۱۷ بهمن ۱۴۰۰، ۱۴:۳۱

در یک نشست علمی تأکید شد؛

لزوم ورود انجمن‌های علمی به سیاست‌گذاری در دیپلماسی آب

لزوم ورود انجمن‌های علمی به سیاست‌گذاری در دیپلماسی آب

کارشناسان در یک نشست علمی بر لزوم مشارکت انجمن‌های علمی با تیم‌های مذاکرات آبی برای تقویت بخش سیاستگذاری آب تأکید کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، اولین نشست هم اندیشی انجمن علمی هیدروپلیتیک ایران با سخنرانی پروفسور آنتونی تورتون استاد دانشگاه فری استیت آفریقای جنوبی و محمدرضا شهبازبگیان رئیس انجمن هیدرپلیتیک ایران و عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس در روز چهارشنبه ۱۳ بهمن ماه برگزار شد.

پروفسور تورتون مهمترین وظیفه انجمن هیدروپلیتیک ایران را تقویت علمی و تخصصی و حمایت از تیم‌های مذاکرات آبی برای تقویت بخش سیاستگذاری آب در این تیم‌ها دانسته و بر لزوم بین رشته‌ای بودن فعالیت‌های این انجمن تاکید نمود.

وی آب را به عنوان نفت در آینده خاورمیانه تعبیر نموده و از همبستگی آب و امنیت و اقتصاد به عنوان مهمترین دغدغه این منطقه یاد کرد.

همچنین محمد رضا شهبازبگیان، رئیس انجمن هیدروپلتیک نیز گفت: افزود با توجه به اهمیت مطالعات آب‌های مرزی در سطوح ملی و بین المللی و پیچیدگی موجود در این حوزه به لحاظ ماهیت بین رشته‌ای این مطالعات و نبود یک مرجع تخصصی رسمی در این حوزه، جامعه آکادمیک متشکل از رشته‌های مختلف علمی همچون مهندسی منابع آب، روابط بین الملل، جغرافیا، و مهندسی عمران آب به ضرورت تاسیس یک مرجع علمی و تخصصی در قالب یک انجمن علمی با ماهیت بین رشته‌ای به عنوان “انجمن هیدروپلیتیک ایران” پی برد.

وی افزود: در این راستا، اسناد و مدارک مربوطه با درخواست یازده عضو هیات موسس از دانشگاه‌های تهران، تربیت مدرس، تبریز، خوارزمی، شهیدبهشتی، فردوسی مشهد و وزارت نیرو برای تاسیس انجمن مزبور در تیرماه ۱۳۹۸ به دفتر کمیسیون انجمن‌های علمی وزارت علوم تسلیم شد و پیگیری امور با انتخاب و معرفی نماینده هیات موسس و تشکیل هسته فکری انجمن آغاز شد. هسته مزبور از طیف گسترده ای از متخصصین مرتبط با این حوزه اعم از اساتید پیشکسوت از رشته‌های مختلف، متخصصین خبره وزارت نیرو و دانشجویان فعال تشکیل شده است.

در پایان نیز توسط بنفشه زهرایی، دبیر این انجمن نیز تأکید شد که فرآیند عضوگیری انجمن از مهرماه سالجاری به صورت الکترونیک آغازشده است و افراد می‌توانند با مراجعه به وبسایت انجمن فرآیند با داشتن شرایط لازم عضویت به صورت عادی و پیوسته را انجام دهند. داشتن مدرک کارشناسی ارشد در رشته‌های پیونددار با علوم مهندسی آب و جغرافیا، همچون مهندسی منابع آب، کلیه گرایش‌های جغرافیا، روابط بین الملل، علوم سیاسی و حقوق از شرایط عضویت اولیه در انجمن هیدروپلیتیک ایران اعلام شد.

کد خبر 5418271

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha