد است که استان اصفهان نیز باید به تناسب کشور رشد اقتصادی را در سال ۱۴۰۱ به این میزان برساند.

نقش با بیان اینکه برای جذب سرمایه‌گذاران مشوق‌های سرمایه گذاری در دستور کار داریم، درباره تسهیل در جذب سرمایه‌گذاران خارجی نیز اظهار داشت: مرکز فعالیت‌های خارجی استان در اداره کل اقتصاد و دارایی فعال است تا از جمله طرح‌های اولویت دار استان را به زبان‌های زنده دنیا عرضه کنند.

پیش‌بینی یک میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در اصفهان تا پایان ۱۴۰۰

او با اشاره به برنامه ریزی استان برای مناسبات اقتصادی با کشورهای ۱۵ گانه هدف که در همسایگی ایران قرار دارند، ادامه داد: بیش از چهار سفیر کشورهای اروپایی در سه ماه اخیر با استاندار دیدار داشتند و با مسئولان اقتصادی این کشورها نیز رایزنی شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اصفهان با اشاره به اینکه سال جاری تاکنون سه طرح خارجی از جمله خودروی برقی با چین، صنعت فرش افغانستان و یک طرح با کشور ترکیه به ارزش ۳۵ میلیون دلار در استان سرمایه‌گذاری شده است، تصریح کرد: پروژه‌های بزرگی مانند با تولید کاغذ با کربنات کلسیم و ضایعات سنگ با کشور چین و نیز دو طرح دیگر با سرمایه‌گذاری خارجی در استان در حال اجرا است که پیش‌بینی می‌کنیم رقم سرمایه گذاری خارجی در استان تا پایان سال نزدیک به یک میلیارد دلار برسد.

موانع بانکی واحدهای تولیدی استان رفع شد

نقش در ادامه با بیان اینکه مشکلات واحدهای تولیدی در کمیته رفع موانع رونق تولید پیگیری می‌شود، خاطرنشان کرد: طبق بررسی‌ها ۴۲ درصد مشکلات و موانع واحدهای تولیدی استان مسائل بانکی، ۱۳ درصد با تأمین اجتماعی، ۱۲ درصد با سازمان امور مالیاتی و ۲۶ درصد مسائل زیرساختی مانند آب، برق، گاز و زمین بوده است.

او با بیان اینکه با تلاش‌های کمیته رفع موانع تولید پرونده‌های مسائل بانکی هم اکنون بروز شده است، خاطرنشان کرد: مسائل بانکی واحدهای تولیدی استان از ۴۲ درصد، امروز نزدیک به صفر رسیده و خوشبختانه مشکلات بانکی این واحدها در حال برطرف شدن است.

سرمایه ثابت استان به ۲,۴۰۱ میلیارد تومان رسید

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اصفهان با اشاره به اینکه تسهیلات طرح رونق تولید طرح‌های نیمه تمام بالا است، گفت: ۲ هزار و ۴۰۱ میلیارد تومان تسهیلات سرمایه ثابت استان در ۴۵ روز اخیر بوده که درصد خیلی کمی از این مبلغ سرمایه در گردش است اما واحدهای نیمه تمام می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند و این در حال پرداخت است؛ پرونده‌ها تشکیل شده و با حضور عالی‌ترین مقام بانک در جلسه مصوب می‌شود.

نقش با بیان اینکه این تسهیلات برای ۸۲ طرح تولیدی تخصیص داده شده است، اضافه کرد: اگر این طرح‌های تولیدی بین سه تا ۹ ماه آینده به بهره برداری برسند برای حدود ۲۲۰۰ نفر در استان اصفهان اشتغال ایجاد می‌شود که بیشتر این واحدها در زمینه تولیدلامپ، موتور برقی، صنایع پایین دستی شیمیایی پروپیلن، لوله‌های آبیاری، نخ و پوشاک، ماشین سازی و صنایع غذایی و تولید شیر و گوشت است.

بزودی ۲ کارخانه در اصفهان با رفع موانع به چرخه تولید بازمی گردند

او با بیان اینکه هفتگی حدود ۴۰ تا ۵۰ پرونده در کارگروه تسهیلات و رفع موانع تولید بررسی می‌شود، اظهار داشت: کارخانه‌هایی در استان وجود دارد که به دلیل نبود نقدینگی و مشکلات کارگری در سال‌های اخیر تعطیل شدند اما خوشبختانه با پیگیری دو کارخانه بزودی فعالیت خود را مجدد آغاز خواهند کرد که از جمله آنها کارخانه تن ماهی سیکارو تا یک ماه آینده و شرکت لبنیات خوش طعم پس از هشت سال تا بهار سال آینده به چرخه تولید باز می‌گردند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اصفهان درباره دریافت تسهیلات بدون ضامن برای کارمندان و بازنشستگان ابراز داشت: با وجود اینکه این موضوع در حوزه فعالیت معاونت استانداری نیست اما عین مصوبه دولت باید اجرا شود و در این باره با بانک‌های استان نیز هماهنگ شده که به همه دستگاه‌های اجرایی برای معرفی پرسنل همکاری کنند؛ البته برخی بانک‌ها محدودیت‌هایی را مطرح می‌کنند اما این دستور مستقیم رئیس جمهور است و باید انجام دهند و در سال آینده قابل حل است.

او در ادامه علت عمده نوسانات بازار و افزایش قیمت کالاهای اساسی از جمله برنج را واسطه‌های غیرمجاز دانست و گفت: سیاست دولت این است که در تولید و مصرف شفافیت ایجاد کند.

اعلام نرخ مصوب کالاهای اساسی در استان اصفهان

نقش با بیان اینکه بنا به تصمیم ستاد تنظیم بازار استان از امروز برنج از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای، سامانه‌های اینترنتی از جمله بازرگام عرضه می‌شود، خاطرنشان کرد: امسال به دلیل خشکسالی ۳۰ درصد کاهش تولید کشت برنج را در کشور شاهد بودیم که این امر سبب بالا رفتن قیمت برنج ایرانی شد اما مقرر شده هر ۱۰ کیلوگرم برنج هندی با قیمت ۲۳۰ هزار تومان و هر ۱۰ کیلوگرم برنج تایلندی با نرخ ۱۲۰ هزار تومان در فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اصفهان با بیان اینکه هیچ محدودیتی در ذخایر برنج کشور نیست، تصریح کرد: دو نوع برنج ایرانی نیز سامانه بازرگام از امروز عرضه می‌شود که برنج شمالی هر ۱۰ کیلوگرم با نرخ ۴۳۰ هزار تومان توزیع می‌شود؛ به نظر می‌رسد با این توزیع وسیع شاهد کنترل قیمت برنج خواهیم بود اگر هجوم بیش از حد به بازار نشود و انبار خانگی شکل نگیرد ناهماهنگی بین عرضه و تقاضا شکل نخواهد گرفت.

نقش با اشاره به اینکه در ستاد تنظیم بازار ۷ قلم کالای اساسی قیمت گذاری می‌شود و گران فروشی شامل قوانین تعزیرات است، تصریح کرد: اگر فروشگاهی هم اکنون در اصفهان هر کیلوگرم مرغ را بیش‌تر از ۲۹.۵۰۰ تومان عرضه کند، تخلف کرده و مشمول گران فروشی است.

او با بیان اینکه قیمت هر کیلوگرم مرغ در آبان‌ماه ۳۱ هزار تومان بود و اکنون به ۲۹ هزار و ۵۰۰ تومان کاهش یافته است، ابراز داشت: اکنون گوشت مرغ با نرخ هر کیلوگرم ۲۷ هزار و ۲۶ هزار تومان نیز با توجه به وفور مرغ در بازار در حال عرضه است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اصفهان با بیان اینکه عرضه تخم مرغ با قیمت بیشتر از ۲۲ هزار تومان گران فروشی است و مردم گران فروشی را از طریق سامانه ۱۲۴ گزارش کنند، ادامه داد: هر شانه سی عددی تخم مرغ با قیمت بیش از ۴۳ هزار تومان در اصفهان عرضه شود، تخلف است.

نقش اضافه کرد: تخم مرغ‌های بسته بندی زیر سی عدد به ازای هر عدد بسته بندی ۱,۹۰۰ تومان تعیین شده و یک بسته ۲۰ عددی ۳۸ تومان است.

او افزود: قیمت شکر دولتی نیز در ستاد تنظیم در شهر اصفهان بیش از ۱۴ هزار تومان نیست و در شهرستان‌ها نیز با توجه به حمل و نقل آن ۱۴.۵۰۰ تومان عرضه می‌شود.

نقش با بیان اینکه برخی کالاها مشمول قیمت گذاری در تنظیم بازار است، ادامه داد: برخی کالاها در رده دو و سه است و بر اساس عرضه و تقاضای بازار تعیین نرخ می‌شود مانند میوه که توسط بازرسی اصناف و اتحادیه روزانه نرخ گذاری می‌شود.

برای تصمیم‌گیری درباره قیمت نان در اصفهان زود است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اصفهان درباره افزایش قیمت نان در اصفهان نیز تصریح کرد: نرخ گذاری آرد و نان کارگروه ویژه و کمیته کارشناسی دارد که ابتدا قیمت گندم و حداقل حقوق و دستمزد کارگران در سال آینده را بررسی و بر اساس آن تصمیم‌گیری می‌کند.

نقش افزود: اکنون برای تصمیم‌گیری درباره قیمت نان در استان زود است و هیچ گونه افزایشی خارج از مصوبه ستاد آرد و نان استان اتفاق نخواهد افتاد و بازرسی اصناف و تعزیرات در این زمینه نظارت دارند.

او با بیان اینکه زمینه‌های حذف ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی باید فراهم شود، گفت: دولت می‌تواند یارانه غیرنقدی در اختیار دهک‌های پایین جامعه قرار دهد و از طریق کارت‌های الکترونیکی یارانه را به صورت کالایی در اختیار مردم بگذارد تا قبل از حذف ارز ترجیحی شاهد فشار مضاعف در بازار برخی کالاها نباشیم.

کارخانه نوآوری در اصفهان احداث می‌شود

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اصفهان با بیان اینکه استفاده از مراکز دانش بنیان همواره مورد نظر استان بوده است، از تخصیص تسهیلات ۱۲۰ میلیارد تومانی برای تکمیل منطقه ویژه علم و فناوری استان خبر داد و گفت: شرکت‌های فناوری در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان خبر داد و گفت: احداث کارخانه نوآوری در استان و مجتمع استان هوشمند که تفاهم نامه آن با وزیر فناوری اطلاعات منعقد شده و تا چند ماه آینده مکان آن تعیین و کارخانه نوآوری راه اندازی می‌شود که مهمترین وظایف آنان حمایت از استارتاپ‌هاست.

کد خبر 5418179

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha